Määräaikainen työsuhde - ongelma
Mulla on jäljellä vielä 4kk määräaikaisuutta, nyt kysyttiin haluaisinko jatkaa tämän päätyttyä vielä ja tiedossa olisi taas muutaman kuukauden pätkä. Nyt olen sopinut irtisanoutumiskohdan soppariin. Etsin muita töitä. Jos nyt siis lupaudun jatkamaan 4kk kuluttua niin sitooko tuo minua jos löydänkin jotain ennen tämän uuden pätkän alkua? Ja kiukuttaa tietysti nämä pätkät, tämäkin olisi jo neljäs vajaa kahden vuoden aikana.
Kommentit (4)
Myös määräaikaiseen soppariin voi neuvotella molemminpuolisen irtisanomisehdon, näin olen tehnyt. Ja tämä firma keksii määräaikaisuuden syyksi aina jonkin uuden asian, siksi varmasti laillista. ap
Työnantaja haluaa tietää, oletko kiinnostunut vai pitääkö tehtävä laittaa hakuun. En usko, että hän vielä vaatii sopimusta. Voit vastata, että olet kiinnostunut ellei vastaan tule jotain pitempiaikaista. Mikäli olet hyvä työntekijä, ja varmaan olet kun sinun toivotaan jatkavan, niin ei työnantaja halua rekrytä ja perehdyttää uutta vain sen takia, että sanot tuon suoraan.
Voitte vaikka sopia, että katsotte tilannetta uudestaan lähempänä.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja haluaa tietää, oletko kiinnostunut vai pitääkö tehtävä laittaa hakuun. En usko, että hän vielä vaatii sopimusta. Voit vastata, että olet kiinnostunut ellei vastaan tule jotain pitempiaikaista. Mikäli olet hyvä työntekijä, ja varmaan olet kun sinun toivotaan jatkavan, niin ei työnantaja halua rekrytä ja perehdyttää uutta vain sen takia, että sanot tuon suoraan.
Voitte vaikka sopia, että katsotte tilannetta uudestaan lähempänä.
no juu, tuntuu, että en enää yhtään osaa neuvotella mistään asioista. Ikääkin on mutta jotenkin muuttunut täysin mölliksi. Toisaalta tuohon tehtävään pitäisi alkaa jo perehtyä kun sitä nyt tekevä henkilö on jäämässä pois eli vaikea tilanne. ap
Ihan yleisellä tasolla tämä.
Mielestäni määräaikainen työsopimus edellyttää työskentelyä sopimuksessa määritetyn ajan mukaan.
Toisin sanoen määräaikaista työsopimusta ei voi tuosta vaan irtisanoa.
Kerrot, että sinulla on ollut jo useampi määräaikainen sopimus peräkkäin saman työnantajan kanssa.
Mitenkähän mahtaa olla, onkohan työnantajallasi jatkuva työvoiman tarve ko. tehtävään?
Silloin pitäisi tehdä toistaiseksi voimassa oleva työsopimus.
Esim. tehy kirjoittaa näin, lainaan tähän tekstin:
"Jos työvoiman tarve on pysyvä, ketjutus voi olla laiton, vaikka jokaiselle määräaikaiselle työsopimuksellesi löytyisi työsopimuslain edellyttämä perusteltu syy, kuten sijaisuus."