Auttakaa! Talous sekaisin (rahat loppu).
Taustaa: Mies jäi yllättäen työttömäksi, koska työtapaturman takia työnantaja päätti olla jatkamatta sopimusta (muuten olisi ollut varma jatko). Meillä on vuoden ikäinen lapsi ja olen ollut tähän saakka hänen kanssaan kotona. Itse olen lähdössä työllistymiskurssille, jolloin aiempien suunnitelmien mukaan lapsi olisi mennyt päivähoitoon.
Rahat ovat yksinkertaisesti loppu. Jo viime kuussa jouduimme lainaamaan rahaa sukulaisilta ja ottamaan jopa pikavipin (onneksi kuluttoman ja korottoman). Sain juuri ja juuri maksettua kaikki laskumme (ja pikavipin) rahoillani, jotka ovat siis pelkästään kelan tukia. Huokaisin helpotuksesta kun tililleni jäi 20 euroa, tänään postissa tuli kuitenkin taas lasku, jonka summa on juurikin se 20 euroa.
Itkin jo eilen tilanteemme takia, tämähän on pohjaton kuilu; pikavipeillä ja lainoilla ei pitkälle pääse, kun nekin täytyy aina maksaa takaisin.
Mies meni juuri käymään äitinsä luona, joka alkoi penätä lainaamaansa 200 euroa takaisin, kertoi sitten vasta nyt ottaneensa summan toisen poikansa häärahastosta! Olisi voinut alun perinkin kertoa rahan alkuperän niin emme olisi lainanneet ollenkaan.. nyt sekin summa pitäisi saada kiireesti takaisin.
Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Mistä voisin saada rahaa tai muuta apua tähän tilanteeseen?
Kiitos jo etukäteen mahdollisista vinkeistä ja neuvoista.
Kommentit (49)
Kannattaisi muuten ottaa yhteyttä liittoon, työtapaturman vuoksi ei saisi jättää vakiintunutta ketjutyösuhdetta uusimatta. Voitte saada sieltä jotain korvausta.
Karsi menoista. Ettei kai tupakoi tai käytä alkoa? Jättäkää lotot ym. tekemättä ja herkut ostamatta?
Diakoniatoimisto tai sossu ehkä auttaa.
ei ne isot tulot vaan pienet menot. jos tulee tälle palstalle kysymään neuvoa niin voit varautus ko vastauksiin. itse olin köyhä, nyt 22v duunia tehty ja keskituloinen mutta pelkään edelleen persaukisuutta ja jemmaan rahaa sinne sun tänne tilille.
Sossusta saa, jos tulot oikeasti pienet pakollisiin menoihin verrattuna. Jos ei ole oikeutta toimeentulotukeen, silloin on vika rahankäytössä jos ei tulot riitä. Ei kun talouden- ja elämänhallintaa opettelemaan.
"koska työtapaturman takia työnantaja päätti olla jatkamatta sopimusta (muuten olisi ollut varma jatko)" suhtautuisin varauksella varsinkin tällä palstalla, nää on aina näitä säälivetämisiä. tuttu sanoi kanssa saaneensa ylläristi potkut kun tuli töihin kesälomalta. sanoin että kiireellä valittamaan, käyttöön termit irtisanomisaika ja korotettu ansiosidonnainen jne. vastahakoisen valittajan työsopimuksesta selvisi että oli alunperinkin määräaikainen. kunhan halusi huomiota ja sääliä tyyliin ilmapalloisä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:02"]"koska työtapaturman takia työnantaja päätti olla jatkamatta sopimusta (muuten olisi ollut varma jatko)" suhtautuisin varauksella varsinkin tällä palstalla, nää on aina näitä säälivetämisiä. tuttu sanoi kanssa saaneensa ylläristi potkut kun tuli töihin kesälomalta. sanoin että kiireellä valittamaan, käyttöön termit irtisanomisaika ja korotettu ansiosidonnainen jne. vastahakoisen valittajan työsopimuksesta selvisi että oli alunperinkin määräaikainen. kunhan halusi huomiota ja sääliä tyyliin ilmapalloisä.
[/quote]
Näin juuri. Aloittaja ilmeisesti toivoo, että joku lahjoittaisi hänelle rahaa tuosta vain. Näitä kerjuuketjuja on ennenkin täällä ollut, usein yhden ja saman henkilön toimesta.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 10:58"]
ei ne isot tulot vaan pienet menot. jos tulee tälle palstalle kysymään neuvoa niin voit varautus ko vastauksiin. itse olin köyhä, nyt 22v duunia tehty ja keskituloinen mutta pelkään edelleen persaukisuutta ja jemmaan rahaa sinne sun tänne tilille.
[/quote]
No eiköhän noihin vastauksiin voi varautua missä hyvänsä. Koska se pitää paikkansa. Ei rahapulaan ole mitään helppoja niksejä ja sen pitäisi olla selvää jokaiselle. Tuo aloituskin on täynnä ihan epäolennaista tietoa. Ei sairastuminen tai itkeminen mitään merkitse silloin kun rahat on lopussa. Silloin pitää toimia, ei itkeä.
metsässä on vielä puolukoita poimittavaksi ja myytätävksi. Verovapaata tuloa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:15"]metsässä on vielä puolukoita poimittavaksi ja myytätävksi. Verovapaata tuloa.
[/quote]
Ne voi myös syödä itse. Ilmaisia vitamiinejä.
Joko mies on toipunut työtapaturmasta? Työnhaku täysille nyt, kun sinä hoidat lapsen sillä aikaa. Mies aloittaa työnhaun täysipäiväisenä nyt samantien. Edullisempi asunto ja auto, jos auto on ja sitä tarvitsee työssä. Muutkin menot minimiin. Sossuun.
Mikään ei koskaan muutu globaalisti parempaan suuntaan niin kauan kuin ihmiset alistuvat rahan valtaan. Lopettakaa eliitin palvominen ja ruvetkaa elämään mielekästä elämää. Mielekäs elämä ei tarkoita merkkilaukkuja ja turhanpäiväistä pätemistä tittelelillä ja ansiotasolla.
Viimeistään nyt kannattaa päättää ne maksu-tv paketit ja perua lukematta jäävät aikakauslehtitilaukset.Ruokaa voi tehdä myös itse.
Voi kunpa voisit olla kotona, vuoden ikäinen vauva on vielä niin pieni :) Toivon ja rukoilen että saatte taloudellista tukea nopeasti. Mieluiten että miehesi saisi työtä nopeasti. Työkkärin kurssit ovat suurimmaksi osaksi ajanhukkaa muille kuin niiden järjestäjille.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 11:15"]metsässä on vielä puolukoita poimittavaksi ja myytätävksi. Verovapaata tuloa.
[/quote]
Ne voi myös syödä itse. Ilmaisia vitamiinejä.
[/quote]
Vitamiinit täyttää huonosti vatsaa:/
Hyvä että kuitenkin työkokeiluun, kaikki mikä liittyy työllistymiseen, on eteenpäin tuossa tilanteessa. Ja tosiaan, vaikka nyt tuntuu vaikealta, kun jouduitte äkillisesti noin tiukille, niin kyllä se helpottaa! Miehelläsi on kirjoittamasi perusteella reipas asenne, ettei jää murehtimaan ja lojumaan, kyllä tekevälle löytyy aina jotain työtä. Tsemppauksia!
Nyt akuuttiin rahapulaan esim. myytte jotain tori.fi:ssä tai menette sinne puolukkametsään. Jatkoa ajatellen olet jo saanutkin ihan varteenotettavia neuvoja.
Itse pyrkisin ensimmäisenä eroon tuosta ajattelutavasta että sukulaisilta voi lainata. Tai yleensä mistään. Normaali eläminen pitäisi maksaa normaaleilla tuloilla.
Sitten vain menoja karsimaan. Ei pidä luottaa siihen että joskus saa töitä jos tilanne on juuri nyt se, että menot ovat suuremmat kuin tulot. Toki se tuntuu siltä että rahaa ei kuluteta nyt kuin välttämättömään, niin se on kaikilla. Mutta se ei ole totta. Menoja voi aina karsia. Autosta luopuminen tai asunnon vaihtaminen pienempään tuntuvat varmasti ikäviltä ajatuksilta, mutta noista voisi säästää eniten. Kuten jokainen tietää.