Tuttuni on ikuinen laihduttaja
Olen tuntenut tämän ihmisen jo kymmeniä vuosia. Hänen äitinsä oli syönyt itsensä muodottomaksi ja syötti myös kaksi lastaan lihaviksi. Tuttuni on ollut lihava koko ikänsä ja yrittänyt laihtua koko aikuisen ikänsä onnistumatta siinä. Olen viime aikoina väsynyt häneen, koska hänen elämänsä on täynnä rajoituksia. Hän saattaa ilmoittaa olevansa "herkuttomalla" dieetillä ja seuraavan kerran tavatessa hän on repsahtanut ruokavaliossaan täysin. Hänellä on kännykkäsovellus, jonka mukaan hän käy etätöissä ollessaan lenkillä kolmesti päivässä. Kännykkä ilmoittaa, milloin pitää lähteä ja millaista vauhtia pitää. Hänellä on kellontarkka aikataulu ruokailuille ja ruuat eivät ole tavallisia ruokia. Hän ei puhu juuri muusta kuin ruokavaliosta, liikkumisesta ja terveellisistä elämäntavoista. Tätä on jo nyt jatkunut muutaman vuoden, mutta en huomaa mitään eroa hänen painossaan. Nyt on alustavasti puhuttu, että hän tulisi perheemme kanssa muutamaksi päiväksi mökille kesälomallaan. Itse en halua mökille mitään minuuttiaikataulua minkään asian suhteen. En myöskään halua hankkia meidän perheelle epätyypillisiä ruokia. Perheemme syö kohtuullisen terveellisesti kasviksia ja kalaa satunnaisilla grillimakkaroilla terästettyinä. Meillä kuluu kesällä myös punaviiniä enemmän kuin talvella. En jaksaisi terveysluentoja tai ruokiin käytettyjen ruoka-aineiden mittauksia grammoina. Tuttuni mittaa kaiken. En tiedä, miten kertoisin hänelle, ettei hänen elämäntapansa ole enää terve. Tottakai haluan tukea hänen laihdutustaan, mutta kun nyt ei ole enää kysymys laihdutuksesta, vaan jonkinlaisesta pakkomielteestä, joka hallitsee koko elämää. Veisin hänet vaikka itse jonkun asiantuntijan puheille, jos vain tietäisin minne ja minkälaiselle asiantuntijalle. Minun on pakko peruuttaa kesän suunnitelmat hänen osaltaan, jos tilanne jatkuu samanlaisena. On hiukan huono olo itsekkyydestäni, mutten myöskään halua, että teinimme näkevät orjuuttavan elämäntavan noin läheltä. Mitä te tekisitte?
Kommentit (3)
Ja mitähän helvettiä sinulle muiden elämä kuuluu😂
Kukaan ei ole turha, aina voi olla huonona esimerkkinä. Tämä viitaten teinien ihmettelyyn syömishäiriöisen ihmisen kohtaamisesta.
Ei teini siitä pilalle mene, ehkä saa jopa oivalluksen oman perhe-elämän terveellisyydestä.
En aio lukea tuollaista pötköä, mutta otsikon perusteella sanon, että älä ole tekemisissä, hänellä on syömishäiriö.