Millaista on ajaa sähköautolla?
Meille tulee tänä kesänä työsuhdesähköauto. Osaankohan ajaa..
Kommentit (20)
Samanlaista kuin millä tahansa automaattivaihteisella jenkkiautolla 1950-luvulta lähtien. Myös realistiset ajonopeudet ja päivämatkat ovat samaa luokkaa kuin 1950-luvulla jolloin pääteiden varsilla oli motelleja 20km välein.
Jos kyseessä on Tesla niin melutaso ja ajomukavuus Suomen järkyttävässä kunnossa olevilla teillä on 1960-luvun kuplavolkkarin luokkaa.
Kannattaa ruksia ne 21" vanteet ja 25 profiilin renkaat niin paikatkin varisevat hampaista.
Ihan samanlaista, kuin millä tahansa muullakin autolla. No joo, sähköauto on hiljaisempi ja tankkaaminen on erilaista.
Mutta eipä se muuten erilaiselta tunnu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlaista, kuin millä tahansa muullakin autolla. No joo, sähköauto on hiljaisempi ja tankkaaminen on erilaista.
Mutta eipä se muuten erilaiselta tunnu.
Milläköhän vuosikymmenellä elät?
Suomalainen asfaltti on ollut aina niin paljon karkeampaa kuin niillä markkina-alueilla joihin autojen äänieristys on suunniteltu ettei 2000-luvulla yhdenkään polttomoottorisen auton moottorin ääntä ole kuullut karkean rengasmelun yli 80km/h nopeuden jälkeen.
Sähkömoottorin korkea vinkuminen sen sijaan kuuluu tämän matalan jyrinänkin yli ja raskaiden akkupakettien vaatimat leveät matalaprofiilirenkaat tuhoavat lopullisesti ajomukavuuden sekä äänieristyksen 2020-luvun suomalaisella asfaltin irvikuvalla.
Mehän elämme 1950-luvulle taantuvassa kehitysmaassa jossa tieverkostoa ollaan palauttamassa sorateiksi. Joku Lada Niva sopisi tänne paremmin kuin sähkökippo.
Menee eteen ja taakse ja siinä on kääntyvät etupyörät.
Varmaan kohta oikein kivaa, kun tulee/ suunnitteilla päästövero:DD Mut hei, ei hätää, siitä verosta pääsee eroon, kun poistaa autosta jarrut:DD
Kupla volkkari oli Hitlerin kosto 40 luvulla autoilijalle. Tesla on Elon Musk koston sähköautoilijoille 2015 jälkeen. Ei äänieristystä karu kyyti maalit tippuu kojelauta suunniteltu puoltavillle niskoille/päille!
Stressaavaa. Toimintamatkastressiä, latauspaikkastressiä jatkuvasti. Varsinkin talvella akku tyhjenee hyvin nopeasti. Samoin latausten suhteen saa koko ajan stressata missä löytyy toimiva laturi jos kauemmas ajelee. Monet laturit ei toimi. Ja lataustehokin välillä todella huono, on suuniteltu 30min tauko mutta venähtääkin 1h30min tauoksi kun latausteho heikko.
Eroaa ajettavuudelta lähinnä siinä että kiihtyy kuin urheiluauto ja jarruttaa aika voimakkaasti heti kun otat jalan pois kaasulta. Harvemmin tarvitsee käyttää itse jarrua kuin polttomoottoriautossa.
Ilmastointi ja lämmitys ovat heikommat kuin polttomoottoriautossa kun auto pihtaa sähkönkäyttöä. Varsinkin esilämmitys on webastoon verrattuna surkea.
Kylmää ja jännittävää, loppuuko patteri, onko latauapaikalla tilaa, toimiiko laturi, käykö laturi, toimiiko maksaminen, käykö maksutapasi, maksaako maltaita...
Ei se ainakaan hiljaisempi ole. Kiisselilimossa moottorin ääntä ei kuule, patteriautossa kova rengasmelu.
Kylmää kyytiä ja sitakin vain vähän matkaa ;-)
Vierailija kirjoitti:
Ei se ainakaan hiljaisempi ole. Kiisselilimossa moottorin ääntä ei kuule, patteriautossa kova rengasmelu.
Eihän tämä liity mitenkään auton käyttövoimaan :D
Ajamisessa nyt isompaa eroa ole.
Isoin ero on niissä johtosulkeisissa ja siinä että pitemälle matkalle et lähde ilman hotellimajoitusta.
Ylellistä.
Voin katsoa pitkin nenäni vartta köyhiä, jotka polttiksella ajavat.
Ja pelkkää plussaa on se, että naisrintamalla parikymppistä kissiä pukkaa ovista ja ikkunoista näin vastuulliselle ja ympäristötietoiselle herralle.
Ennen en saanut kuin pubiruusuja...
Vierailija kirjoitti:
Stressaavaa. Toimintamatkastressiä, latauspaikkastressiä jatkuvasti. Varsinkin talvella akku tyhjenee hyvin nopeasti. Samoin latausten suhteen saa koko ajan stressata missä löytyy toimiva laturi jos kauemmas ajelee. Monet laturit ei toimi. Ja lataustehokin välillä todella huono, on suuniteltu 30min tauko mutta venähtääkin 1h30min tauoksi kun latausteho heikko.
Kolme vuotta ajanut työmatkoja sähköautolla ja akku aina aamulla täynnä. Koskaan ei ole akku mennyt edes alle 50%. Työmatka 50km suunta. Eipä ole paljon stressaillut minua.
Eihän tämä liity mitenkään auton käyttövoimaan :D
Kyllä se puolen tonnin ylimääräinen massa vaatii leveämmät ja rungoltaan kantavammat renkaat -> karkean, kuoppaisen asfaltin aiheuttama rengasmelu kuuluu kahta kauheammin sisään
Jossain Teslassa ei äänieristystä tietty koskaan ollutkaan mutta tämä liittyy vain välillisesti käyttövoumaan joka on houkutellut alalle valmistajia jotka eivät vaan hallitse autonvalmistuksen ja suunnittelun alkeitakaan kun osaaminen keskittyy pelkkään voimalinjaan ja 0-100km/h kiihtyvyyteen.
Ne kolme kertaa jotka aikuinen jaksaa luukuttaa Teslalla valoista pippeli ojossa ovat mahtavia mutta voi itku jos tuolla peltisellä kuoppatutkalla joutuu ajamaan routinutta suomalaista asfalttitietä varttia pidempää.
Teslaa ei saa käyttää autopesussa tai lähtee maali pois! Jos linnunpaskaa autossa niin varovasti märällä pesusienellä voi töpötellä 👍
Vaivatonta, kevyttä ja äänetöntä