Te Helsingin hienostoalueilla asuvat/asuneet
Onko kaikki paremmin alueilla, joissa on vain minimaalisesti vuokra-asuntoja ja sosiaalisia ongelmia? Itse olen asunut vain ns. tavallisilla alueilla, tällä hetkellä Arabianrannassa. Pidän aluetta meluisana, karuna ja roskaisena. Ihmiset käyttäytyvät juntisti ja kävelevät päin. Lasisilla parvekkeilla on mautonta roinaa ja rumia jouluvaloja.
Kun sitten käyn vaikka Kulosaaressa tai Ullanlinnassa, autotkin antavat tietä suojatiellä. Roskia ei näy missään. Parvekkeet on koristeltu kauniisti. Kuvittelen, että elämä näillä alueilla on harmonista ja auvoista.
Olenko väärässä? Asuuko paremmilla alueilla todellisuudessa ihan samanlaisia häiriköiviä moukkia kuin muuallakin? Laulaako Staran lehtipuhallin aamulla klo 6 Kaivopuistossakin? Päristeleekö mopot?
Kommentit (50)
En ole asunut Helsingissä muualla kuin kuvaamallasi ns. paremmalla alueella ja täällä on tosiaan siistiä, eikä ole noita ongelmia. Parvekkeet on kivasti koristeltu. Olen itse asiassa luullut, että kaikkialla olisi sellaista.
Kyllä ongelmia myös niitä sosiaalisia on täällä "paremmalla alueella" Ei ne ongelmat pelkästään sillä häviä ja poistu, että naapurustossa on omistusasuntoja (, joista niistä suurta osaa maksettanee vielä vuosia). Itse olen saanut kasvatuksen, jossa on odotettu, että jos tai kun on parempi osainen niin on velvolliuus käyttäytyä sen mukaisesti.
Toivoisin, että asuinalueet eivät liikaa erityisi toisistaan koska eivät esimerkiksi lapset voi valita vanhempiensa tulotasoa tai heidän koulutustaan. Ja jos kaikki vanhempien energia menee paljossa taloudellisten ongelmien kanssa vääntäessä, niin ei sitä varmasti jaksa pidemmän päälle välittää ympäristöstä saati itsestä kun kukaan ei osoita välittävänsä ja kunniottavansa vastavuorosiesti.
Suomessa ei ole "hienostoalueita".
Olet ihan oikeassa, tavallaan. Tässäkään asiassa ei ole täydellisiä paikkoja ja kaikkialla on omat plussat/miinukset.
Jonnekkin syrjään on mentävä, ellei halua uuseliitin sekaan. Sellaiselle paikalle, jossa ei ole julkista liikennetta, varsinkaan kiskoliikennettä.
Tilastokeskuksen mukaan noin 50 % postinumero 00150:n eli Ullanlinnan alueella asuvista ihmisistä asuu vuokralla. Mistäköhän on tullut käsitys, että suurin osa asuisi joissain suurissa omistusasunnoissa? Moni kyllä antaa ymmärtää, että asuu omassaan ihan vain statuksen vuoksi, mutta totuus on kyllä toinen.
Olen asunut Helsingin ns. hienostoalueilla eli Ullanlinnassa ja Eirassa. Voisin sanoa, että sama paska mutta eri perseestä. Olen tyytyväinen kun pääsin pois.
Arabianrantahan on ihan keskiluokkainen alue? Ja rauhallinen. Jännä että pidät aluetta meluisana.
Olen asunut Kaartinkaupungissa, pitkään, kahdessa osoitteessa. Molemmissa taloissa on isojen asuntojen lisäksi pienempiäkin.
Taloissa on ollut rauhallista, jos esim joku kulkee yöllä porraskäytävässä sulkee hissinoven (vanha verkkokorillinen hissi) hiljaa, ja portaassa kuljetaan hiljaa.
Roskat päätyvät roskikseen ja kierrätys on asiallista.
Vuosia sitten oli vappujuhlista hauska ja asiallinen ilmoitus alaovella jossa pyydettiin etukäteen anteeksi mahdollista häiriötä, mutta muistaakseni asunnossa oli hiljaista jo kahdenaikaan.
Kaikki tervehtivät toisiaan pihalla ja vaihtavat jopa muutaman sanan vaikka emme tunne toisiamme, en ainakaan itse tunne.
Ei kuulu riitelyä koskaan, ei oikeastaan muutakaan vaikka nukun ikkunat auki, linnut laulaa sisäpihan puussa.
Ei valittamista, en osaa kuvitella asuvani muualla.
Vanhassa Munkkiniemessä on rauhallinen ja hyvä asua. Kaduilla on siistiä ja pihat ovat laitettuja. Ihmiset vaikuttavat hyvinvoivilta, kohteliailta ja sivistyneiltä, olematta kuitenkaan ylimielis. Julkista tupakointiakaan ei juuri näe.
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen mukaan noin 50 % postinumero 00150:n eli Ullanlinnan alueella asuvista ihmisistä asuu vuokralla. Mistäköhän on tullut käsitys, että suurin osa asuisi joissain suurissa omistusasunnoissa? Moni kyllä antaa ymmärtää, että asuu omassaan ihan vain statuksen vuoksi, mutta totuus on kyllä toinen.
Tämä. Helsinkiläiset kyllä tietää, että noilla alueilla on paljon vuokralaisia. Kaikenlaisia opiskelijoita, duunareita ja maalaisia. Joku, joka kertoo asuvansa Vuosaaressa voi olla paljon rikkaampi kuin joku, joka kertoo asuvansa Ulliksessa. Olen huomannut, että etenkin muualta tulleet pelkäävät Helsingin lähiöitä ja luulevat, että on parempi asua keskustassa vaikka liian hintavassa vuokra-asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Kaartinkaupungissa, pitkään, kahdessa osoitteessa. Molemmissa taloissa on isojen asuntojen lisäksi pienempiäkin.
Taloissa on ollut rauhallista, jos esim joku kulkee yöllä porraskäytävässä sulkee hissinoven (vanha verkkokorillinen hissi) hiljaa, ja portaassa kuljetaan hiljaa.
Roskat päätyvät roskikseen ja kierrätys on asiallista.
Vuosia sitten oli vappujuhlista hauska ja asiallinen ilmoitus alaovella jossa pyydettiin etukäteen anteeksi mahdollista häiriötä, mutta muistaakseni asunnossa oli hiljaista jo kahdenaikaan.
Kaikki tervehtivät toisiaan pihalla ja vaihtavat jopa muutaman sanan vaikka emme tunne toisiamme, en ainakaan itse tunne.
Ei kuulu riitelyä koskaan, ei oikeastaan muutakaan vaikka nukun ikkunat auki, linnut laulaa sisäpihan puussa.
Ei valittamista, en osaa kuvitella asuvani muualla.
Ihanaa, juuri tällaista haen! Ei ole vielä varaa muuttaa Kaartinkaupunkiin tms., mutta hyvä tietää, että edes jossain on tällaista. Halusin siis alueelle, jossa ihmisillä ei ole kauhea hätä osoittaa vaikkapa varakkuuttaan, vaan että hyvinvointi on sellaisella tasolla, että on varaa olla kohtelias ja ottaa muut huomioon. Kyttäämättä.
Vierailija kirjoitti:
Arabianrantahan on ihan keskiluokkainen alue? Ja rauhallinen. Jännä että pidät aluetta meluisana.
Riippuu varmaan taloyhtiöstäkin. En pidä keskiluokkaisista alueista Helsingissä, liian takakireää. Siksi pohdinkin, olisiko jossain sellaista rennon sivistynyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhassa Munkkiniemessä on rauhallinen ja hyvä asua. Kaduilla on siistiä ja pihat ovat laitettuja. Ihmiset vaikuttavat hyvinvoivilta, kohteliailta ja sivistyneiltä, olematta kuitenkaan ylimielis. Julkista tupakointiakaan ei juuri näe.
Muutn kaikki totta mutta kyllä me ollaan salaa ylimielisiä ;) Munkkalaiselle ajatus asumisesta itä-helsingissä olisi sama kuin hypätä sillalta alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutn kaikki totta mutta kyllä me ollaan salaa ylimielisiä ;) Munkkalaiselle ajatus asumisesta itä-helsingissä olisi sama kuin hypätä sillalta alas.
Ainakin rehellistä :D t. Itähelsinkiläinen.
Onhan täällä rauhallisempaa ja siistimpää, kun muissa paikoissa. Hienoja/kalliita autoja ainakin 80% kadunvarsilla parkissa olevista autoista. Ihmiset ystävällisiä ja aina moikkaa rapussa. Todella eri maailma, jos joskus eksyy jollekkin toiselle alueelle. Tulee kyllä etuoikeutettu olo jonkun Vantaan lähiövierailun jälkeen. Myös nykyään julkinen liikenne on aika oksetus, jos joutuu joskus käyttämään.
Asuin nuoruuteni Ullanlinnassa. Talosta ei kuulunut läpi mitään mistään, koska seinät olivat jykevää kiveä. Bussipysäkillä puukotettiin kuskia ja siitä parinsadan metrin päässä teloitettiin kaksi poliisia. Muuten oli tuulinen ja sosiaalisesti kuollut, mummeleiden paikka siihen aikaan. En kaipaa takaisin.
Asun Munkkiniemessä ja kaikki hyvin. Mutta aivan talokohtaista tämäkin on. Sattuu jokin perijä naapuriin ja pyörittää juopporemmiä aamusta iltaan ja illasta aamuun. Tutulla tämä.
Ei varsinaisia hienostoalueita ole olemassakaan. Ehkä omakotitaloalue mahdollisimman kalliilla alueella on paras valinta. Pakila?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Helsinkiläiset kyllä tietää, että noilla alueilla on paljon vuokralaisia. Kaikenlaisia opiskelijoita, duunareita ja maalaisia. Joku, joka kertoo asuvansa Vuosaaressa voi olla paljon rikkaampi kuin joku, joka kertoo asuvansa Ulliksessa. Olen huomannut, että etenkin muualta tulleet pelkäävät Helsingin lähiöitä ja luulevat, että on parempi asua keskustassa vaikka liian hintavassa vuokra-asunnossa.
Olen helsinkiläinen enkä tiennyt, että vuokralaisia on tuolla puolet. Onko esim. Vuosaaressa sitten vähemmän vuokralaisia?
En kammoa lähiöitä enkä vuokralaisiakaan. Arvostan ennen kaikkea estetiikkaa ja käytöstapoja. Siksi pohdinkin, onko asuinpaikalla merkitystä tässä. Onko meluisuudessa ja roskaisuudessa merkittäviä eroja?
Ulliksessa ainakin asuu persaukisia vuokralla ja kaivarissa joutuu katselemaan sinne ympäri pk-seutua raahautuvia teinejä ja muita puistohengailijoita. Vanha Eira on vielä ihan jees tolkullisen väen asua.