Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ibs yökipu?

Vierailija
12.04.2022 |

Kuuluuko ärtyvään suoleen yökivut, oikeesti?
Toissayönä heräsin kolmelta yöllä kun alavatsa kramppasi, sattu todella mutta meni ohi.
Ja viime yönä heräsin keskesin unien kun navan vierelle pisti. Alkaa kärsivällisyys loppua.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nuo ole IBS kipuja.

Paksusuoli ei edes ole noissa paikoissa, joista kerroit.

Vierailija
2/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi….mitä ne sitten on? Ei hyvänen aika ja kun mulle on vaan väitetty ärtyvää suolta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla oli nimenomaan öiset vatsakivut ja vatsan sekaisin meno yöllä ibs oireita.

Pääsin eroon aloittamalla magnesiumin illalla, ruoka enemmän carnivoreksi, d vitamiinia lisää. Ja hengitysharjoitus, jos tunsin että alkaa se öinen vatsakipu.

Vierailija
4/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaihtelee kivut, joskus voi olla vesiripaska ilman mitään kipuja tyyliin 20 krt/pv ja joskus taas paljonkin kipuja, mutta ei välttämättä noin paha tilanne muuten. Ja on ibs.

Vierailija
5/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä. Minusta kun tuo ibs on sellanen joka vaan lätkästään kun syytä ei löydy. Pakko olla jotakin vikaa jossain! Paljonkohan maksaisi jos kävisi itse kuvauttamassa mahan?

Vierailija
6/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvä. Minusta kun tuo ibs on sellanen joka vaan lätkästään kun syytä ei löydy. Pakko olla jotakin vikaa jossain! Paljonkohan maksaisi jos kävisi itse kuvauttamassa mahan?

Näin se helposti on. Mulla oli se ensidiagnoosina, mutta päätettiin tutkia lisää ja löytyi sappihappojen imeytymishäiriö.

Vierailija
7/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vaihtelee kivut, joskus voi olla vesiripaska ilman mitään kipuja tyyliin 20 krt/pv ja joskus taas paljonkin kipuja, mutta ei välttämättä noin paha tilanne muuten. Ja on ibs.

Jep, täällä toinen suolipotilas. Itsellä samanlaisia yllättäviä vesiripuleita ilman mitään kipuja ja seuraavaksi saattaa iskeä ummetus karmivilla suolikrampeilla. Ruokavalio vähän auttaa mutta monesti oireilen vaikka joisin pelkkää vettä. 

Vierailija
8/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalioon kannattaa kiinnittää huomiota. Täysjyväviljat ja margariinit sekä siemenöljyt on suoliston vihollisia.

Vierailija
9/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalioon kannattaa kiinnittää huomiota. Täysjyväviljat ja margariinit sekä siemenöljyt on suoliston vihollisia.

Hyvä lähtökohta, mutta nääkin on tosi yksilöllisiä suolistosairaille. Vain kokeilemalla löytää itselle sopivan. Itsellä on gluteiiniton, laktoositon, rasvaton, soijaton ja kaikki kaalit yms. pois ruokavaliosta. Alkoholia en kestä yhtään. Ja kausittain mennään pelkällä pehmeällä ruoalla(rahka, kasvisliemikuutiosta tehty neste yms.) ja toisinaan voin syödä vaikka salaattia. 

Vierailija
10/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein usko että mulla on kyse syödystä ruoasta, en ole huomannut et vaikuttais. Ja vaikka maha toimis, niin kipuja on silti. Eli ei riipu suoraan mahan toimintaan.

En ole muutenkaan ollut koskaan ns. Herkkävatsainen, vaan voinut syödä kaikkea vapaasti. Ei niin että syön jotain ja sitten juostaan loppupäivä vessassa 20 kertaa.

Siksi on vaikea uskoa et joku ibs tulis itsestään, kun ei mun maha ole ruuasta temppuillut.

Ei tämä oo semmosta. Ei ole mitään ruoka allergioita eikä mitään.

Vierailija
11/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä lähtökohta, mutta nääkin on tosi yksilöllisiä suolistosairaille. Vain kokeilemalla löytää itselle sopivan. Itsellä on gluteiiniton, laktoositon, rasvaton, soijaton ja kaikki kaalit yms. pois ruokavaliosta. Alkoholia en kestä yhtään. Ja kausittain mennään pelkällä pehmeällä ruoalla(rahka, kasvisliemikuutiosta tehty neste yms.) ja toisinaan voin syödä vaikka salaattia. 

Joopa joo, rasvaton on kyllä niin älytön.

Vierailija
12/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein usko että mulla on kyse syödystä ruoasta, en ole huomannut et vaikuttais. Ja vaikka maha toimis, niin kipuja on silti. Eli ei riipu suoraan mahan toimintaan.

En ole muutenkaan ollut koskaan ns. Herkkävatsainen, vaan voinut syödä kaikkea vapaasti. Ei niin että syön jotain ja sitten juostaan loppupäivä vessassa 20 kertaa.

Siksi on vaikea uskoa et joku ibs tulis itsestään, kun ei mun maha ole ruuasta temppuillut.

Ei tämä oo semmosta. Ei ole mitään ruoka allergioita eikä mitään.

Kyllä se on sinullakin se ruoka, joka vaikuttaa suolistoon.

Vierailija
13/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, oikeesti ei kuulu yökipu Ibs:n oireisiin. Etenkään yökipu.

Vierailija
14/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtäkkiä tulee niin onko taustalla esim. runsasta ibubrofeiinin käyttöä? Se voi ainakin laukaista ongelmia pidemmällä käytöllä…

Vierailija
15/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä tässä nyt uskos? Osa sanoo et kuuluu ja osa ei.

Ei ole taustalla runsasta ipuprofeeinin käyttöä vaan ainoastaan kuukautisten aikaan käytän niitä pari päivää. Ja käytän myös maitohappobakteereja, syön kuitupitoista ruokaa. Juon vettä.

Vierailija
16/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo, rasvaton on kyllä niin älytön.

Mun mielestä koko suolistosairaus on ihan älytön, mutta enpä mä tätä itse valinnut. Lääkityksestä huolimatta joudun välttelemään noita ruoka-aineita. Valitettavasti. Tää on vähän kuin huutelisit pyörätuolissa olevalle ihmiselle, että älytöntä ettet kävele.

Vierailija
17/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla navan viereiset kivut olikin refluksia... oli pari cm navasta ylöspäin sivulle.

Vierailija
18/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis nimenomaan yökipua oli. Muulloinkin kyllä.

Mene lääkäriin, se painelee sun vatsaa.

T.17

Vierailija
19/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika huono neuvo. Riippuu täysin siitä mikä sairaus kyseessä. Jos ei oo diagnosoitu mitään sairautta minkä vuoksi pitäis jättää täysjyvät, ei pidä tuollaista neuvoa antaa. Jos kärsii ummetuksesta niin täysjyvistä voi olla iso apu.

Ei kaikille käy kaikki eikä kaikille tule oireita samoista asioista. Itseäni ei haittaa mm. paprika yhtään vaikka refluksia.

Vierailija
20/38 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin ibs aiheuttaa munasarjojen toimintahäiriöitä. Ilmeisesti turvotusta on niin paljon että munasarjat on ahtaalla. Kaverilla on ibs ja sillä on jatkuvasti kystia munasarjoissa. Gyne sanoi että ne on "toiminnallisia kystia" eli johtuvat siitä suolistosta joka kramppaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan