Miten annetaan koiralle lääke?
Tuttavani sanoi että antaa koiralleen lääkkeen niin että avaa suun väkisin ja laittaa tabletin suuhun tai pyrkii pudottamaan kurkkuun ja sitten pitää kuonosta kiinni ja sen jälkeen nostaa kuonon ylös ja sormillaan tekee kurkun päältä niin että koira joutuu nielemään kokoajan uudestaan jotta tabletti laskeutuu.. Anteeksi vaikeasti selitetty mutta ymmärsikö joku?
Kuulemma eläinlääkäri sanonut tuon ohjeeksi. Kuulostaako oudolta?
Kommentit (12)
Itse en viitsi alkaa koiran kanssa tappelemaan tuolla tavalla. Käytän oveluutta ja piilotan koiran pillerin herkkupalan sisään. Kinkkusiivuun tai maksamakkaranökäreeseen.
Jos esim leikkeleeseen käärittynä ei onnistu niin toi on pakko tehdä. Varsinkin pienet koirat kyllä nopeesti joksaa jos makkarassa on jotain sinne kuulumatonta.
Kuono auki ja lääke työnnetään niin syvälle kurkkuun, kuin mahdollista. Siten koiran on pakko niellä se lääke. Tämänkin takia pentua pitää käsitellä PALJON, ettei myöhemmin tule ongelmia juuri hoitotoimenpiteissä jne.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:12"]Itse en viitsi alkaa koiran kanssa tappelemaan tuolla tavalla. Käytän oveluutta ja piilotan koiran pillerin herkkupalan sisään. Kinkkusiivuun tai maksamakkaranökäreeseen.
[/quote]
Minun koirat on aina makkarasta huolimatta sylkeneet pillerin pois, joten kuonosta on vaan pideltävä kunnes koira nielaisee.
En ole koskaan joutunut tuollaista tekemään. Aina on mennyt riittävän hyvän namin seassa hotkis vaan lääkkeet koirille. Avain on riittävän hyvän, ja aluksi voi antaa palan ilman lääkettä, ja lääkkeen jälkeen vielä ettei lääkkeen maku jää koiran suuhun. Koiria mulla on ollut parikymmentä vuotta ja vielä nirsoja pikkuterrierejä, muttta silti on lääkkeet mennyt ilman pakkokeinoja.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:14"]En ole koskaan joutunut tuollaista tekemään. Aina on mennyt riittävän hyvän namin seassa hotkis vaan lääkkeet koirille. Avain on riittävän hyvän, ja aluksi voi antaa palan ilman lääkettä, ja lääkkeen jälkeen vielä ettei lääkkeen maku jää koiran suuhun. Koiria mulla on ollut parikymmentä vuotta ja vielä nirsoja pikkuterrierejä, muttta silti on lääkkeet mennyt ilman pakkokeinoja.
[/quote]
Aika jännä, ettei lääkettäkään enää saisi "pakkokeinoin" antaa tai vähintäänkin sitä on paheksuttava. O tempora o mores!
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:12"]Itse en viitsi alkaa koiran kanssa tappelemaan tuolla tavalla. Käytän oveluutta ja piilotan koiran pillerin herkkupalan sisään. Kinkkusiivuun tai maksamakkaranökäreeseen.
[/quote]
Tämä ei kyllä toimi kaikkien koirien ja lääkkeiden kanssa! Esim. Rimadyl maistuu meidän koirille, eli ottavat sen ihan vapaaehtoisesti. Joku antibiootti sen sijaan erotellaan kyllä tarkasti kaikista herkkupaloista ja liotettuna eivät sitten syö koko ruokaa. Helpompi se on tällöin antaa suoraan kurkkuun ja sitten vaikka se ruokakuppi eteen, niin menee hienosti ja nopeasti alas.
Noin jouduin mäkin tekeen koiralle joka ei syönyt lääkettä edes puolikkaaseen makkaraan tungettuna. Pitää se jollain konstilla saada annettua niin jos ei mene hyvällä niin sitten se syö sen pakotettuna. Toiselle riittää kun sanon koppi ja heitän sen lääkkeen ilmaan ja se ottaa kiinni ja nielaisee sen mietimättä edes mikä se oli.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:14"]En ole koskaan joutunut tuollaista tekemään. Aina on mennyt riittävän hyvän namin seassa hotkis vaan lääkkeet koirille. Avain on riittävän hyvän, ja aluksi voi antaa palan ilman lääkettä, ja lääkkeen jälkeen vielä ettei lääkkeen maku jää koiran suuhun. Koiria mulla on ollut parikymmentä vuotta ja vielä nirsoja pikkuterrierejä, muttta silti on lääkkeet mennyt ilman pakkokeinoja. [/quote] Aika jännä, ettei lääkettäkään enää saisi "pakkokeinoin" antaa tai vähintäänkin sitä on paheksuttava. O tempora o mores!
[/quote]
Toki antaisin pakkokeinoin jos muuta keinoa ei olisi ja lääke olisi aivan välttämätön, mutta aina toki mieluiten etsin muita vaihtoehtoja. Esim. mozzarellajuuston tai itse tehtyjen lihapullien seassa on lääke maistunut, tarvittaessa tabletti pienempinä paloina ja eri nameihin piilotettuna.
Siis teidänkö koirat järkyttyy jonkun lääkkeenannosta kurkkuun??? Oikeasti hei, se lääke nyt vain otetaan ja sillä siisti. Neuvotteletteko lastenkin kanssa lääkkeen ottamisesta? Traumatisoituvat (niin lapset kuin koiratkin) kyllä jostain aivan muusta, kuin lempeän, mutta määrätietoisen ja varmaotteisen vanhemman/omistajan huolenpidosta, johon nyt lääkkeen antokin kuuluu. Saahan sitä kinkkuun piilotella, jos haluaa, mutta voi olla myös se hankalampi vaihtoehto se.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2015 klo 12:22"]
Siis teidänkö koirat järkyttyy jonkun lääkkeenannosta kurkkuun??? Oikeasti hei, se lääke nyt vain otetaan ja sillä siisti. Neuvotteletteko lastenkin kanssa lääkkeen ottamisesta? Traumatisoituvat (niin lapset kuin koiratkin) kyllä jostain aivan muusta, kuin lempeän, mutta määrätietoisen ja varmaotteisen vanhemman/omistajan huolenpidosta, johon nyt lääkkeen antokin kuuluu. Saahan sitä kinkkuun piilotella, jos haluaa, mutta voi olla myös se hankalampi vaihtoehto se.
[/quote]
Jotkut koirat järkyttyy. Itselläni esimerkiksi on 1 koira, joka on pelastettu huonoista oloista, ja se on vieläkin, 4 vuotta meillä oltuaan, erittäin epäluuloinen siihen että ihmiset aikoo häntä satuttaa. Rotu on sellainen että on pakko trimmata, ja sen jälkeen kun on trimmattu, pari viikkoa koira piilottelee minua sängyn alla ja välttelee. Tällaisen koiran kanssa kaikkia pakkotoimia yrittää kyllä välttää viimeiseen asti, koska se tarkoittaa vaivalla saavutetun edes jonkinlaisen luottamuksen rajua takapakkia. Esim. jos tässä koirassa on punkki, se saa sen myös pitää, koska sen poistaminen on operaatio jossa minä saan puremia ja koira lisäksi taas piilottelee minua kauhuissaan sängyn alla pitkään.
Noin mäkin teen. Miten muuten sitten? Joskus käärin makkaraan mutta silti kuonosta täytyy pidellä.