Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole koskaan tavannut ihmisiä joilla on arvoja tai periaatteita

Vierailija
25.05.2022 |

Niinhän sitä toisinaan väitetään että joillain ihmisillä on mukamas "oma kokonainen yksilöllinen henkilökohtainen arvomaailma", mutta minä en ole koskaan tavannut ainuttakaan ihmistä jolla olisi edes yksi arvo, jostain kokonaisesta arvomaailmasta puhumattakaan. Tai, kenties joillain tuntemillani ihmisillä on ollut arvoja, mutta he eivät ole millään lailla ilmaisseet niitä, antaneet niiden näkyä ulospäin tai eläneet niiden mukaisesti. Tai, kenties ne arvot ovat heistä jotenkin näkyneet mutta minä en ole niitä vain osannut tulkita.
--
Ja toisinaan puhutaan jostain "periaatteen miehistä" ynnä muuta periaatepotaskaa. En ole tavannut ainuttakaan ihmistä jolla periaatteita olisi. Aikoinaan Harry Bogomoloff jossain lehtijutussa paasasi periaatteiden tärkeydestä, mutta siinä nyt ei ollut mitään järkeä, koska hänellä ainakaan ei periaatteita ole, hän on aivan yhtä selkärangaton kiero korkkiruuvi kuin kaikki muutkin poliitikot.
--
Enkä ole ihan varma siitäkään että olenko tavannut ihmisiä joilla on jonkinlainen moraali.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja väität että sulla on?

Ootko kuullu että ihmisten arvot ja periaatteet voivat kovastikin erota sun arvoista eikä se tee niitä vähemmän arvokkaaksi.

Suksi kuuseen

Vierailija
2/7 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hyvää vauhtia tulossa kyynikoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun arvoihini kuuluu esim perhekeskeisyys eli perhe on minulle todella tärkeä. En kuuluta tätä tutuille ym mutta se näkyy kyllä monella tapaa elämässäni. En ole suostunut lähtemään kauas töihin tai sellaiseen työhön joka hankaloittaisi perheen elämää. Käytön paljon aikaa perheeni parissa.

Arvostan järkevää ja sääästäväistä rahankäyttöä. Näkyy esim siinä että vaatteet käytetään loppuun eikä uusia osteta kuin tarpeeseen. Ajetaan samalla autolla esim 15 vuotta jne.

Minun arvoihini kuuluu uskollisuus ja luotettavuus. En ole koskaan pettänyt puolisoa.

Siis kyllähän jokaisella ihmisellä on arvoja ja periaatteita joiden mukaan elää.

Vierailija
4/7 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Arvo" on vain sana, joka kuvaa sitä sisäistä tilaa, joka ratkaisee minkälaisia valintoja ihminen tekee. Melko todistetusti kaikki eivät tee samassa tilanteessa samoja valintoja.

Vierailija
5/7 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan mahdollista. Ehkä arvoja omaavat ovat piilossa tai eivät sano julkisesti kaikille kaikkea.

Vierailija
6/7 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Arvo" on vain sana, joka kuvaa sitä sisäistä tilaa, joka ratkaisee minkälaisia valintoja ihminen tekee. Melko todistetusti kaikki eivät tee samassa tilanteessa samoja valintoja.

Vastasit informatiivisesti. Nyt minun pitäisi muistaa olenko koskaan tuntenut ainuttakaan ihmistä joka on tehnyt ainuttakaan valintaa.

ap

Vierailija
7/7 |
25.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun arvoihini kuuluu esim perhekeskeisyys eli perhe on minulle todella tärkeä. En kuuluta tätä tutuille ym mutta se näkyy kyllä monella tapaa elämässäni. En ole suostunut lähtemään kauas töihin tai sellaiseen työhön joka hankaloittaisi perheen elämää. Käytön paljon aikaa perheeni parissa.

Arvostan järkevää ja sääästäväistä rahankäyttöä. Näkyy esim siinä että vaatteet käytetään loppuun eikä uusia osteta kuin tarpeeseen. Ajetaan samalla autolla esim 15 vuotta jne.

Minun arvoihini kuuluu uskollisuus ja luotettavuus. En ole koskaan pettänyt puolisoa.

Siis kyllähän jokaisella ihmisellä on arvoja ja periaatteita joiden mukaan elää.

Tuohon taitaa olla ainakin kaksi poikkeusta.

Poikkeus 1: psyko paatit.

Kun joku psykologi tutki aikoinaan kanadalaista naispuolista psyko paatti sarjamur haajaa nimeltä Karla Homolka, niin muistaakseni psykologi kirjoitti tähän tapaan: "Homolkalla ei ole minkäänlaista pysyvää perusperiaatetta toiminnalleen, vaan hän kussakin tilanteessa toimii sen mukaisesti mikä kulloinkin tuottaa hänelle itselleen hyötyä."

Käsittääkseni psyko paateista yleisemminkin sanotaan tuohon tapaan, että heidän toimintansa on täysin tilannekohtaista. Tuosta syystä he harvoin pitkällä tähtäimellä saavat hyviä tuloksia aikaiseksi, vaikka hetkellisesti heidän toimintansa saattaa olla hurjan tehokasta.

Poikkeus 2: suuri osa amerikkalaisista äänestäjistä / poliittisesti aktiivisista ihmisistä. Tai jopa suuri osa amerikkalaisista.

Tuo nähtiin Trumpin presidenttikaudella. Trump & Fox news olivat niin taitavia jatkuvasti painelemaan ihmisten nappuloita, manipuloimaan / provosoimaan / suututtamaan ihmisiä, että ihmisillä arvot ja periaatteet unohtuivat romukoppaan ja he vain ryhtyivät riehumaan. Siis sekä republikaanit että demokraatit vain riehuivat, menivät kaduille mellakoimaan. Trump ja kaikki muutkin manipuloijat tietävät että ihmisiä on helppo ohjailla kuin marionetteja jos heidät saa suuttumaan, koska suuttuneet ihmiset ovat sokeasti suuttumuksensa vietävissä, järki ei heillä toimi. Mitä enemmän ihmistä suututtaa sitä enemmän hän tekee kaikkea sellaista mitä ei normaalisti ikinä tekisi.