Siis mä en käsitä noita päiväkodin hoitajien juttuja.
Meillä alotti lapset päiväkodin maanantaina. Ensimmäisenä päivänä kun hain lapset, hoitaja päivitteli kun ei ollut kunnon varusteita mukana ulkoilua ajatellen. Siis meillä oli lapsilla ulkopuvut, hanskat, hatut ja kurapuvut. Mutta siinäpä se ongelma olikin. Hoitajien mielestä olis pitäny olla kosteus suojattu puku, kun teettää niin paljon lisätyötä laittaa lapsille kurapuvut. Totesi vaan perään, että onneksi suurimmalla osalla lapsia on sellaiset kosteus suojatut haalarit. Toinen juttu oli se, että toiseksi nuorin lapsi täytti juuri 2v. Tutustumiskäynnillä hoitaja jo sanoi, että muista ottaa vauvalle sitten vaipat tänne, (vauvan ikä 9kk) ja isoveikkahan ei enää mitään vaippoja varmaan käytäkkään... sanoin että käyttää, niin kysyivät että miksi noin iso poika vielä vaipoissa, että aika kummallista. Siis häh...poika kyllä käy potalla, mutta ei oikein osaa sitä vielä itse sanoa. Hoitajan mukaan on ihan turhaa käyttää just 2v täyttäneelä lapsella vaippoja. No, menin sitten hakemaan lapsia hoidosta niin olivat ulkona ja hoitaja vaan totes, että pojalla on sitten kakat housussa. Voit vaihtaa täällä tai sitten kotona. Poika paran peppu oli ihan tulipunainen, vaippa täynnä pissiä ja kakat siinä päällä. Kävi mielessä että en taida tonne päikkäriin enää lapsiani viedä kun siellä tuntuu kaikki olevan niin kamalan vaikeaa. Tulipahan purettua omaa ajatusmaailmaa.
Kommentit (13)
Kyllä meidän päiväkodissa edelleenkin on lapsilla kurahousuja ja sadetakkeja eikä kukaan niitä ihmettele, ja jopa vähän alle 3-vuotiaatkin kyllä saavat vaippaa käyttää jos sitä vielä tarvitsevat.
Ihme tuppukylämeininkiä teidän päiväkodissa! Pysy lujana ja puolusta lapsiasi, hoitajat yrittävät " simputtaa alokkaita" .
Suosittelen todella lämpimästi Montessori-päiväkotia. Siellä monet asiat on ihan toisella tavalla ja parasta pienten kohdalla on se rauhallisuus, mikä siellä vallitsee.
Nyt otat yhteyttä päiväkodin johtajaan!
Päiväkoti ei voi velvoittaa teitä hankkimaan mitään erikoisia vaatteita. Kunhan lapsella on riittävät, lämpimät ja vedeltä suojaavat vaatteet kelin mukaisesti, niin se riittää. Hoitajien tehtävä on pukea lapsia, vaikka sitten kurapukuihin jos tarve vaatii. Meidän lasten päikyssä kaikilla on kurapuku ja hoitajat niitä pukevat.
Päiväkoti ei määrittele, milloin lapsen tulee olla päiväkuiva. Vasta kaksi vuotta täyttänyt on ihan tavallisesti vielä vaippaikäinen. Jos lapsi käyttää vaippoja, tulee päiväkodin henkilökunnan ne lapselle vaihtaa tarpeen mukaan.
Aivan ihmeellistä välinpitämättömyyttä, lähes vihamielisyyttä! Mulla keittäisi tuossa tilanteessa ja kovasti!
Meille on sanottu,että kurahaalarit, mutta jos on kosteussuojattu puku (vain reimatec heidän mielestään) niin sitten ei tarvita kurahaalareita. Mielestäni varusteet oli ihan OK.
Meillä kuopus täyttää kaksi ensi kuussa ja hänellä vielä pidetään hoidossa vaippaa, vaikka olen sanonut, ettei enää tarvitsisi, mutta varmuuden vuoksi pitävät.
Lisäksi; he ottavat AINA kakan pois, jos haen lapsia ja kuopuksella on kakka housussa ja sen huomaan he aina ottavat lapsen ja menevät vaihtamaan vaipan, ikinä ei ole itse tarvinnut sielä vaihtaa vaippoja, siitä keskustelin päiväkodin johtajan kanssa ja hän sanoi, että heillehän maksetaan siitä, että he hoitavat lapsia joten he myös sen tekevät.
No, tuo päiväkoti on kyllä tosi ihana:)
Harmi, että ap:llä oli tuollainen kokemus, oliko kenties sama hoitaja? Jos muut hoitajat eivät ole samanlaisia?
jos on niin vaihda päiväkotia. Todella omituista toimintaa.
mutta meidän pk:ssa ei suositella kosteussuojattuja pukuja kun niitä ei saa laittaa kuivauskaappiin, ja sitten ei ole iltapäivän ulkoiluun kuivia vaatteita.
Meidän pph pukee (tai osa lapsista osaa itse) kaikille lapsille kurikset joka ulkoilukerta, jos vähänkään märkää. En ymmärrä noita pk:n hoitajia, eivät vaan yksinkertaisesti viitsi tehdä mitään " ylimääräistä" . Pph tekee ruuat, tiskaa, siivoilee jälkiä, ulkoilee 2 kertaa päivässä, hoitaa lapset. Ja vieläpä askartelee, lukee, laulaa yms lasten kanssa. Ja tekee pitkää päivää ja huonommalla palkalla kuin pk:n hoitajat. Oma kotikin kuluu ja likaantuu. Totuus on, että pk:n hoitajat on laiskoja, suurin osa.
Onko kyseessä sama hoitaja, joka näin sinlle juttelee, vai oletko saanut samanlaista palautetta useammaltakin hoitajalta?
En voi uskoa että koko päiväkodin henkilökunta on samaa mieltä kurahousuista ja vaipoista ym.
Suosittelen todella että otat yhteyttä ensin päiväkodin johtajaan ja jos todella on niin huonosti asiat että sieltäkin saat samanlaisia alaarvoisia kommetteja niin otat yhteyttä päiväkodin johtajan esimieheen eli päivähoidon ohjaajaan ja samalla kun kerrot näistä komenteista pyydät uutta paiväkoti paikkaa.
Epäilen kuitenkin että päiväkodissasi on joku turhautunut, väärällä alalla oleva henkilö. Älä siinäkään tapauksessa jätä asiaa selvittämättä.
Meillä vaikka lapsilla on kosteussuojatut haalarit, hoitajat haluavat mukaan vielä kuravaatteet, koska jos haalari kastuu ap ulkoilussa se ei ehdi kuivua ip:ksi, kun sitä ei voi laittaa kuivauskaappiinkaan (ja onhan toi ihan totta). Eli meillä on hoitajien toivomuksesta sekä että. Ja noista vaipoista, meillä kun esikoinen (poika) tuossa hieman vajaa 3v ikäisenä alkoi oppia kuivaksi, hoitajat odottivat minun päätöstäni siitä, että milloin vaipan voi jättää ulkoilussa pois, kun sisällä oli jo ilman. Ja kun sitten annoin luvan jattaa vaipan pois ip/ulkoiluun, silti se sielta viela vahan aikaa loytyi, kun kotiin tultiin. Halusivat varmistaa, ett ei vaatteet kastu kotimatkalla. Mun mielesta kuitenkin huomaavaista lasta kohtaan.
kosteussuojapuvut. Meidän hoitopaikassa ainakin suurimmalla osalla on kurahaalarit. Lapset kyllä oppivat omaan tahtiin käymään/ilmoittamaan pottailusta ja se on hoitajienkin tehtävä hoidossa omalta osaltaan siihen lapsia opettaa. Yleensä käyvätkin melko tiheään ja säännöllisesti pienten kanssa potalla. Ja jos sinne vaippaan sitten kakka tai pissa eksyy niin kyllä ne on vaihdettava. Hyvänen aika eihän niitä lapsen housuissa saa pitää. Oisin kyllä sanonut seuraavana päivänä muutama valikoidun sanan kyseiselle hoitajalle. Ja ilman muuta päiväkodin johtajalle palautetta.
sen jälkeen otat yhteyttä kuntaan. uskomatonta, jos on totta. " päiväkodin tehtävä on tukea kodin kasvatustyötä" eikä päinsvastoin. meidän 2 vee ei tosiaankaan vielä voi olla ilman vaippoja, vaikka isosiskonsa aikanaan siinä iässä jo olikin. kuulostaa kyllä erittäin oudoilta jutuilta.
Olisikin vain yks hoitaja maininnut tuosta kaksi vuotiaamme vaipasta, mutta tuolla pienten puolella siitä mainisti kolme hoitajaa. Päivittelivät siinä oiken yhteen ääneen. Noita kosteus suoja pukuja en aio lapsille kyllä sen takia hommata ,että vaan hoitajat niin haluavat. Itse ostin juuri uudet puvut ja siihen kurahaalarit, joten siinäkin yksi syy. Isommat lapset kyllä tuolla hoidossa pukee jo itse, mutta heille tuntui olevan hirveä ongelma se, että joutuvat kaksi vuotiaallle sen kurapuvun laittamaan. Ajttelinkin kohta mennä tuonne johtajan juttusille ihan kasvotusten. Ainakin haluan valittaa siitä, ettei pojan vaippaa ollu vaihdettu moneen moneen tuntiin. ap
Ihme jutuilta kuulostaa.