Hoitajat hylkäsivät sovintoehdotuksen
Pitäisi varmaan saada miljoonia että riittäisi noille.
Kommentit (2351)
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrä hoitajia. Itse oon henkilökohtainen avustaja, tuntipalkka keskisuomessa 9,89 euroa tunti. Huono palkka mutta ei sitä kukaan ajattele että esim meidän palkkoja voisi nostaa.
Vai vielä hoitajat palkkakuopassa.
Ala ihmeessä ammattiyhdistystoimijaksi ja ala ajamaan palkankorotuksia. Vai odotatko että jostain ilmestyy joku mies, joka alkaa ajamaan asiaasi.
Sinä olet henk.koht. avustaja. Mitä sinä siis et ymmärrä? Että hoitajat eivät saa yhtä huonoa palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään ei ole mitään ylevää velvollisuutta repii omasta selkänahastaan suomalaisten hoitoa. Eli tehdään niin tai näin, kenenkään ei ole pakko sitä hoitotyötä tehdä noilla ehdoilla. Se on niin yksinkertaista. Näin se on ollut tähänkin saakka ja tulokset siitä on jo nähtävissä.
Niin, eikä kenelläkään ole mitään ylevää velvollisuutta palkata ex-hoitsuja muihin töihin. Fakta on se, että Suomessa on työvoimapula vain hyvin hyvin harvoilla aloilla, ja hoitoala on yksi sellainen. Ei Suomeen vain nyt yhtäkkiä synny tyhjästä 100 000 mukavaa toimistotyöpaikkaa näille irtisanoutuville hoitsuille. Se kannattaisi myös yrittää ymmärtää.
Niinkuin olen jo sanonut, mitä sinä sillä päätäsi vaivaamaan. Mahdollisuuksia hoitsuilla on monia, muita kuin kuormittava ja raskas hoitotyö vuorotyönä. "Mukava toimistotyöpaikka" ei monelle edes ole paikka, mihin pyrittäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisivat vain hoitajat irti. Yksityiseltä saa muutenkin parempaa hoitoa.
Filippiineiltä ystävällisiä sairaanhoitajia tilalleMitä helv tekee kielitaidoton hoitaja Suomessa? Rasittaa ihan helvetisti olla sellaisten kanssa töissä, kielikylpyä niille annetaan koko rahan edestä vuosikausia, eivätkä sittenkään opi. Kuolemantapauksia on tullut näiden hoitovirheiden takia, kun eivät ymmärrä mitä potilas puhuu ja kirjaukset on mitä on.
Karmivaa, kun oikeuslääkäri soittaa ja kyselee tietoa potilaan saamasta kaatumisvammasta ja kirjattuna on ainoastaan "katunut, ei virta" Tms.
Suomen terveydenhuolto toimii muuten, vähän arvostusta suomalaisia hoitajia ja kielitaitoa kohtaan!!Aasiasta tulee motivoitunutta ja ahkeraa työvoimaa, jotka opettelevat ja oppivat kielenkin vuodessa tai parissa. Tunnen itsekin pari kappaletta ja ovat todella arvokkaita työntekijöitä.
Tulee vai? No missä ne viipyyy. Alalla on pula. Hopi hopi nyt.
"Barona palkkaa satoja intialaisia hoitajia paikkaamaan pulaa Suomessa – Ensimmäiset saapuvat pian Kuusamoon: ”Siellä on kuulemma hyvin kylmää." Barona odottaa intialaishoitajien rekrytoinnin kasvavan merkittävästi lähivuosina.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/barona-palkkaa-satoja-intialaisia-ho…
Hyvä. Kerrankin tuontityövoimaa jota voi kannattaa. Jos ja kun keskipalkkaiset työt eivät kotimaisille kahvihuonejuoruilijoille kelpaa, ne kelpaavat aivan varmasti ahkerille ulkomaalaisille.
Miksi ulkomaalaiset olisi sen ahkerampia? Vain koska ovat ulkomailta?
Vierailija kirjoitti:
Taidan olla siitä harvinainen hoitaja, että mulle riittää mun palkka varsin hyvin elämiseen ja säästöönkin jää aina. Ei taida ikinä mennä käyttötili alle kahden tonnin kun käytän rahani fiksusti. Nyt viimeisimmässä palkkalaskemassa bruttona liksaa tulee hieman yli 3800 € josta pidätysten ja maksujen jälkeen käteen jää yli 2700 €. Toki siinä on kolmivuorotyön lisät, pääsiäisen pyhät ja vappu. Mutta kyllä mä oon tosi tyytyväinen, en kehtaa valittaa!
Täällä toinen. Hyvin tulen toimeen palkallani. Ja jos haluan lisää, käyn tekemässä ylimääräisen vuoron tai jatkan päivää ja saan 300 e haittakorvauksen.
Pääsiäislista kun tulee maksuun, nousee kuukauden tulo 4500. Tein siihen pari ylityö päivää ja pyhät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisivat vain hoitajat irti. Yksityiseltä saa muutenkin parempaa hoitoa.
Filippiineiltä ystävällisiä sairaanhoitajia tilalleMitä helv tekee kielitaidoton hoitaja Suomessa? Rasittaa ihan helvetisti olla sellaisten kanssa töissä, kielikylpyä niille annetaan koko rahan edestä vuosikausia, eivätkä sittenkään opi. Kuolemantapauksia on tullut näiden hoitovirheiden takia, kun eivät ymmärrä mitä potilas puhuu ja kirjaukset on mitä on.
Karmivaa, kun oikeuslääkäri soittaa ja kyselee tietoa potilaan saamasta kaatumisvammasta ja kirjattuna on ainoastaan "katunut, ei virta" Tms.
Suomen terveydenhuolto toimii muuten, vähän arvostusta suomalaisia hoitajia ja kielitaitoa kohtaan!!Aasiasta tulee motivoitunutta ja ahkeraa työvoimaa, jotka opettelevat ja oppivat kielenkin vuodessa tai parissa. Tunnen itsekin pari kappaletta ja ovat todella arvokkaita työntekijöitä.
Miksi työnantajat palkkaisi aasiasta tai muualta tulevia hoitajia?
Koska tekevät työnsä vastuullisesti jatkuvasti marmattamatta ja työtaisteluirtisanoutumisilla uhkailematta.
Haluat siis orjatyövoimaa minimipalkalla ja naisille ei oikeuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kunnalla töissä ja meidän yksikössä jokaisella yli sadalla työntekijällä on vähintään AMK-tutkinto. Palkka on muilla kuin esimiestehtävissä olevilla max. 2800 kuussa. Ikinä en ole kenenkään kuullut valittavan, että palkalla ei elä tai että koulutuksen keston takia pitäisi maksaa enemmän. Itse työkin on semmoista, että perusasioiden oppimiseen kunnolla menee vähintään puoli vuotta eikä mistään koulusta tule ns. täysin valmiita tekijöitä alalle. Lisäksi pitää kouluttautua jatkuvasti laki- ja järjestelmämuutosten takia. Työtä tehdään kahdessa eri vuorossa ja työn sisältö on henkisesti todella kuormittavaa asiakastyötä.
Hoitajien vaatimuksia kuunnellessa ensimmäinen tunne on epäusko. Vallalla tuntuu olevan käsitys, että mikä tahansa muu kuin hoitotyö on ruusuilla tanssimista ja etuja sataa kuin mannaa taivaalta. Kannattaisi tarkistaa faktat eikä jumittaa mantraan, että muualla asiat on paremmin.
Olen valtiolla myös lakijuttujen parissa töissä ja sama juttu. Mulla on vastuilla palkka 2600e. Meillä kaikki on aivan pöyristyneitä näistä hoitajien avautumisista. Tekisi heille ihan hyvää käydä kokeilemassa muilla aloilla mitä se työ on.
Oletko a) itse käynyt siis kokeilemassa mitä hoitajan työ on? b) onko teidän alallanne järkyttävä pula työntekijöistä? Palkankorotuksia vaaditaan nimenomaan hoitaja_pulan_ ratkaisuksi. Ei sen takia että hoitajan työ nyt olisi sen kummempaa kuin muutkaan työt, joskin tällä hetkellä hoitajapulan vuoksi väitän työn olevan kyllä äärimmäisen kuormittavaa.
Niin kuin moni täällä on jo kirjoittanut niin pula ei ratkea rahalla. Ei ne ikäluokat kasva vaikka kuinka palkkaa kasvatettaisiin. Toisekseen tästäkin kirjoituksesta huokuva muiden alojen vähättely ei aja hoitajien asiaa.
Ja kyllä, alallani on pula työntekijöistä. Rekrytointeja on tänäkin vuonna tehty useita.
Ai ei ratkea rahalla? Jos ei palkat pian nouse niin mulla ei ainakaan ole varaa enää käydä töissä. Pitäisi vaan aina muistaa mainita, että olen samaa mieltä muidenkin pienipalkkaisten kohdalla. On tämä ihan väärin, että palkalla ei tule toimeen sen paremmin kuin jos makaisi kotona ja tilanne vaan pahenee nyt kun kaikki hinnat nousee.
Hoitaja ei ole pienipalkkainen. Moni pienipalkkainen tienaa tonnin vähemmän ja sillä on itsensä elätettävä.
Kannattaa hankkia laajempi tuttavapiiri, jos vähän yli kahden tonnin peruspalkka kuulostaa huimalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hoitajat oikein odotatte näkevänne sovintoesityksissä työolojen korjaamiseksi? Ei niissä voida sanoa että sairaalan X osastolle Y palkataan heti 3 hoitajaa lisää.
Itse odotan hoitajana, että kaikenlaisesta joustamisesta saa kunnon korvauksen eikä mitään 20 hälytyskorvausta ja puolikkaan vapaapäivän jonnekin huonoon kohtaan.
Odotan sitä että avustaviin töihin palkataan oikeasti väkeä, jotta saan tehdä työni rauhassa ja huolella eikä juosten kusten. Tätä on jo yritetty muutoksilla, mutta työnantajat löytää aina jonkun porsaanreiän.
Ainakin nämä molemmat pystyy sopimuksella korjaamaan. Odotan siis, että työnantaja arvostaa työtäni, ei ole mielestäni paljoa vaadittu.
Kylläkyllä, mutta nämä ovat työehtosopimuksen asioita, eivät sovintoesityksen.
Ei siinäkään ruveta yksittäisten hoitsujen kivoja lomapäiviä mikromanageroimaan. Siksi toiseksi jos yhdelle taataan hyvät lomapäivät niin moni muu saa sitten niitä huonoja kun jonkun on oltava töissäkin jatkuvasti. Eli tuo(kin) vaatimus on käytännössä täysin mahdoton toteuttaa.
Et ymmärtynyt. En puhunut mistään lomapäivistä vaan siitä kun hoitaja soitetaan ylitöihin/jää ylitöihin. Että joustamisesta saisi asiallisen korvauksen. Ja hoitajilla on kuntapuolella oma sopimus, ei luulisi olevan niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mennyt maku kyllä hoitajista. Heille tarjottiin hurjaa korotusta vrt. muut alat ja silti lisää pitäisi saada. EI ALISTUTA KIRISTYKSEEN.
No ei teillä taida olla lopultakaan vaihtoehtoja. Vai mitä meinaatte tehdä, kun täältä meidänkin elintärkeästä yksiköstä irtisanoutuu koko porukka? Mistään ei ole ottaa tilalle osaavia hoitajia. Ja voin taata, ettei olla ainoa yksikkö.
Ei tätä tehdä pelkästään oman palkan takia (vaikka tottakai sekin vaikuttaa), vaan siksi, että tänne saataisiin nyt ja jatkossakin ihmisiä töihin. Tällä palkalla kukaan ei tule tekemään tätä työmäärää, mikä nyt on, kun väkeä puuttuu niin paljon. Kiristäminen on äärikeino, mutta eihän tässä ole mitään muuta vaihtoehtoa, kun kiristää valtiolta rahaa, jotta tekijöitä saadaan. Ei näitä töitä voi jättää tekemättä, tai muuten nämä ihmiset kuolee todella nopeasti.
t. Irtisanomislistaan nimensä kirjoittanut sh
Siinähän irtisanoudutte. Koittakaapa etsiä saman palkan työ vapailta markkinoilta kiristäjät. Ei tule onnistumaan kuin murto-osalle teistä.
Hallitus voisi alkaa valmistelemaan kiireitä hoitajahankintaa ulkomailta. Filippiineiltä ja Kuubasta saa hoitajia, jotka ovat työteliäitä ja ottaisivat kirkuen innosta Suomen palkkatason vastaan. Kielenkin ahkera oppii nopeaan.
Ulkomaalaisten palkkaaminen:
1. Maksaa paljon. Pitkä kouluttaminen ja kotouttaminen
2. Kestää vuosia. Pula on nyt, ei kahden vuoden päästä
3. Ei ole varmaa, saattavat muuttaa muualle tai vaatia lisää palkkaa
Lisäksi nykyisten hoitajien uudelleenkoulutus/elämisen kustantaminen maksaisi tässä vaihtoehdossa.
Todennäköisesti halvempaa olisi päästä sopimukseen nostamalla palkkoja.
Jep. Muitakin pointteja on. Kuten se, että tuovat perheensä mukanaan = lisää meidän muita sosiaalimenoja asumistukien, lapsilisien, toimeentulotukien yms muodossa. Rahaa lähettävät sukulaisille köyhiin maihin - kun taas suomalainen hoitaja käyttäis sen rahan todennäköisesti ihan sinne lähiruokakauppaan, Pirren kampaamoon, kotimaan matkailuun jne.
Ja kuinka moraalisesti oikein, on tuoda tänne heikoista asemista ihmisiä, työskentelemään sillä huonolla palkalla. Koska eivät osaa eikä tajua vaatia oikeuksiaan (vielä). Ja eiköhän se Intiakin tarvitsisi ne hoitajat ihan itse; hoitajapula on nimittäin globaali ongelma.
Mutta niin. Mitä tahansa, ettei tarvitse oman maan kansalaisille maksaa palkkaa :,D
Niinpä. Jos suomen hoitsut korvattaisiin noilla, heille pitäisi ehkä maksaa vähemmän palkkaa. Mutta sitten huonommaissa tilanteessa kaikki suomalaiset hoitsut eläisi työkkärin rahoilla.. Halvempaa olisi antaa palkankorotus.
Vierailija kirjoitti:
Taidan olla siitä harvinainen hoitaja, että mulle riittää mun palkka varsin hyvin elämiseen ja säästöönkin jää aina. Ei taida ikinä mennä käyttötili alle kahden tonnin kun käytän rahani fiksusti. Nyt viimeisimmässä palkkalaskemassa bruttona liksaa tulee hieman yli 3800 € josta pidätysten ja maksujen jälkeen käteen jää yli 2700 €. Toki siinä on kolmivuorotyön lisät, pääsiäisen pyhät ja vappu. Mutta kyllä mä oon tosi tyytyväinen, en kehtaa valittaa!
Joopa joo. Mistä ja miten sairaanhoitajalle kertyy kuussa 3800e palkkaa? Siis rivihoitajalle. Sulla on pakko olla tossa jo jotain esimieslisiä, tai sitten oot tehny todella paljon ylitöitä, saanut hälykorvauksia, pyhäkorvauksia.
Toisekseen, jos brutto on 3800e, niin siitä ei todellakaan jää jäteen yli 2700e. Edes neljän tonnin brutosta ei jää näppiin noin paljoa. Tai sit olet maksanut superisti liikaa veroja alkuvuoden tai maksat niitä nyt liian vähän ja saat mätkyä myöhemmin.
Tuon viestin yläpeukuttajatkin (11 kpl) vois vähän käyttää jotain lähdekritiikkiä peesaillessaan näitä älyttömyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välinehuoltajista on myös huutava pula. Vaativa työ, (koulutus n. pari vuotta) jonka jälkeen työn oppimiseen menee vielä pari-kolme vuotta (suuremmissa sairaaloissa). Bruttopalkka hädin tuskin paria tonnia.
Hallittava koko sairaalan instrumentit mm.(leikkausosasto traumoineen ja ortopedioineen, tähystysvälineistö esim. colono- ja gastroskoopit), teho-osasto, akuutti ambulanssivälineineen ja hammasvälineistö, silmäleikkausvälineet, gyne, korvat, labravälineistö, päiväkirurgia ja kaikki välinehuoltokeskuksen työt.
Palkka pitäisi olla satasia suurempi. Olemme vielä pahemmassa palkkakuuopassa kuin hoitajat. Korona teki myös meidän työmme tosi raskaaksi suojautumisineen ym.
Kukaan ei enää kohta hakeudu alalle onnettoman palkan takia ja huonosta johtamisesta aiheutuneen huonon työilmapiirin vuoksi.
Pyh. Ammattikoulutus, eli alempi kuin meillä sairaanhoitajilla. Ja kaikkihan nyt pesukonetta osaa käyttää. Jopa siivoojat tekevät vaikeampaa hommaa kuin te.
Hienoa. Edellisessä viestissä juuri mainitaan hoitajien tyly käyttäytyminen. Sinä vain todistat sen paikkansapitävyyden.
Ja sinä nielet kaiken mitä joku trolli anonyymillä keskustelupalstalla keksii "sauraanhoitajana" sanoa:D:D:D?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä uskomatonta pelleilyä. Faktahan on se, että hoitajia on liian vähän. Palkankorotus ei paranna hoitajien motivaatiota tai jaksamista pätkääkään mutta tätä asiaa ei jostain syystä saa julkisesti kertoa.
Faktahan on oikeasti se että suomessa on eu-maista eniten hoitajia kansalaisia kohti. 14,6/1000 keskiarvo 8,3/1000.
Suomessa on myös EU-maista eniten vanhuksia työikäistä kohden.
Mitä asialle pitäisi tehdä?
Ei mitään, korona tekee tehtäväänsä nyt vanhusten keskuudessa, ongelma poistuu pikku hiljaa. Perinnöt jakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen. Hyvin tulen toimeen palkallani. Ja jos haluan lisää, käyn tekemässä ylimääräisen vuoron tai jatkan päivää ja saan 300 e haittakorvauksen.
Pääsiäislista kun tulee maksuun, nousee kuukauden tulo 4500. Tein siihen pari ylityö päivää ja pyhät
Et taida sitten Tehyyn kuulua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lehmät lentää. Parilla ylityöpäivällä ja pyhälisällä ei edelleenkään sairaanhoitaja saatikka lähihoitaja pääse moisiin ansioihin.
Tietty jos saa 300e/ pvä lisää siitä että jatkaa vuoroa, ja tekee useamman, niin siitähän voi tili jo karttua. Sit voidaankin kysyä miten TA:lla on tämmöisiä varaa maksella, kun ei ole varaa sitä perus kuukausipalkkaa korottaa edes satasella.
Naurettavaa urputusta! Lääkepurkkien jakelusta jotain ekstrapalkkaa ja kahvilla istumisesta? Lähärithän ne fyysiset jututkin tekee.
Suuri osa ilmqn palkkaa Suomessa ja pitäisi tulla toimeen!
Ei mitään sympatiaa näille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hoitajat oikein odotatte näkevänne sovintoesityksissä työolojen korjaamiseksi? Ei niissä voida sanoa että sairaalan X osastolle Y palkataan heti 3 hoitajaa lisää.
Itse odotan hoitajana, että kaikenlaisesta joustamisesta saa kunnon korvauksen eikä mitään 20 hälytyskorvausta ja puolikkaan vapaapäivän jonnekin huonoon kohtaan.
Odotan sitä että avustaviin töihin palkataan oikeasti väkeä, jotta saan tehdä työni rauhassa ja huolella eikä juosten kusten. Tätä on jo yritetty muutoksilla, mutta työnantajat löytää aina jonkun porsaanreiän.
Ainakin nämä molemmat pystyy sopimuksella korjaamaan. Odotan siis, että työnantaja arvostaa työtäni, ei ole mielestäni paljoa vaadittu.
Saat jäädäkin odottamaan,ei ole varaa palkata.palkkavaatimustenne jälkeen.
Kannattaisi sitten palkata jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsiäislista kun tulee maksuun, nousee kuukauden tulo 4500. Tein siihen pari ylityö päivää ja pyhätJa lehmät lentää. Parilla ylityöpäivällä ja pyhälisällä ei edelleenkään sairaanhoitaja saatikka lähihoitaja pääse moisiin ansioihin.
Tietty jos saa 300e/ pvä lisää siitä että jatkaa vuoroa, ja tekee useamman, niin siitähän voi tili jo karttua. Sit voidaankin kysyä miten TA:lla on tämmöisiä varaa maksella, kun ei ole varaa sitä perus kuukausipalkkaa korottaa edes satasella.
Kyllä näin on näreet. Yksityisellä monessa paikassa ei edes saa tehdä ylitöitä kuin pakon edessä vaan tunnit otetaan pois tunti tunnista ja saat ehkä hyvässä lykyssä pienen hälytyskorvauksen joustamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsiäislista kun tulee maksuun, nousee kuukauden tulo 4500. Tein siihen pari ylityö päivää ja pyhätEt taida sitten Tehyyn kuulua?
En kuulu. Kuulun JHL.n ja meillä ei ollut ylityökieltoa.
Ja olen siis pelkkä lähihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa urputusta! Lääkepurkkien jakelusta jotain ekstrapalkkaa ja kahvilla istumisesta? Lähärithän ne fyysiset jututkin tekee.
Suuri osa ilmqn palkkaa Suomessa ja pitäisi tulla toimeen!
Ei mitään sympatiaa näille!
Tällä alan tietämyksellä ei muuta kun takavasemmalle.
He sopivat sitten töihin sen parin vuoden päästä. Mitä sitä ennen?