minkä summan antaisimme häälahjaksi?
Serkkuni menee naimisiin. Osallistun perheemme antamaan summaan, eli siihen osallistuvat äiti, isä, kotona asuva opiskeleva sisarukseni sekä minä (asun yksin). Mikä olisi mielestänne sopiva rahalahja meiltä neljältä?
Kommentit (5)
anna rahaa sen raha-arvon vuoksi. Kuitenkin pyrin myös antamaan suunnilleen vastaavan arvoisia esineitä/lahjakortteja kuin muutkin, toivoen etten erotus joukosta lahajna arvon perusteella. Mulla nääs tutut arvostaa mua ihan muista syistä.
Mikä tärkeämpää, en koskaan mitenkään puhu lahjoista mitään negatiivista kenellekään, siinä pilaa omaa mainettaan enempi kuin sen " vähäarvoisen lahjan" antajan mainetta.
Arska
Rahamäärä riippuu paljon myös siitä, tarjotaanko häissä kunnon ruoka, salaattipöytä tai pelkkä kahvi. Meillä pitopalvelu maksoi 22e/hlö + paikan vuokra tms ja oli tosi edullinen. En tietenkään tarkoita, että lahjan hinnalla pitäisi maksaa ruoka, mutta silti tuntui oudolta, kun esim. 4hlöä toivat 2 viinilasia lahjaksi (arvo n.25 e yht.)
siis 100-150e ehkä. 25e per nenä on mielestäni ihan hyvä. t.4
alunperin siis vanhempani miettivät summaksi 100e. Mutta eräs toinen sukulainen arveli, että olisi liian vähän, kun on sentään " niinkin" läheistä sukua, eli 150e olisi parempi. Musta kyllä kuulostaa tosi hurjalta summalta, kuka olisi joskus antanut häälahjaksi lähes tuhat markkaa? No en minä ainakaan, kun köyhä olen :D
eurot sumentaneet rahamääriä...
Itse menin naimisiin juuri ennen euroja ja muistan kuinka tuntui isolta saada 500mk! (Eli n.85e).
Ja eurojen tullessa tuntuu että jos menee kavereiden häihin, on pakko antaa 50e tai muut katsovat kieroon. Kälyni sai häälahjaksi enoltaan 60e (antoi vaimonsa kanssa) ja kälyni puhui minulle kuinka ihmettelee että eno noi vähän kehtasi antaa.
Kyllä mielestäni teidän perheeltä 100e on ihan sopiva summa!