Onko tälläinen pituuskasvu normaalia vielä 18-vuotiaalla pojalla?
Pojalla oli kutsuntatarkastus, jossa mitattiin pituus. Pituus oli 182cm, kun vuosi sitten oli jossain tarkastuksessa 176cm. Onko normaalia että kasvaa vielä 18-vuotiaana vuodessa 6 senttiä? Onko syytä huolestua? Poika alkanut kyllä käymään salilla ja syömään enemmän, jonka takia ryhti parantunut, mutta ei kai se voi tuoda noin paljon pituutta?
Kommentit (9)
On ihan normaalia, jopa yllättävän yleistä.
On normaalia. Olen nainen ja jopa minäkin kasvoin useita senttejä vielä lukiossa n. 17-18-vuotiaana.
Ex-mieheni kasvoi meidän parisuhteen aikana useamman sentin, vaikka tavattiin vasta ylioppilaskeväänä. Ihan normaalia on ja ei kai siinä mitään pahaa ole, että pojasta tulee pitkä. Oli vuosi sitten vielä alle keskipituinen.
Normaalia on mutta ei kuitenkaan kovinkaan yleistä. Noin nopea pituuskasvu noin "vanhana" voi aiheuttaa selkävaivoja, mutta eihän ihminen omalle pituuskasvulleen mitään voi.
Mun mies kasvoi kutsuntojen ja armeijan viimeisen päivän välillä 15 senttiä. Samoin veljensä. Olivat lukioon asti aina luokkansa lyhyimmät pojat. Nyt toinen 188 ja toinen 186.
On normaalia, eikä pelkästään pituus kasvussa, vaan sisäelimissä ja aivoissa.
Ja sitten tuossa 25v iässä ihminen alkaa rapistua ja menee kohti vanhuutta, vaivoineen ja rapistuksineen.
Mun mies teki tuon saman armeijavuonnaan kauan sitten. 8 senttiä vuodessa,. Muistoksi jäi huono selkä.