Kohtutulehdus?
Kokemuksia kaipaan.
Kävin viime vuoden lopulla lääkärissä ja sain diagnoosiksi kohtutulehduksen. Alaselkää sekä alavatsaa särki, oli kylmiä väreitä, ja epämääräistä märkäistä vuotoa. Lisäksi myös kuumetta. Silloin ei CRP minulla noussut ollenkaan, lääkäri sanoi sen olevan mahdollista koska tulehdus oli paikallinen. No, sain antibiootit ja vaiva parani.
Nyt tässä lähipäivinä totesin kohtutulehduksen kaltaisten oireiden palanneen ja päädyin lääkäriin. Sain taas kerran antibiootit tällä kertaa pelkkien oireiden perusteella. Kipu alkoi kolmen päivän jälkeen helpottaa mutta eilen taas yltyi. Tänään päätin sitten lähteä päivystykseen kuumeenkin jo noustessa. Otin jo buranaa kotona ennen sairaalalle lähtöä sillä puhelimessa hoitaja niin käski tehdä. Sillä kuume tietenkin laski eikä lääkärissä sitä enää ollut. Pääsin tutkimuksiin, eikä lääkärin tekemässä ultraäänitutkimuksessa löytynyt hänen mielestään mitään gynekologista syytä kivulle ja niinpä minut käskettiin kotiin ja ottamaan yhteyttä omaan terveyskeskukseen jotta pääsen tutkimaan onko vika suolistossa. Sairaalassa minusta otettiin kyllä verenkuva, josta näkyi ettei mitään hälyttävää ollut. CRP ei ollut koholla ja muutkin arvot kunnossa. Mutta tämä kipu on ihan kamala! Naistentautien erikoislääkäri ylipäätään kyseenalaisti oliko viimeksikään sairastettu kohtutulehdus oikeasti kohtutulehdus. Hän niin vannotti että CRP kyllä nousee. Mutta mitä hittoa, lueskelin jotain vanhoja keskusteluja missä kohtutulehdus on voinut olla ilmankin korkeaa CRP:tä.
Joten, kertokaa nyt hyvän tähden olenko vain tullut hulluksi vai oliko lääkäri joku Puoskari?
Ei huvittaisi edes soittaa naistentautien osastolle sillä lääkäri sai minut tuntemaan itseni ihan tyhmäksi ja tosiaan kyseenalaisti kipujeni paikan kysymällä onko minulle tehty koskaan esim. keliakiakokeita. Eikä hän siis tarttunut minun kuumeeseeni mitenkään.
Ja omaan terkkariin en tietenkään saanut mitään aikaa, tiistaina vasta soittoaika. Nyt sitten vaan kärsitään ilmeisesti.
Ja anteeksi aivan surkea selostus, tämä oli ensimmäinen kerta kun tänne koskaan mitään keskustelua aloitan.
Kommentit (5)
NO mene muualle lääkäriin. Ei sun kuulu kivuissa olla!
No voi hitto, inhottava tilanne. En oikein osaa sua auttaa, mutta kyllä itse soittaisin naistentautien osastolle. Onneksi huomenna on kuitenkin vielä arkipäivä, yritä saada joku taho kiinni ja kuuntelemaan itseäsi. Älä ehkä selitä kaikkea heti puhelimessa, vaan kerro, että sulla nousi kohtutulehdukseen määrätyistä antibiooteista huolimatta kuume uudestaan ja sano, että huolestuttaa.
Onko rahaa mennä suoraan yksityiselle gynekologille?
Ei kantsi kyllä odottaa ens viikkoon, yritä mennä jo huomenna.
Luota vain itseesi ja siihen, että tunnet oman kroppasi.
En tyytyisi tuohon, vaan menisin uudelleen.
Mulla oli kohtutulehdus sektion jälkeen. Tuli kuume ja outoa venyvää verta jne. Oli tosi sairas olo. Ei mitään muistikuvaa, otettiinko verikokeita. Olin jotenkin ihan sekaisin, kun vauvakin oli juuri syntynyt (olin jo kotiutunut).
Naistenklinikalla siis suoraan todettiin kohtutulehdus, menin sinne päivystykseen.
Mitenkä me nyt lääkäriä enempää tiedettäisiin.