Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on ajaa sähköautolla?

Vierailija
06.06.2022 |

Meille tulee tänä kesänä työsuhdesähköauto. Osaankohan ajaa..

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaivatonta, kevyttä ja äänetöntä

Vierailija
2/20 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista kuin millä tahansa automaattivaihteisella jenkkiautolla 1950-luvulta lähtien. Myös realistiset ajonopeudet ja päivämatkat ovat samaa luokkaa kuin 1950-luvulla jolloin pääteiden varsilla oli motelleja 20km välein.

Jos kyseessä on Tesla niin melutaso ja ajomukavuus Suomen järkyttävässä kunnossa olevilla teillä on 1960-luvun kuplavolkkarin luokkaa.

Kannattaa ruksia ne 21" vanteet ja 25 profiilin renkaat niin paikatkin varisevat hampaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei ole Tesla. 

Vierailija
4/20 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlaista, kuin millä tahansa muullakin autolla. No joo, sähköauto on hiljaisempi ja tankkaaminen on erilaista.

Mutta eipä se muuten erilaiselta tunnu.

Vierailija
5/20 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samanlaista, kuin millä tahansa muullakin autolla. No joo, sähköauto on hiljaisempi ja tankkaaminen on erilaista.

Mutta eipä se muuten erilaiselta tunnu.

Milläköhän vuosikymmenellä elät?

Suomalainen asfaltti on ollut aina niin paljon karkeampaa kuin niillä markkina-alueilla joihin autojen äänieristys on suunniteltu ettei 2000-luvulla yhdenkään polttomoottorisen auton moottorin ääntä ole kuullut karkean rengasmelun yli 80km/h nopeuden jälkeen.

Sähkömoottorin korkea vinkuminen sen sijaan kuuluu tämän matalan jyrinänkin yli ja raskaiden akkupakettien vaatimat leveät matalaprofiilirenkaat tuhoavat lopullisesti ajomukavuuden sekä äänieristyksen 2020-luvun suomalaisella asfaltin irvikuvalla.

Mehän elämme 1950-luvulle taantuvassa kehitysmaassa jossa tieverkostoa ollaan palauttamassa sorateiksi. Joku Lada Niva sopisi tänne paremmin kuin sähkökippo.

Vierailija
6/20 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

typerää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee eteen ja taakse ja siinä on kääntyvät etupyörät.

Vierailija
8/20 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kohta oikein kivaa, kun tulee/ suunnitteilla päästövero:DD Mut hei, ei hätää, siitä verosta pääsee eroon, kun poistaa autosta jarrut:DD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kupla volkkari oli Hitlerin kosto 40 luvulla autoilijalle. Tesla on Elon Musk koston sähköautoilijoille 2015 jälkeen. Ei äänieristystä karu kyyti maalit tippuu kojelauta suunniteltu puoltavillle niskoille/päille!

Vierailija
10/20 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressaavaa. Toimintamatkastressiä, latauspaikkastressiä jatkuvasti. Varsinkin talvella akku tyhjenee hyvin nopeasti. Samoin latausten suhteen saa koko ajan stressata missä löytyy toimiva laturi jos kauemmas ajelee. Monet laturit ei toimi. Ja lataustehokin välillä todella huono, on suuniteltu 30min tauko mutta venähtääkin 1h30min tauoksi kun latausteho heikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroaa ajettavuudelta lähinnä siinä että kiihtyy kuin urheiluauto ja jarruttaa aika voimakkaasti heti kun otat jalan pois kaasulta. Harvemmin tarvitsee käyttää itse jarrua kuin polttomoottoriautossa. 

Ilmastointi ja lämmitys ovat heikommat kuin polttomoottoriautossa kun auto pihtaa sähkönkäyttöä. Varsinkin esilämmitys on webastoon verrattuna surkea. 

Vierailija
12/20 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmää ja jännittävää, loppuuko patteri, onko latauapaikalla tilaa, toimiiko laturi, käykö laturi, toimiiko maksaminen, käykö maksutapasi, maksaako maltaita...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ainakaan hiljaisempi ole. Kiisselilimossa moottorin ääntä ei kuule, patteriautossa kova rengasmelu.

Vierailija
14/20 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmää kyytiä ja sitakin vain vähän matkaa ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ainakaan hiljaisempi ole. Kiisselilimossa moottorin ääntä ei kuule, patteriautossa kova rengasmelu.

Eihän tämä liity mitenkään auton käyttövoimaan :D 

Vierailija
16/20 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajamisessa nyt isompaa eroa ole.

Isoin ero on niissä johtosulkeisissa ja siinä että pitemälle matkalle et lähde ilman hotellimajoitusta.

Vierailija
17/20 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylellistä.

Voin katsoa pitkin nenäni vartta köyhiä, jotka polttiksella ajavat.

Ja pelkkää plussaa on se, että naisrintamalla parikymppistä kissiä pukkaa ovista ja ikkunoista näin vastuulliselle ja ympäristötietoiselle herralle.

Ennen en saanut kuin pubiruusuja...

Vierailija
18/20 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressaavaa. Toimintamatkastressiä, latauspaikkastressiä jatkuvasti. Varsinkin talvella akku tyhjenee hyvin nopeasti. Samoin latausten suhteen saa koko ajan stressata missä löytyy toimiva laturi jos kauemmas ajelee. Monet laturit ei toimi. Ja lataustehokin välillä todella huono, on suuniteltu 30min tauko mutta venähtääkin 1h30min tauoksi kun latausteho heikko.

Kolme vuotta ajanut työmatkoja sähköautolla ja akku aina aamulla täynnä. Koskaan ei ole akku mennyt edes alle 50%. Työmatka 50km suunta. Eipä ole paljon stressaillut minua.

Vierailija
19/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä liity mitenkään auton käyttövoimaan :D 

Kyllä se puolen tonnin ylimääräinen massa vaatii leveämmät ja rungoltaan kantavammat renkaat -> karkean, kuoppaisen asfaltin aiheuttama rengasmelu kuuluu kahta kauheammin sisään

Jossain Teslassa ei äänieristystä tietty koskaan ollutkaan mutta tämä liittyy vain välillisesti käyttövoumaan joka on houkutellut alalle valmistajia jotka eivät vaan hallitse autonvalmistuksen ja suunnittelun alkeitakaan kun osaaminen keskittyy pelkkään voimalinjaan ja 0-100km/h kiihtyvyyteen.

Ne kolme kertaa jotka aikuinen jaksaa luukuttaa Teslalla valoista pippeli ojossa ovat mahtavia mutta voi itku jos tuolla peltisellä kuoppatutkalla joutuu ajamaan routinutta suomalaista asfalttitietä varttia pidempää.

Vierailija
20/20 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teslaa ei saa käyttää autopesussa tai lähtee maali pois! Jos linnunpaskaa autossa niin varovasti märällä pesusienellä voi töpötellä 👍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme