Muita, jotka ei jaksa aikaisia aamuvuoroja?
En tee työvuorojen jälkeen muuta kuin nukun. Herätys klo 5 ja työaika 7-15. En jaksa tehdä mitään muuta.
Kommentit (12)
Aamuvuoron jälkeen olen kotona ihan rikkipoikki ja makaan vain sohvalla silmät puoliksi auki, että saa mennä yöunille.
Sama juttu tänään. Nyt lähestyy nukkumaanmeno ja mieli virkistyy ja väsymys häviää.
Iltavuoroon mennessä olen aamun virkeä kotosalla ja saatan käydä kaupassa tai tehdä pihatöitä.
Kuulostaa tutulta, 5:15 herätys ja tunnin matka töihin. Siellä huhkitaan ne parin tunnin unilla ladatut energiat eikä illalla kotiin palatessa jaksa muuta kuin levyttää. Maha kasvaa ja mieli mustenee. Ehkä tulevaisuudessa on valoa.
Herätys klo 3.30 töihin lähtö klo 4.30 töissä klo 6.00 - 15.00 kotona klo 16.20, nukkumaan viimeistään klo 21.00, tuntuu ettei enää jaksa, tätä on tehty nyt 18 vuotta.
Tuo ei ole inhimillinen aika herätä, se on vielä yö. Jo klo 6 herätykset tekevät tiukkaa. Loppupäivä pilalla.
Älytöntä miten jotkut hehkuttavat aamuvuoroja, kun kuulemma "on koko päivä aikaa tehdä kaikkea!"
Koko päivä aikaa maata jossain puolikoomassa ja kerätä voimia suihkussa käymiseen.
Teen kolmivuorotyötä, mutta aamuvuoroja pyrin välttämään, koska olen koko päivän kuin zombi, jos joudun heräämään viideltä. Aivot ei toimi, töiden jälkeen makaan sohvalla, mutta illalla en silti saa unta. Iltavuoroissa olen jaksavainen ja jopa yövuorotkin ovat helpompia kuin aamuvuorot.
Tämä! Pari ensimmäistä työtuntia tuntuu siltä, että kohta tulee oksennus. Työpäivän saa jotenkin pulkkaan, mutta viimeistään kotiovesta päästyä katoavat voimat koko kehosta. Siinä jotakin syö ja käy suihkussa, makaa sohvalla kun ei muuta jaksa. Sitten nukahtaa ja nukkuu päiväunia alkuyöhön. Iltapalaa, hampaidenpesu ja takaisin nukkumaan. Sittenpä onkin taas herätys aamuvuoroon.
Iltavuoroviikolla taas olen virkeä kuin mikä, nukun yössä ehkä 7,5 tuntia ja jaksan touhuta vaikka mitä ennen kuin lähden töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Pari ensimmäistä työtuntia tuntuu siltä, että kohta tulee oksennus. Työpäivän saa jotenkin pulkkaan, mutta viimeistään kotiovesta päästyä katoavat voimat koko kehosta. Siinä jotakin syö ja käy suihkussa, makaa sohvalla kun ei muuta jaksa. Sitten nukahtaa ja nukkuu päiväunia alkuyöhön. Iltapalaa, hampaidenpesu ja takaisin nukkumaan. Sittenpä onkin taas herätys aamuvuoroon.
Iltavuoroviikolla taas olen virkeä kuin mikä, nukun yössä ehkä 7,5 tuntia ja jaksan touhuta vaikka mitä ennen kuin lähden töihin.
Mullakin menee suolisto sekaisin. Joko oksettaa ja on ripuli, tai sitten vatsa ei toimi ollenkaan.
Jännä, että iltavuoroista maksetaan monilla aloilla lisiä ja nuo klo 6 alkavat työtunnit ovat ns normaalipalkkaa. Vaikuttaisi siltä, että juuri aamun tunneista pitäisi maksaa haittalisää.
Mutta yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen ehdolla ka moni kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Herätys klo 3.30 töihin lähtö klo 4.30 töissä klo 6.00 - 15.00 kotona klo 16.20, nukkumaan viimeistään klo 21.00, tuntuu ettei enää jaksa, tätä on tehty nyt 18 vuotta.
Hyi kauhee kun sulla on pitkät työmatkat.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että iltavuoroista maksetaan monilla aloilla lisiä ja nuo klo 6 alkavat työtunnit ovat ns normaalipalkkaa. Vaikuttaisi siltä, että juuri aamun tunneista pitäisi maksaa haittalisää.
Mutta yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen ehdolla ka moni kärsii.
Kaikille pitäisi tehdä se joku mittaus, jotta laite antureineen kulkee mukana koko työpäivän ja mittaa sydämen sykettä ym. Itseltäni varmaan kiellettäisiin koko aamuvuoro, jos joku lääkäri oikeasti näkisi jostain tuloksista, miten koville se ottaa... Tai ainakin minusta itsestäni tuntuu, että olen monesti aamuvuorossa jonkun kohtauksen partaalla. Harmi, että meidän työpaikassa työterveys tarjosi tuon mittauksen kokeiluna yhdelle ainoalle henkilölle.
Monessa vuorotyöpaikassa kaikkien työntekijöiden on tehtävä muka tasapuolisuuden nimissä kaikkia vuoroja, vaikka useimmilla on ehdoton suosikki ja joku vuoro, joka ei sovi yhtään. Työhyvinvointi varmasti lisääntyisi ja sairauspoissaoloissakin näkyisi, jos jokainen saisi tehdä edes vähän omaa rytmiä mukailevia vuoroja.
Mä teen myös töitä noin, mutta 7.30-15.30 ja lisäksi iltaduuni 18-20.30 3x vkossa.
Tämän vuoksi nukun viikonloppuna.
Siis paljon.
Aamuvuoro ollut 12v ja yhä tekee tiukkaa.