Kilpirauhasen vajaatoiminta
Täältä varmasti löytyy kyseistä tautia sairastavia. Itselläni on nyt todettu vajaatoiminta. Kuinka nopeasti lääkityksen aloituksesta teillä on alkaneet oireet helpottamaan?
Kommentit (15)
Minulla oli hankalampi tapaus, meni useampi vuosi ja jouduttiin lopulta ottamaan t3-lääke tyroksiinin rinnalle. Se toimi ja toimii edelleen. Eli vastaan että neljä vuotta meni minulla. Suurin osa onneksi pääsee helpommalla. Puoli vuotta-vuosi voi helpostikin mennä kun annosta vähitellen nostellaan ja lopulta sopiva ylläpitoannos löytyy. Joillakin auttaa heti. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä, kyllä ne oireet jossain vaiheessa helpottaa.
Viikko kun aloin huomaamaan pientä mielialan piristystä.
Kuukaudessa hävisi väsynys ja ummetus. Paino laski huomaamatta vuodessa 6 kg. Lääkityksenä Thyroxin.
Jotain merkkejä Thyroxinin tehosta alkoi näkyä parissa kuukaudessa, mutta vasta kontrollin jälkeen tehty annostuksen nosto alkoi vaikuttaa kunnolla. Omat oireet olivat juuri väsymys, palelu, hiusten lähtö ja painon nousu. Siinäpä sitten hävisi itsestään 10 kg painosta, mutta hiukset jäivät kyllä ohuemmiksi kuin ne aikanaan olivat.
Tietoa ja vertaistukea
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.kilpira…
Onko teistä kovinkin sivistynyttä ja hienoa haukkua ihmisiä roskiksi?
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, tuli väärään ketjuun.
Oireita ei oikeastaan ollut vaikka arvo oli 11. Sopiva lääkitys löytyi miltei heti.
Toivottavasti sulla helpottaa nopeasti.
Kuulostaa hyvältä, että osalla on auttanut noin nopeasti.
Itse olen syönyt vasta 1,5kk thyroxinia, eikä apua ole kyllä ollut mihinkään.
Lihaskivut pahenee, turvotus pahenee, aivosumu on ainut joka hieman on helpottanut.
Hassuinta on se, että jo ekassa kuukaudessa Arvoni normalisoitui. Juuri tänään kyselin lääkäriltä noista lihaskivuista ja hän oli sitä mieltä, että olisi pitänyt helpottaa?
Noin 1,5 kk jälkeen alkoi helpottamaan. Toki annoksen säätöä oli.
Yleensähän aloitetaan pienellä annoksella ja siitä sitten kuukauden parin välein nostetaan kunnes oikea annos löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Oli tarkoitettu ehkä tuonne Harry ja Meghan sivulle, siellä haukutaan ja parjataan säälittä niitä.
Aloitusta ei poisteta pyynnöistä huolimatta.
Mulle vajaatoiminta aiheutti kuukautishäiriöitä, kolesterolitason nousua vaikka olin tosi hoikka ja söin terveellisesti sekä muistivaikeuksia.
Kauan kesti diagnoosin saaminen, koska silloin 15 vuotta sitten asiasta tiedettiin vähemmän. Melko pian lääkityksen saatuani alkoi kuitenkin muisti taas toimia ja lapsiakin olen saanut tämän jälkeen.
Itse olen sitä mieltä, että ei sitä normaalia olotilaa lääkkeiden kanssa enää tule. Huimaus on sentään loppunut, mutta tietynlainen aivosumu ja jaksamattomuus on jäänyt pysyäkseen. Pitää vain olla armollinen ja hyväksyä, että näillä mennään. :)
Tsemppiä sinulle ja muille kilpparivajakeille
Itselläni oireina siis älytön väsymys, rutikuiva iho, ummetus ja jatkuva paleleminen. Ap