Downshiftaako muut töissä?
Teen "vaativaa" asiantuntijatyötä ja koen huonoa omaatuntoa kun käyn aina ihan puoli teholla. 8 tunnin päivästä saattaa 2-3h olla tehokasta työaikaa ja muuten vaan lomailen/teen ajatustyötä..
Vaihdoin tämän takia juuri työpaikkaa 4kk sitten, koska ajattelin, että edellinen työ oli liian vaatimatonta. Nyt kuitenkin sama jatkuu uudessa paikassa, vaikka homma on vaativampaa suunnittelu-/konsultointityötä.
En oikein tiedä mitä tekisin tai miten muuttaisin käyttäytymismalliani. Kaiken harmiksi vielä minua pidetään hyvänä työntekijänä, vaikka itse en koe olevani. Saan kuitenkin asiat ajallaan valmiiksi ja pystyn pitämään paketin kasassa. En vaan ymmärrä miten se menee aina tähän, miten muut ei huomaa mun laiskottelua ja miksi minusta pidetään työntekijänä. Onko muilla tälläistä? Ei kai auta kuin turtua asiaan, koen olevani jotenkin liian nopea ja tehokas.
Kommentit (9)
Mitä se muiden tilanne sinun morkkista parantaa?
No käytä se loppu työaika sit vaikka itsesi kehittämiseen. Opiskele vaikka kiinaa työajalla. Tai mistä nyt voisi olla elämässäsi hyötyä.
Jos kerran olet noin erinomainen, niin mikset kokeile todellisia rajojasi? Haet paikkaan, jossa on yli 10k€ palkka tai vielä enemmän. Niin kauan, että alkaa tuntua, että joudut paiskimaan töitä koko päivän, että työpanoksesi hyväksytään. Kokeile ihmeessä.
Mun 8 tunnin työpäivästä on noin 3-4h varsinaista työntekoa. Lopun aikaa roikun netissä,torkun ja haaveilen.
Kyse on vain asiantuntijatyössä yleisestä "huijarisyndroomasta" (engl. impostor syndrome). Asiantuntijalle on osaamisen kertymisen ja soveltamisen myötä käynyt ilmi, että "kyse ei ole mistään rakettitieteestä" ja nautittu arvostus tuntuu ylimitoitetulta. Kuvailtu tilanne ei varsinaisesti ole ongelma, muut ihmiset eivät oikeastaan halua tietää kuinka vaikeaa tai työlästä sinun työsi tekeminen on tai ei ole. Heille riittää että tietävät että työsi sisällön kaltaiset asiat hoituvat sillä kun ne antaa sinulle ja kysyy määräajan päästä että onko hoidettu - loppu on luottamusta asiantuntemukseesi.
Mitä väliä, jos saat työsi hoidettua hyvin ja aikataulussa? Ihmiset on erilaisia. Joillekin ei riitä edes 8h samasta työstä päivässä, joku toinen suoriutuu paljon nopeammin.
Kyse on viime kädessä osaamisesta, hahmotuskyvystä ja itsensä johtamisesta. Näissä me olemme hyvinkin erilaisia.
Kokemuksesta tiedän että useimmat asiantuntijat tekee vain 2-4h niitä oikeasti vaativia töitä. Loppuaika joko lorvaillaan tai ajan voi täyttää vähemmän vaativilla töillä joita on helppo vaan tehdä tai vaikka Teams kokouksilla. On niitäkin jotka tekee 8h tai jopa 12h mutta se on hyvin harvinaista. Olen itsekin yrittänyt parantaa ydinosaamiseeni liittyvää työpanostani huonolla menestyksellä.
Jos joku valvoisi työtäsi olkasi yli varmasti tekisit koko ajan ahkerasti töitä. Nyt et tee niin.
Oho, lomailen = lorvailen.