Tekemättömistä asioista syyllistäminen vai kuvittelenko vain?
Onko jollain vastaavia kokemuksia, vai onko tämä riittämättömyyden tunne vain omassa päässä?
Elämääni kuuluu työt, puoliso, lapset, ikääntyneet vanhemmat, kotiin liittyvät asiat. Koen, että aina on jotain tekemättä tai että pitää selitellä, että en ole pystynyt hoitamaan jotain asiaa, tai en pysty sitoutumaan johonkin. Nyt juuri pyydettiin taloyhtiön hallitukseen ja oli vaan pakko sanoa, että en pysty. Pihatalkootkin jäi väliin, kun olin auttamassa vanhempiani, ja nyt sitten pihalla naapuri luetteli, mitä kaikkea oli talkoissa tehty *vink vink. Jo omat työt vie paljon aikaa ja energiaa ja sitten lasten harrastukset ja niihin liittyvät aika lailla pakolliset talkootyötä siihen päälle. Vanhempani kaipaisivat enemmän apuani ja nyt vielä naapurikin syyllistää. Kotikin on tällä hetkellä ihan kaaoksessa, ja huomenna taas työpäivä. Jatkuva riittämättömyyden tunne. Muilla tällaista?
Kommentit (9)
Kannattaa opetella sanomaan painokkaasti ja heti ei kaikkeen, joka ei kiinnosta tai jota ei ehdi, vaikka kiinnostaisikin. Kannattaa myös miettiä omaa asennettaan, että mistä kumpuaa tuo ajatus, että just sun pitäisi osallistua kaikkeen ja huolehtia kaikesta. Ei pidä. Opettele siis sanomaan myös itsellesi ei.
Ehkä olen jotenkin vähän liian tunnollinen suorittaja ja minulle on tärkeää, että hoidan osuuteni edes jotenkin, joten yritän periaatteessa tehdä edes vähän jotakin joka rintamalla. Mutta sitäkin ihmettelen, miten muut pystyy tähän. On sitä muillakin töitä, harrastuksia, lapsia ja vanhempia. Ap.
Voi sanoa suoraan tilanteen. Osassa taloyhtiöistä ei vaadita osallistumista (kerrostalot), mutta jotkut pienemmistä taloista velvoittaa asukkaat yhtiökokouksissa, koska eivät ota huoltoyhtiötä tai aurausta/hiekotus - vaikka osa asukkaista olisi iäkkäitä jo tai ei muuten pysty fysiikan vuoksi. Toisaalta piha voisi olla mahdollisimman helppohoitoinen tai tekee eri päivänä kuin virallinen talkoo, jos tietää mitä tekee. Onhan sinulla kumppani jos hän haluaa riuhtoa pihalla, ehkei halua. Nykyään pitää joskus sanoa ei.
Hyvä puoliso sekä toimiva keskustelu tämän kanssa on usein avain tyytyväisyyteen. Miksei puoliso mene talkoisiin jos sinulla on silloin muuta? Voisiko hän ottaa enemmän vastuuta muistakin asioista? Koetatko pitää kaiken vain omissa käsissäsi?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä puoliso sekä toimiva keskustelu tämän kanssa on usein avain tyytyväisyyteen. Miksei puoliso mene talkoisiin jos sinulla on silloin muuta? Voisiko hän ottaa enemmän vastuuta muistakin asioista? Koetatko pitää kaiken vain omissa käsissäsi?
Puolisolla ihan sama tilanne, paitsi että tekee vielä enemmän töitä kuin minä, kun on vastuullisemmissa hommissa, hänellä myös iäkkäät vanhemmat, joista toinen muistisairas, toinen omaishoitaja. Puoliso oli töissä talkoopäivänä. Tänään oli vanhempiensa luona. Minä olin tänään pojan futisturnauksessa.
Ruuhkavuodet. On tehtävä valintoja, jotta jaksaa.
Oli ennen. Pääsin tuosta onneksi eroon. Ymmärsin, että elämä ei ole sitä, että olen tuottava työntekijä joillekin, jotka eivät välitä minusta v*ttuakaan.