Taas tuli hylsy työhaastattelusta
Miten näihin tottuu kerta toisensa jälkeen...? Toki olen tyytyväinen että olen päässyt haastatteluihin, mutta siihen se sitten tyssää. Masentaa...
Kommentit (22)
Työnhaku on se tärkein pointti kuten tässä uudessa työnhakumallissa. Syynätään hakemuksia jne. Töiden saaminen ei ole niin tärkeää.
Mulla sama homma. Tuntuu tosi pahalta, kun ei kelpaa mihinkään.
Yleensä en pääse edes haastatteluun. On mulla työ, että ei pitäisi valittaa. Mutta haluaisin oman alani hommiin kuitenkin, johonkin vähän vaativampaan ja mielekkäämpään työhön
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on kuitenkin koulutus ja hakemus kunnossa, kun pääset haastatteluihin. Nyt pitää vielä natsata 'kemiat'. Kärsivällisyyttä ja tsemppiä!
Tässä viimeisimmässä haastattelussa kemiatkin oli kohdallaan, ikinä ei ole noin osunut. Ja olin oikean ikäinenkin heille ja kokemus, koulutus ja tausta sopiva. Ja silti tulos oli tämä. En todellakaan tiedä minne voin päästä, jos en tuollaiseen ilmiselvään paikkaan päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on kuitenkin koulutus ja hakemus kunnossa, kun pääset haastatteluihin. Nyt pitää vielä natsata 'kemiat'. Kärsivällisyyttä ja tsemppiä!
Onko se haastattelu vaan kemioiden testausta?
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama homma. Tuntuu tosi pahalta, kun ei kelpaa mihinkään.
Yleensä en pääse edes haastatteluun. On mulla työ, että ei pitäisi valittaa. Mutta haluaisin oman alani hommiin kuitenkin, johonkin vähän vaativampaan ja mielekkäämpään työhön
Tässä tapauksessa pitäisi jotenkin saada kokemusta niistä asioista, joita haluamiisi tehtäviin vaaditaan. Tätähän voi hankkia ja aktiivisuutta osoittaa myös esim yleishyödyllisessä harrastustoiminnassa, kun sitä oman alan työkokemusta ei ole. Tai sitten hakea internshippejä.
Tästä syystä olisi tärkeää jo opiskeluaikana saada jalka oven väliin niihin oman alan töihin.
Ja se työpaikan saaminen on täysin mahdotonta satojen tuhansien kohdalla koska työpaikkoja ei riitä kuin korkeintaan sadalle tuhannelle piilotyöpaikat mukaanlukien. Kokoaikaisia työpaikkoja riittää vielä vähemmälle.
Karu totuus on, että lähihoitajan koulutus on harvoja työllistäviä koulutuksia. Lähihoitajaksi pakotetaankin ja päätyy paljon ihmisiä, joille ei löydy muutakaan ja siis myös paljon työttömiä, työmarkkinoiden mielestä jo ikääntyneitä, vaikka eläkeikään olisi oikeasti vielä pitkä aika, vaikeasti työllistyviä, rajoitteisia ja moniongelmaisia ja muuten alalle oikeasti sopimattomia ihmisiä. Hyvä olisi, jos löytyisi joku muu vaihtoehto kuin lähihoitajan koulutus, mutta ei löydy, eikä sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se haastattelu vaan kemioiden testausta?
Monesti on, koska yleensä kaikilla sinne haastatteluun valituilla on se osaaminen ja koulutus työtehtäviin nähden vähintään riittävällä tasolla. Se ratkaisee kuka tuntuu haastattelijoiden mielestä sopivimmalta työyhteisöön.
Opiskellaan vaan kaikki me keski-ikäiset vaikeasti työllistyvät työttömät naiset lähihoitajiksi. Mikään kun ei voi mennä pieleen ja työtä löytyy varmasti. Sillähän ei ole mitään väliä tai merkitystä, että ei haluta alalle, ei ole motivaatiota, ei sovita alalle tai meillä on rajoitteita, mutta kun kaikkien pitää vaan työllistyä ja tällä alalla riittää töitä ja tarvitaan työntekijöitä. Tämä kirjoitus, mikäli joku ei sitä tajunnut oli ironiaa. Kuitenkin meininki on koko ajan enemmän juuri tuollaista ja lähihoitajan koulutuksesta on muodostunut sellainen ongelmajätteen loppusijoituspaikka, jonne ei haluta ja jolle ei ole muutakaan paikkaa.
Nythän justiinsa joka ikinen sote-alue vähentää henkilöstöä.. lähihoitajista varmaan aloittavat, lääkärit ja johtajat taitavat olla viimeisiä poistettavien listalla.
Minä taas jouduin työhaastatteluun vaikka jään pian eläkkeelle. Pitää yrittää mokata tuo, ettei vain joudu töihin enää.
-80 luvun loppupuolella ammattikoulun opettaja sanoi että työnantajan vaatimukset työtekijää kohtaan ovat ikä alle 30v ja vähintään 20 vuoden työkokemus kun nämä ehdot täyttää niin työpaikan saati on varma ja toinen vaihtoehto on suhteilla
Työttömiä varten on työttömien työpaikkoja eli niitä mistä maksetaan 9 euroa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
-80 luvun loppupuolella ammattikoulun opettaja sanoi että työnantajan vaatimukset työtekijää kohtaan ovat ikä alle 30v ja vähintään 20 vuoden työkokemus kun nämä ehdot täyttää niin työpaikan saati on varma ja toinen vaihtoehto on suhteilla
Tuohan tarkoittaa käytännössä lapsityövoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja se työpaikan saaminen on täysin mahdotonta satojen tuhansien kohdalla koska työpaikkoja ei riitä kuin korkeintaan sadalle tuhannelle piilotyöpaikat mukaanlukien. Kokoaikaisia työpaikkoja riittää vielä vähemmälle.
Tämähän on se harha. Kuitenkin Suomessa on alueita, joilla on puutetta koulutetusta työhaluisista työntekijöistä. Jossain Satakunnassa tai Kainuussa on toki vähemmän auki työpaikkoja kaikkiaan kuin jossain Pirkanmaalla tai pääkaupunkiseudulla, mutta toisaalta sitten taas niitä paikanhakijoitakin on paikkaa kohti vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Opiskellaan vaan kaikki me keski-ikäiset vaikeasti työllistyvät työttömät naiset lähihoitajiksi. Mikään kun ei voi mennä pieleen ja työtä löytyy varmasti. Sillähän ei ole mitään väliä tai merkitystä, että ei haluta alalle, ei ole motivaatiota, ei sovita alalle tai meillä on rajoitteita, mutta kun kaikkien pitää vaan työllistyä ja tällä alalla riittää töitä ja tarvitaan työntekijöitä. Tämä kirjoitus, mikäli joku ei sitä tajunnut oli ironiaa. Kuitenkin meininki on koko ajan enemmän juuri tuollaista ja lähihoitajan koulutuksesta on muodostunut sellainen ongelmajätteen loppusijoituspaikka, jonne ei haluta ja jolle ei ole muutakaan paikkaa.
No mikä on vaihtoehto? Lojua eläkeikään saakka työttömänä? Perustaa oma grillikiska/kahvila tai kirpputori? Mitä ehdotat vaihtoehdoksi?