Onko tietoa Oy:n perustamisesta?
Puoliso on perustamassa firmaa, johon itse en ole ryhtymässä millään tavalla. Itselläni on vakituinen kokoaikainen palkkatyö johon olen tyytyväinen.
Miten on edes teknisesti mahdollista, että huomasin olevani tämän perusteilla olevan firman hallituksen jäsen? En ole hallitukseen suostunut, enkä ole allekirjoittanut mitään papereita. Voiko tosiaan olla niin, että aviopuoliso voi tämän kaiken tehdä ja päättää puolestani? Eikös minulla ole kuitenkin vastuut, jos hallituksen jäsen olen?
Kommentit (3)
Ok, kiitos vastauksesta! Miten riitautetaan, jos on tullut nimitetyksi hallituksen jäseneksi ilman omaa suostumusta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ok, kiitos vastauksesta! Miten riitautetaan, jos on tullut nimitetyksi hallituksen jäseneksi ilman omaa suostumusta?
Ap
Luulen, että PRH:hon voi ottaa yhteyttä ja ilmoittaa tulleensa virheellisesti nimetyksi hallituksen jäseneksi ilman omaa suostumusta. Nämä sitten selvittelevät asian yhtiön ja sen edustajan kanssa. Jos siitä ei tule valmista, pitänee edetä poliisiviranomaisen kautta. Asiakirjaväärennys tulee varmasti kyseeseen rikosnimikkeenä. Kun kyse on viranomaisdokumentista yhtiörekisteriin, se tekee nimikkeestä saman tien törkeän. Minimirangaistus on neljä kuukautta vankeutta törkeässä.
Ei sinua voi vasten tahtoasi mihinkään vastuutehtävään nimittää. Osakeyhtiön perustamislomakkeeseen hallituksen jäseniltä vaaditaan allekirjoitukset, mutta voihan sellaisen tekaista. Asian riitauttamisessa sitten tarkistetaan aitous ja se, oletko tosiaan suostunut mukaan. Viime kädessä sitten, kun yhtiön rötöksiä selviteltäessä sinun päätäsi vaaditaan syytettynä tai vastuullisena vadille. Juridista vastuuta selviteltäessä kysymättä nimittäminen ei tietenkään päde. Kaikenlaisiin vempulafirmoihin on nimitetty hallitukseksi spurguja pullopalkalla iän kaiken, mutta kyllä se sitten lopulta selvitetään, kuka tosiasiallisesti firmaa pyörittää ja on päätökset tehnyt.