Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko erityisluokassa oppia täysin samat asiat kuin tavallisessa luokassa?

Vierailija
16.06.2022 |

Vai edetäänkö siellä yleensä hitaammin ja heikoimpien ehdoilla? Minkälaisia kokemuksia teillä on?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa voi, mutta kyllähän oppimisvaikeudet, tunne-elämän häiriöt jne. käytännössä usein hidastavat opetusta.

Vierailija
2/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat valita niin valitse tavallinen luokka. Erityisopetus on mmuuttajataustaisten kaatopaikka eikä lapsesi tule oppimaan siellä yhtään mitään. Siellä on lapsia jotka eivät edes kolmannella luokalla osaa lukea tai kirjoittaa, joten voit kuvitella millaista meno siellä on. Riippuu tietysti paikkakunnasta, ei kaikkialla ole niitä puolet koulusta niin kuin täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa kyllä. Käytännössä jo aineenopettajan puuttuminen aiheuttaa sen, ettei opetus ole yhtä syvällistä. Alakoulussa tällä ei vielä ole merkitystä. Käytännössä pienryhmistä saa arvosanat helpommin.

Vierailija
4/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa kyllä, käytännössä on usein vaikeaa. Ja esim meille kyllä väitettiin, että "täysin samat oppimäärät on" mutta luokassa käytettiin kirjoja, joissa oli vain aivan keskeisin perusaines eikä mitään lisämateriaalia ja hetken päästä kävi ilmi jopa, että ylöäkoulun puolella esimerkiksi pätevää englannin kielen opettajaa ei ollut, ja siksi kaikkien kielen oppimäärä yksilöllistettiin. Lainvastaista se tietysti oli, koska yksilöllistää ei saisi jo oppilas kykenee vitosen suoritukseen normaalioppimäärällä -  mutta eihän lapsi opi sitä mitä ei opeteta, joten tottakai hänen suorituksensa jäävät alle normaalin, joten milläs sen todistat kumpi on syy ja kumpi seuraus.

Vierailija
5/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, tarvitseeko kaikkien oppiakaan? Jos on isoja oppimisvaikeuksia, niin silloin varmasti riittää että saavuttaa henkilökohtaiset tavoitteensa. Lukioon ei heillä ehkä ole asiaa, mutta ei se varmaan ole heillä tavoitteenakaan.

Vierailija
6/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kaksi tai kolme ensimmäistä luokkaa menee, mutta sen jälkeen ero normaaliluokkaan kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, tarvitseeko kaikkien oppiakaan? Jos on isoja oppimisvaikeuksia, niin silloin varmasti riittää että saavuttaa henkilökohtaiset tavoitteensa. Lukioon ei heillä ehkä ole asiaa, mutta ei se varmaan ole heillä tavoitteenakaan.

Niin paitsi että erityisluokissa on paljon sellaisia oppilaita, joilla ei ole sellaisia oppimisvaikeuksia, jotka estäisivät oppimasta ja olemasta isommaksi hyödyksi yhteiskunnalle jos kävisivät sen lukion ja korkeakoulututkinnon.

Vierailija
8/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, tarvitseeko kaikkien oppiakaan? Jos on isoja oppimisvaikeuksia, niin silloin varmasti riittää että saavuttaa henkilökohtaiset tavoitteensa. Lukioon ei heillä ehkä ole asiaa, mutta ei se varmaan ole heillä tavoitteenakaan.

Niin paitsi että erityisluokissa on paljon sellaisia oppilaita, joilla ei ole sellaisia oppimisvaikeuksia, jotka estäisivät oppimasta ja olemasta isommaksi hyödyksi yhteiskunnalle jos kävisivät sen lukion ja korkeakoulututkinnon.

No eivät kaikki tavisluokkienkaan oppilaat mene lukioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, tarvitseeko kaikkien oppiakaan? Jos on isoja oppimisvaikeuksia, niin silloin varmasti riittää että saavuttaa henkilökohtaiset tavoitteensa. Lukioon ei heillä ehkä ole asiaa, mutta ei se varmaan ole heillä tavoitteenakaan.

Viime vuoden yseistä tulee mieleen parikin pienryhmäläistä, joiden paikka oppimisen kannalta olisi lukiossa. Toinen oli vakavasti masentunut ja toinen autismin kirjolla. Mutta he ovat useimmissa aineissa olleet erityisluokanopen hoivissa. Hänen osaamisalueensa taas on lähinnä aivan perusasioiden opettaminen heikkolahjaisille, ei esimerkiksi kirjallisuushistoria tai tekstianalyysi,joista lukiolainen hyötyisi.

Vierailija
10/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokka meni normitahdissa. Tokaluokka oli lähinnä ekaluokan kertausta. Oppiaineet ovat mukautettuja. Etenevät siis hitaammin. Näin täällä ainakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normiluokassakin jo yksi häirikkö ja öykkäri onnistuu pilaamaan koko luokkayhteisön. Sama pätee taatusti erityisluokkaankin. Riski tähän on jälkimmäisessä myös huomattavasti suurempi.

Vierailija
12/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, tarvitseeko kaikkien oppiakaan? Jos on isoja oppimisvaikeuksia, niin silloin varmasti riittää että saavuttaa henkilökohtaiset tavoitteensa. Lukioon ei heillä ehkä ole asiaa, mutta ei se varmaan ole heillä tavoitteenakaan.

Kyllä

Meidän yläkouluissa yksi erkkaluokkalainen meni lukioon, muut amikseen. Ihan hyvin saivat opiskelupaikat. Tuo oli ennen uudistusta, joss kaikille taataan opiskelupaikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normiluokassakin jo yksi häirikkö ja öykkäri onnistuu pilaamaan koko luokkayhteisön. Sama pätee taatusti erityisluokkaankin. Riski tähän on jälkimmäisessä myös huomattavasti suurempi.

Toisaalta, erityisluokassa on pienempi ryhmäkoko ja enemmän aikuisia, jolloin häiritsevään käytökseen on enemmän resursseja puuttua.

Vierailija
14/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni kävi erityisluokan ja hänelle se oli ehdottomasti oikea paikka. Luokka ei todellakaan ollut "muuttajien kaatopaikka" vaan päinvastoin, siellä oli vähemmän muuttajia kuin tavallisilla luokilla, sillä erityisluokalle pääseminen vaatii vanhemmilta kykyä saada lapselle tarvittavat tukitoimet. Ne pari muuttajaa siellä olivat Lähi-Idästä, ei Afrikasta.

Luokalta pääsi matikassa ja kielissä yleisopetuksen ryhmään, jos opiskelijan taso oli niin korkea. Suurella osalla ei ollut, eihän siellä pienluokalla syyttä oltu. Ei ne mitään tarkkiksia ole, vaan tarkkistasoiset ovat yleisopetuksen riesana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä alkoi koulu sujumaan paremmin erityisluokalla. Pienemmän ryhmä koon ansiosta pystyin keskittymään paremmin tehtävien tekoon. Ja siellä oli muutenkin vapaampi olla, kun meillä sai pitää taukoja milloin halusi.

Vierailija
16/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että mitä isompien ryhmästä on kyse, niin sitä vaikeampaa normaalitahdissa pysyminen on. Alkuopetuksen ryhmissä on paljon mm. kielellisten vaikeuksien vuoksi erityisopetuksessa olevia, jotka usein siirretään yksi kerrallaan normaaliluokkiin, ja vastaavasti normaaliluokilta erityisopetukseen alkaa tulla moniongelmaisia, jotka eivät enää pärjää tavallisessa opetuksessa.

Vierailija
17/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niillä erityisluokkalaisilla aina jokin syy on, miksi he ovat erityisluokalla? Ei kai siellä kukaan ihan huvin vuoksi ole? Jos he kerran pystyvät oppimaan normaalisti, niin miksi he eivät sitten ole tavisluokalla?

Vierailija
18/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, tarvitseeko kaikkien oppiakaan? Jos on isoja oppimisvaikeuksia, niin silloin varmasti riittää että saavuttaa henkilökohtaiset tavoitteensa. Lukioon ei heillä ehkä ole asiaa, mutta ei se varmaan ole heillä tavoitteenakaan.

Niin paitsi että erityisluokissa on paljon sellaisia oppilaita, joilla ei ole sellaisia oppimisvaikeuksia, jotka estäisivät oppimasta ja olemasta isommaksi hyödyksi yhteiskunnalle jos kävisivät sen lukion ja korkeakoulututkinnon.

Jos akateemiset taidot riittää, voivathan oppilaat käydä erityisluokilta myös tavallisessa ryhmässä opiskelemassa. Ihan arkipäivää tuollainen. Jotkut käyvät yhdessä, jotkut ei yhdessäkään, jotkut useamassa aineessa, joku jopa kaikki ja siirtyy lopulta tavalliseen luokkaan.

Vierailija
19/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, tarvitseeko kaikkien oppiakaan? Jos on isoja oppimisvaikeuksia, niin silloin varmasti riittää että saavuttaa henkilökohtaiset tavoitteensa. Lukioon ei heillä ehkä ole asiaa, mutta ei se varmaan ole heillä tavoitteenakaan.

Niin paitsi että erityisluokissa on paljon sellaisia oppilaita, joilla ei ole sellaisia oppimisvaikeuksia, jotka estäisivät oppimasta ja olemasta isommaksi hyödyksi yhteiskunnalle jos kävisivät sen lukion ja korkeakoulututkinnon.

Miten muuten amiksen kannalta, jatketaanko pienluokilta yleensä normaaliamikseen vai erityisamiksiin? Vai onko täysin tapauskohtaista?

Vierailija
20/21 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisluokilla jokainen opiskelee omaa tahtiaan ja oman henkilökohtaisen opetussuunnitelmansa mukaisesti. Osalla on opinnot normaalin opetussuunnitelman mukaisia, osalla yksilöllistettyjä. Usein nämä kognitiivisesti hyvätasoisimmat pyritään siirtämään normaaliluokkiin alakoulun aikana "kuntouduttuaan" niin, ettei tarvetta erityisluokkaan enää ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän