Laajentunut munuaisallas??
Mitä näille "tapauksille" kuuluu nykyään? Itsellä sama tilanne päällä...:(
Kommentit (19)
odotus aikana ei missään todettu altaan laajentumaa.
Synnytyksen jälkeen poika ultrattiin ( puuttui yksi verisuoni napanuorasta) ja siellä todettiin että munuaisaltaan laajentuma.
Ei mitään toimenpiteitä tms.
Kontrollissa käytiin pojan ollessa n 4-6kk ikäinen ( en muista enään). Siellä todettiin
että toinen munuaisaltaista olikin kaksiosainen. Eli ei ollutkaan laajentuma.
Mitään nuo molemmat eivät ole tarkoittaneet sen enempää. Isompi riski saada virtsis on mutta kerran on sellainen ollut pari vuotta sitten.
Nyt 4v eikä asia mitenkään vaivaa tai sitä ei kontrolloida sen enempää.
Joku tuossa aikasemmin kyseli tästä aiheesta, en tiedä löysikö tämän ketjun mutta nostan nyt kuitenkin.
Meillä on huomenna se kontrolliultra, se aikaistui viikolla lääkärin aikataulujen takia. Ihan hyvä homma, saapahan jotain selvyyttä asiaan. huh, nyt alkaa jo vähän jännittää..
loviisa rv 21
ja jatkotutkimuksiin joudutaan keskussairaalan äitipolille. parin viikon päästä pitäs olla aika, tutkitaan tarkemmin ilmeisesti 4d-ultralla. Meillä tilanne ei siis ollu ainakaan parantunu, mitat oli nyt 7,7mm. kuulemma jälleen ihan normaalin ylärajoilla mutta kirjotti kuitenkin lähetteen. Lääkäri sanoi että paremmilla laitteilla voidaan huomata ettei mitään syytä huoleen olekaan.
Kyllähän se uutinen eilen säikäytti. Eihän sille mitään voi että huoli vauvasta on suuri. Voi kun tulis nyt pian se kutsu tutkimuksiin...
loviisa rv 21+2
täällä myös yksi jolla on sama tilanne...eli noin viikolla 24 todettiin hieman laajentuneet munuaisaltaat 5-6mm oli papereissa...kontrolliultra on ensi viikolla eli 28 viikolla...odotan poikaa,jonka kohdalla olen lukenut ettei kyseinen vaiva olisi niin " vaarallinen" . mutta ymmärsin alussa myös ettei syytä paniikkiin,koska muuta poikkeavaa ei ole löytynyt...eli jos laajentumaa vielä ensi viikolla on,niin sitä sitten vain seurataan... toivotaan parasta
onnea muillekin!
yöö ja poika 27+3
mä nopeesti vastaan kun kellokin on jo niin paljon.
meiän pojalla (nyt 2-vuotias) todettiin ennen syntymää, tosin vasta vko:lla 35 laajentunut oikea munuaisallas. en muista enää mittoja, pitäis käydä noista papereista kaivamassa. voin myöhemmin vielä kurkata jos haluatte. samalla todettiin myös se takaisinvirtaus jonka joku jo mainitsi eli pissatessa virtsa nousi takaisin munuaisiin. meillekkin puhuttiin virtsatientulehduksien mahdollisuudesta. poika syntyi ja lisätutkimuksia tehtiin mutta ihan normaalisti lähdettiin synnäriltä kotiin jne. oltiin jos saamassa terveen papereita joidenkin kontrollien jälkeen vajaan vuoden ikäisenä kun ensimmäinen tulehdus tuli. siihen syötiin antibioottikuuri ja jatkettiin estolääkkeellä kerran päivässä. tutkimuksissa todettiin III-IV asteen rakennevika oikeassa munuaisessa.
siitä huolimatta uusi tulehdus viime joulukuussa. nyt meidät otettiin osastolle jossa hoidettiin suonensisäisesti. sairaalassa oltiin 3 päivää jonka jälkeen kotiin ja estolääkitys jatkui.
heinäkuussä poika sairastui jälleen. tällä kertaa saatiin mennä kotiin kun niin pyysin, käytiin kuitenkin kerran päivässä lastenklinikalla nesteytyksessä ja antibiootit taas suonensisäisesti. estolääke vaihdettiin mutta oli pilleri jota uhmainen 2-vuotias ei todellakaan niellyt ei hyvällä eikä pahalla.
nyt tässä kuussa tulossa päiväkirurginen toimenpide jossa virtsaputkea ahtautetaan ja näin yritetään korjata tilannetta. operaatio kestää 10-15 minuuttia ja tehdään nukutuksessa. samana päivänä pääsee kotiin. tämä toimenpide auttaa kahta kolmesta. toivotaan että me kuulutaan siihen suurempaan joukkoon =)
ei ollut tarkoitus pelotella ketään, halusin vaan kertoa mitä mahdollisesti ehkä saattaa tapahtua.. sitäpaitsi meilläkin eletään ihan normaalia arkea näitä paria kurjaa tapahtumaa lukuunottamatta. jos teillä se takaisinvirtaus todetaan niin sen kanssa voi siis todellakin elää. mä en ikinä ole ajatellut että meillä olis jotenkin sairas lapsi kun niin paljon pahempiakin juttuja on.. poika on kuitenkin tosi iloinen ja reipas kaksivuotias vesseli joka korkeassa kuumeessakin jaksaa leikkiä vaikka sairaalan käytävillä sitten. onhan ne kaikki kokeet sun muut rankkojakin joskus ja omakin usko horjuu vaikeina aikoina mutta hyvin ollaan jaksettu kuitenkin.
ainakin lastenklinikalla pojan hoito on ollut osaavissa käsissä alusta asti ja mä oon aina ollut tosi iloinen että lapsen tila huomattiin jo ennen syntymää että ei tullut sitten yllätyksenä myöhemmin.
ja kuten joku jo sanoi toiset lapset ei sairasta ensimmäistäkään virtsatientulehdusta ja tila korjaantuu itsestään. ja sit on niitä niin lieviä asteita joille ei siis tehdä yhtään mitään.
jaksamista hurjasti mitä sitten lisätutkimuksissa ikinä paljastuukaan =)
kyselkää vapaasti jos joku kohta jäi mietityttämään
marie, nappula 2v ja salamatkustaja rv 13+5
Lyhyesti, pojalla huomattiiin toisen munuasaltaan " keskivaikea" (en muista mittoja) laajentuma, hydronefroosi, rv 36.
Synnytyksen jälkeen oli tarkoitus tutkia tarkemmin ultralla 3vko:n ikäisenä, mutta vajaan viikon iässä tuli tulehdus (osastohoito ja estolääkitys sen jälkeen). Ultrassa ja varjoainetutkimuksessa selvisi, että virtsatiehyessä oli ahtauma, jonka takia pissa liikkui liian hitaasti munuaisaltaasta rakkoon, ja altisti tulehduksille sen takia (jäi siis seisomaan liian pitkäksi aikaa m.altaaseen). Takaisinvirtausta ei ollut.
Tutkimukset toistettiin parin kk:n välein, ja koko ajan pissan virtaus parani, ja estolääkitys lopetettiin puolen vuoden iässä. Uusia tulehduksia ei ole ollut, poika on nyt vuoden. Parin viikon päästä on seuraava kontrolli, ja varmaan harvenee tästä eteeenpäin. Tarvittaessa olisi tehty ahtaumakohdan laajennus, mitä meidän poika ei onneksi tarvinnut, se ei tosin olisi ollut iso toimenpide.
Meille sanottiin, että tämä on yleisin rakennepoikkeavuus suomalaisilla lapsilla (pojilla), " vakava mutta ei hengenvaarallinen" . Ja suurin osa noista laajentumista, ainakin jotka huomataan jo rakenneultrassa, ehtii korjaantua ennen syntymää, eikä syntyvällä lapsella sitten ole mitään poikkeamaa.
Käytiin eilen rakenneultrassa, ja vauvalta löytyi hieman laajentunut vasen munuaisallas. Mitat oli 4,5 mm. kuulemma mennään ihan normaalin ylärajoilla. Kontrolliin mennään uudestaan kolmen viikon päästä.
Nyt kaipaisin kokemuksia vastaavasta. Mitä tämä voi tarkoittaa? Lääkäri oli kyllä ihana ja korosti ettei varsinaisia poikkeavuuksia löytynyt, mutta kyllä se huoli painaa mieltä kuitenkin, eihän sille mitään voi...
loviisa rv 19+4
No niin, mistähän nyt sitten tempaisin tuon vasen munuainen -jutun. papereissa lukeekin että " munuaisissa altaan ap-mitta 4,5mm." Jotenkin käsitin että kyse oli vain toisesta munuaisesta, mutta nyt en sitten enää tiedäkään....
Me käytiin nimittäin myös eilen rakenneultrassa ja vas. munuaisallas myös normaalin ylärajoilla, lapuissa lukee 0,42 x 0,6 cm. Kontrolliultra 5-7 viikon päästä.
Minun mieltä tämä ei jäänyt painamaan. Ei kuulostanut vakavalta, lääkäri oli ihana enkä oo kauhean huolestunut vaikka uusi ultra jo rupeskin heti jännittämään! Toivon mukaan seuraavaan ultraan mennessä tilanne on normaali. Aika epämääräinen kuva mullekin jäi, sen verran lääkäri kertoi että aiheuttaa esim. sellasta että vauvalle tulee syntymän jälkeen virtsatieinfektio. Mulle jäi kuitenkin sellainen kuva että ei oo mikään vakava juttu tuo laajentunut munuaisallas. Ikionnellinen olen siitä että muut rakenteet vaikutti normaalilta!
Tsemppiä!
HANNELE rv 20+5
Juu olipas tosiaan merkillinen yhteensattuma!! Hienoa että osaat olla rauhassa asian suhteen, ite olen aina ollut stressaaja-tyyppiä, ja en voi välttää murehtimista... Teillä taitaa olla tuo tilanne lievempi muutenkin, kun kerran kontrolli on paljon myöhempään.
Mähän tapani mukaan etin jo netistä kaiken mahollisen asiaan liittyvän tiedon, eikä olis ehkä edes kannattanut... Ei ainakaan mieli rauhottunu yhtään, häikkä munuaisissa voi nimittäin viitata paljon vakavampiinkin juttuihin kuin virtsatietulehduksiin. Mutta toivotaan että meidän molempien kohdalla kaikki on kunnossa!!
Iloista odotusaikaa!
loviisa
Kirjoitin jo tuonne Haahuihinkin Hannelelle vastausta tästä, sillä mulla itellä on ollut pienenä kun synnyin...tai todettiin jokunen vko mun syntymästä virtsan takaisin virtaus vasempaan munuaiseen ja käsittääkseni liittyy tähän samaan juttuun kun mitä nyt teillä on todettu. Eli siihen aikaan vaan ei ultrissa pystyttä tälläsiä asioita toteamaan kun laitteet oli mitä oli joten asia näkyi sitten käytännössä vähän sen jälkeen kun synnyin. Eli muistaakseni mulle jouduttiin tekemään kaikenlaisia kokeita ja mulla oli noita virtsatie infektioita just ton takaisin virtauksen takia ja siitä voi tulla suurempiakin haittoja jos munuainen ei alakkaan toimia kunnolla, mutta suurella osalla tuo vaiva häviää itestääna aikaa myöden. Mulla tuo vaiva poistui n. yhteen ikävuoteen mennessä. Mutta kyllähän äite oli aina paniikissa kun mulle sitten myöhemmin tuli virtsatietulehduksia tms. ja pelkäs aina että onko se vaiva tullut takaisin mulle. Ne tulehdukset sitten myöhemmällä iällä oli ihan normaaleja eikä mitään suuria kierteitä tai ongelmia niistä tullut. Tosin olen vielä nykyään kolmekyppisenäkin erittäin varovainen noiden tulehdusten kanssa. Kai se on jäänyt vaan tuonne takaraivoon. Onneksi tosi harvoin enää virtsatietulehduksista kärsin. Rakko on kyllä aina toiminut musta jotenkin vilkkaammin kun muilla...eli jotenkin tuntuu, että rakko on kovin pieni ja jatkuva pissahätä tuntuu olevan. =) Varsinkin nyt omana raskausaikana olen ollut helisemässä tässä veskissä ravaamisen kanssa kun tuo raskaus sitä normaalia toimintaa vielä vilkastuttaa ja normaalioloissakin saan ravata veskissä tosi usein.
Tää oli vaan omakohtainen kokemus, mutta ei siis välttämättä tarkoita mitään vakavaa...tai sitten itse olin onnekas ja pääsin säikähdyksellä. Voi toki tarkoittaa myös sitä, että lapsi joutuu ikänsä syömään lääkitystä tuohon vaivaan ja vaatii tarkkaa seurantaa (tiedän tälläisenkin tapauksen), mutta ihan normaalisti elää muuten. Toivottavasti teillä kummallakaan ei ole mistään vakavammasta kyse.
Itse olen paniikissa sillä rakenne ultra on tulossa parin vkon päästä ja mietin jo, että jos geeniperimät on samat, niin onkohan omallakin lapsella nyt sitten tämä vasemman munuaisen laajentuma. Toivoa pitää että ei.
titi75 rv 17+0
ja silti saimme terveen pojan. Kävimme siis rakenneultrassa jossa molemmat munuaisaltaat todettiin laajentuneiksi. Jatkotutkimukset tehtiin naistenklinikan sikiötutkimusyksikössä jossa lääkäri totesi riskin Downin syndroomaan 1/820. Muita riskejä olisivat olleet erilaiset rakenneviat virtsatiehyissä, mutta ne olisivat kuulemma yleensä korjattavissa leikkauksella. Meillä siis puuttuivat muut indikaattorit (molemminpuoliset rakkulat aivoissa, normaalia lyhyemmät reisiluut ym.) Tuolloin emme edes ottaneet meille tarjottua lapsivesitutkimusta, koska emme halunneet siihen liittyvää keskenmenoriskiä.
Älä siis ota tässä vaiheessa turhaa stressiä asiasta (helppo sanoa, mutta olen kokenut sen). Kuten sanoin me saimme täysin terveen pojan, eli laajentuneet munuaisaltaat sinänsä eivät välttämättä tarkoita paljonkaan.
JuniperusII 17+0
Lohdullista kuulla teidän kokemuksistanne, Titi75 ja JuniperusII. Toivottavasti meilläkin kaikki on hyvin, tai että kyseessä ei nyt mitään hirveen vakavaa ole.
Nostanpa tätä nyt samalla, jos joku vielä jakaisi tietonsa tai kokemuksensa??
loviisa
Hei!
Luin mielenkiinnolla keskusteluanne ultrassa näkyneestä laajentuneesta munuaisaltaasta. Itsellä on nimittäin samanlainen tilanne. Kävin muutama viikko sitten rakenneultrassa (rv 20+1), jossa näkyi, että vauvan vasen munuaisallas oli laajentunut. Mittaustulokset vaihtelivat ja muistan lääkärin maininneen alkuun jotain 4mm, mutta lopulta kirjoitti papereihin 3mm. Tämän tiedon perusteella minua ei sitten määrätty kontrolliultraan. Olisinkin nyt kysynyt, että mainitsiko lääkärinne mitään, että millä mittaustuloksilla lähete kontrolliin kirjoitetaan? Nämä kontrollirajathan saattaa olla paikkakuntakohtaisia ja siksi minua kiinnostaisi myös tietää, että missä kaupungissa kävitte ultrassa.
Asia ei ole minua sen kummemmin vaivannut, mutta nyt tätä keskustelua lukiessa heräsi kuitenkin ajatus siitä, että kontrollissa olisi kyllä kiva käydä.
LOVIISA, kaiva sitten tämä keskustelu esille ja laita kuulumiset kun oot seur. ultrassa käynyt, sulla oli se niin piankin! Mulle tosiaan sanottiin että se kontrolliultra on rv 26-28. Eli siihen on vielä 5-7 viikkoa.
JuniperusII, ihana kuulla että terve lapsi syntyi silti, vaikka tosiaan itse pidän meiän pikkuista ihan terveenä vielä, katsotaan sitten mitä siellä seuraavassa ultrassa todetaan.
PIKKUHELMI, olit kiinnostunut paikkakunnasta. Minä kävin Oysissa ultrassa. Ja lääkäri sanoi noitten meiän arvojen olevan ihan siinä yläkäyrällä joten tavallaan siis vielä normaali (käyrät tehty 90 % mukaan - näin mulle sanottiin). Mutta sanoi että tosiaan kun arvot on yläkäyrällä niin siinä tapauksessa tilannetta halutaan seurata ja ultrataan uudestaan. En tiiä sitten mikä on alin arvo jolla kontrolliultraan lähetetään. Voihan siinä olla paikkakuntakohtaisia eroja.
Tsemppiä meille, PIKKUHELMI ja LOVIISA, toivotaan että kaikki menee hyvin ja saadaan terveet vauvat!
HANNELE
En usko että Pikkuhelmellä on syytä huoleen, niin alhasilta nuo mitat kuulostaa. Ja olis varmaan laittanu kontrolliin jos on tarvetta. Meillä siis mitta 4,5 mm. ja sano että ihan siellä normaalin ylärajoilla vielä pysytään, mutta ehdottomasti kannattaa tsekata vielä myöhemmin. En sitten tiedä mikä se virallinen " kontrolliraja" on.
Paikkakunnasta sen verran että Keski-Suomessa, pienellä paikkakunnalla yksityisellä käytiin. En viitti sen tarkemmin paljastaa, kun on tosiaan niin pieni tämä meidän pitäjä.
Mutta tsemppiä meille kaikille jatkoon!!
Loviisa
Meidänkin vauvalla todettiin elokuussa rakenneultrassa laajentuneet munuaisaltaat. Meillä raja-arvona puhuttiin 8mm. Kummatkin altaat olivat 5 luokkaa. Nyt olin tiistaina rv 25+3 yksityislääkärillä, perinatologilla joka erikoistunut sikiön tutkimukseen. Toinen 7,2 ja toinen 5,5. Hän sanoi ettei ole huolta; menee raja-arvoissa. Poikasikiöillä laajentuneet munuaisaltaat yleisempiä, tytöillä harvinaisempaa. Pahimmillaankin meidän tapauksessa merkitsisi vain alttiutta virtsatietulehduksiin ja muihin vastaaviin, koska pikkuneidillämme virtsarakko ja -putket normaalit. (Siis ainakin ultran mukaan.) No sen näkee sitten tammikuussa...
En ole asiasta enää huolissani, toki välillä kävi mielessä että mitä jos ei olekaan kaikki hyvin...
Uskon kuitenkin että suurin osa näistä " laajentunut munuaisallas ultrassa" -vauvoista ovat täysin terveitä!!!!!!
Rauhallista odotusta!
t. H ja Iines rv25+6
Kaikki kokemukset/ tieto tervetullutta!!!!