Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen jymähtänyt englannin taidoissani keskitasolle. Miten saavuttaa sujuva kielitaito?

Vierailija
07.06.2022 |

En vain ymmärrä ystäviäni jotka ovat n. 10 vuotta nuorempia ja paljon parempia englannissa kuin minä. Miten ihmeessä ihmiset omaksuvat sujuvan englannin? Oma kielitaitoni on hyvin perustasolla, huomaan pientä nousua kun olen seurannut opetuskanavia.

Kaikista hankalinta on kaunokirjallisen englannin, idiomien ja erilaisten adjektiivien ymmärtäminen. Miten päästä eteenpäin?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollista muuta ulkomaille/matkustele.

Vierailija
2/13 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin yritän nostaa englannin kielen tasoani. Pientä parannusta on tullutkin. Täytyy vain puhua paljon ja hakeutua tilanteisiin, joissa englannin kieltä tarvitsee. Itse käyn kurssia, jonka fokus on puhetaidoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, jos vaan sattuu lahjat loppumaan kesken.

Vierailija
4/13 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele englanninkielisiä podcasteja, katso ohjelmia enkkuteksteillä tai kokonaan ilman tekstityksiä, laula englanninkielistä musiikkia.

Vierailija
5/13 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään, jos vaan sattuu lahjat loppumaan kesken.

Ei kyllä tasan pidä paikkansa. Jos on oppinut alkeet ja siitä vielä perustason, niin ei silloin kyllä ole mitään maagista estettä, etteikö voisi oppia pidemmälle.

Vierailija
6/13 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehokkainta olisi muuttaa englanninkieliseen maahan, vaikka vaan puoleksi vuodeksi tms. Jos se ei ole mahdollista, hakeudu tilanteisiin Suomessa, joissa pääset puhumaan. Töissä tai vapaa-ajalla. Englanninkieliset podcastit ja kirjat ovat myös hyviä. Huomaan nykyään lukevani kaikki dekkaritkin englanniksi. Sanavarasto karttuu huomaamatta.

Vierailija
7/13 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue mahdollisimman paljon, sekä kaunokirjallisuutta että kaikenlaista muutakin tekstiä. Se auttaa sanavarastoon ja idiomaattisen kielen omaksumiseen. Mutta puhuminen on se, jolla nuoremmat sitä ovat usein oppineet (esim. pelatessaan netissä). Hakeudu tilanteisiin (jos et muuta keksi, mene kurssille), joissa pääset käyttämään kieltä.

Vierailija
8/13 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta olisi keskustella englanniksi, mutta sehän ei ole mahdollista monistakin syistä. On kuitenkin paljon itsenäisiäkin keinoja.

Oma osaamiseni lähti yläkoulussa nousuun, kun vaihdoin englannin ajatteluni kieleksi. En tehnyt sitä alunperin tarkoituksella, mutta käytin sitä kyllä sitten jatkossa tietoisesti.

Hyvä puoli tässä on se, että kieli kulkee mukana koko ajan. Virheet ei haittaa, mutta yleensä päädyin kyllä "korjaamaan" niitä tai etsimään vaihtoehtoisen tavan ajatella haluamani asia kieliopillisesti oikein. Ajattelussa voi myös korvata jonkun puuttuvan sanan ihan itse keksityllä, kun tarkoitus onkin lähinnä sujuvan tajunnanvirran tuottaminen englanniksi.

Vierailija
9/13 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katselen englanninkielisiä YouTube-videoita ja keskustelen englanninkielisillä foorumeilla. Keskustelutaitoa nämä eivät suoranaisesti kohenna, mutta olen huomannut puheen ymmärryksen kohentuneen. The Guardian -sanomalehti kuuluu lisäksi lukemistooni; se on hyvää vähän fiinimpää kieltä. 

Vierailija
10/13 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde kielikurssille englantiin. Olin itse 17 vuotiaana ja opin juomaan sujuvasti olutta briteissä ja irlannissa.

Vierailija
11/13 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin englanninkielisiä kirjoja, ja katsoin vain englanninkielisiä ohjelmia. Aina kun mahdollista, puhuin kieltä. Puhuin sitä jopa ihan vain itselleni, autoa ajaessa. Nyt tein amk tutkinnon englanninkielellä, päättötyö 5, ka. 4,74, ja välillä jotkut syntyperäisetkin kuvittelee puheeni perusteella, että olen amerikkalainen. Lähtökohtana ka. 7 enkusta, kirjoitin C:n, olin hirveässä stressissä kun piti keskustella jonkun kanssa englanniksi. 

Vierailija
12/13 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue. Lue. Ja lue. Kirjoja, uutisia, mitä tahansa. Tarkista sanakirjasta sanat, jotka tulevat toistuvasti vastaan ja joita et ymmärrä. Kaikkea ei tarvitse ymmärtää, riittää että tajuaa yleisellä tasolla mistä on kyse eikä putoa kärryiltä. Sanasto karttuu ihan huomaamatta ja samoin sulle kehittyy sellainen käsitys siitä, miten lauseet muodostuvat ja miten niistä saa hyviä. Samaan aikaan voit myös kirjoitella englanniksi, aloita vaikka kauppalapusta jos on kovin vaikeaa ja ota tavoitteeksi kirjoittaa vaikka pari sivua päiväkirjaa viikossa tai mikä itsellesi parhaiten sopii. Kuullunymmärtämiseen auttaa, kun ottaa tekstit pois tai yrittää kuunnella, mitä leffoissa sanotaan sen sijaan että lukee tekstityksiä. Duolingo on myös ihan ok sovellus kielten opiskeluun, mutta voi olla liian helppo jos perus osaaminen jo on ja haluaa vaan kehittää sanastoa. Työtähän tuo vaatii, mutta vaiva palkitaan. Kokemusta on :)

- myöhemmällä iällä yliopistoon päässyt

Vierailija
13/13 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue ja kuuntele.

Puhu mukana.

Esim Youtube teksteillä.

Vaikka moneen kertaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä