Sopiiko siivojan työ epäsosiaaliselle, mutta hyväkuntoiselle ja likaa ja fyysistä työtä pelkäämättömälle?
Olen harkinnut tuota vaihtoehtoa nimittäin. Henkilökohtaisen avustajan työ on usein liian sosiaalista minulle, vaikka siihenkin kuuluu monesti siivoushommia. Monesti tuossa henk.koht. hommassa joutuu kuuntelemaan huutamista ja tiuskimista, ja siksi tuntuu, että on aika katsella muuta. Tosin olen lukenut paljon juttuja, että joissain siivousfirmoissakin huudetaan ja tiuskitaan työntekijöille, kun nämä eivät ole saaneet siivotuksi kohteita, johon todellinen syy on se, että palkallinen työaika on liian lyhyt suhteessa työn määrään. Millaisia kokemuksia?
Kommentit (19)
Sen lisään vielä alun tietoihin, että en ole kovin lahjakas muussa kuin siivoamisessa, niin ala sopisi siinä mielessä minulle :D
Mutta se tosiaan mietityttää, että onko tämän alan työnantajat aina oikeasti niin ilkeitä ja käytöstapoja osaamattomia kuin on juttuja liikkeellä.
ap
Sopii. Olen sellainen, ammatti laitoshuoltaja.
Hae julkiselle, työolot ja palkka ok ja kukaan ei huuda. Suosittelen vanhainkotia: vanhukset ovat niin huonokuntoisia, että on siistiä (eivät juuri liiku, syötettäviä, vaipoissa). Harva puhuu ja jos puhuu niin puutaheinää.
Monesti työnantajat ovat aivan ulapalla siivoustyön osalta. Toki poikkeuksiakin on.
Kannattaa miettiä haluaako työn jossa on monta kohdetta, koska silloin kiire näkyy ja tuntuu.
Jos kestät painetta ja osaat antaa huutojen mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos, niin tervetuloa alalle.
Oon kyllä kuullu että melkoisen tiukat minuuttiaikataulut on, mutta kuulostat kyllä siltä että vois sopia tai ainaki olla sulle kokeilemisen arvonen. Yksinhän niitä siivoushommia tehdään
Sellainen tuntuma, että pomojen täytyy nykyään osata antaa palaute napakasti, mutta asiallisesti. Huutamista ei oikein enää kuunnella missään, ei kuulu nykyaikaan työntekijän nöyryytys. Eli asiasta sanotaan ja asiakkaan palaute kerrotaan, ilman sen kummempia.
Kyllä se että teet parhaasi ja olet perushuolellinen yleensä riittää. Hyvät tekijät kyllä halutaan myös pitää.
Kivaa työtä. Aina silti plussaa ettet ole mörökölli. Ihan normaalit peruskäytöstaidot, moni siivooja on introvertti. Kuitenkin pitää ottaa vastaan asiakkaalta toiveita jne.
Ja jos olet pahasti solmussa itsesi kanssa, se tekee kaikesta työstä raskasta.
Kun katsoo stressaantuneen eestiläisen naissiivoojan ongelmia miesasiakasta häiriköidessä, fressi ketju, tuo yksinkertainen homma sopii tälle kunhan ei asiakaspinnassa tämän tarvitse olla.
Minäpä asiakkaana avaan riita-asian vireille.
Vaihdoin avustajan työn siivoojan työhön, enkä enää menisi takaisin avustajaksi kuin hengen hädässä ehkä. Työnantajia on moneksi, olen vaihtanut pari kertaa parempaan paremmalla palkalla ja tunneilla. Asiakkaat voi toivoa jotain, mutta siivoussopimus on se, mitä olen noudattanut, ylimääräistä ei oikein ehdi tehdä. Kuuntelen podcasteja kuulokkeilla, niin moni muukin suorittavassa työssä tekee. Teen työni tosi hyvin. Hyvin tuntuu kelpaavan.
Mol:ssa haettiin joskus siivoojaa, joka toisi hymyn ja ilon tullessaan työpaikalle. En menisi.
Rakennustyömaalla usein siivoojilla joku kaiutin mukana tai kuulokkeet päässä. Palkka ei varmaan päätä huimaa, mutta olen itsekin miettinyt, että olis kyllä mukavaa hommaa jammailla menemään kuulokkeet päässä ilman sen ihmeempää ajatustyötä.
Vierailija kirjoitti:
Rakennustyömaalla usein siivoojilla joku kaiutin mukana tai kuulokkeet päässä. Palkka ei varmaan päätä huimaa, mutta olen itsekin miettinyt, että olis kyllä mukavaa hommaa jammailla menemään kuulokkeet päässä ilman sen ihmeempää ajatustyötä.
Raksasiivoojat tekee vielä hyvää sivutiliä, kun laittaa kaapelin ja putken pätkät reppuun siivotessa ja päivän päätteeksi romiksen kautta kotiin. Joskus saanut repullisesta romua paremman palkan kun päivän työstä työnantajalta
Olen ollut 15v alalla, eikä minulle ole kukaan huutanut kertaakaan. Esimies on ihan mukava, samoin asiakkaat.
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuusriski. Meillä ainakin tehtaalla kielletty kuulokkeet.
Peruspesuja tehdään usein pareittain, eli kannattaa pyrkiä ylläpitosiivouksen töihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 15v alalla, eikä minulle ole kukaan huutanut kertaakaan. Esimies on ihan mukava, samoin asiakkaat.
Joo yleensä jos tulee "huutoa", niin sille on aihetta. Oli ala sitten mikä tahansa.
Toki muikkuja työnantajia löytyy ja omalla kokemuksella varsinkin pienistä perheyrityksistä.
Kun yrityksen toimitusjohtaja ei omista yrityksestä mitään, on olot paremmat työntekijöillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuusriski. Meillä ainakin tehtaalla kielletty kuulokkeet.
Joo olen ymmärtänyt että tehdasoloissa ja varmaan jollain rakennustyömailla kielletty, tämä ainakin selittäisi sen kaiuttimien käytön raksalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo yleensä jos tulee "huutoa", niin sille on aihetta. Oli ala sitten mikä tahansa.
Toki muikkuja työnantajia löytyy ja omalla kokemuksella varsinkin pienistä perheyrityksistä.
Kun yrityksen toimitusjohtaja ei omista yrityksestä mitään, on olot paremmat työntekijöillä!
Pyydän vielä anteeks muikuilta, tarkoitin mulkkuja.
*siivoojan
Pahoittelen kirjoitusvirhettä.
ap