Kokemuksia tukiperheenä olemisesta?
Minkälaisia lapsia on ollut, entä vanhempia? Saako toivoa minkälaisen lapsen haluaa (esim minkäikäisen)? Vaikein tilanne mihin joutunut? Mikä toisaalta taas parasta? Miten omat lapset suhtautuneet, jos sellaisia on?
Kommentit (6)
Paikalla. Miksi pitäisi itse saada valita millainen lapsi olisi tulossa?
Meillä teini, angstaa ja äksyilee. Samalla on kiva ja ärsyttävä. Rajoja tarvii ja aivan normi yhdessäoloa ja tekemistä. Mukavaa on hänen kanssa rupatella ja välillä hassutella. Omat lapseni suhtautuu hyvin tähän uuteen jäseneen. Vaikeinta on yhteinen linja lapsen omien vanhempien kanssa. Rahallisesti ei kannata ollenkaan mutta ei sitä sen takia tehdä
[quote author="Vierailija" time="01.10.2015 klo 22:22"]
Paikalla. Miksi pitäisi itse saada valita millainen lapsi olisi tulossa?
[/quote]
Okei arvasin, että joku kysyy tätä. Oli ehkä hassusti kysytty, mutta eikö kuitenkin vähän katsota millainen lapsi sopii mihinkin perheeseen? Olettaisin että se olisi jopa aika tärkeää?
Itselläni kaksi alle kouluikäistä lasta, ja toiveena olisi samanikäinen lapsi (kuten jo aloituksessa mainitsin). Kyllä kai ihmisillä voi olla muitakin toiveita, vai? -ap-
Tukiperhe valitaan lapselle sen mukaan mitä katsotaan lapselle hyväksi. Esim. tarvitseeko yksinäinen lapsi ikäistään seuraa, suurperheestä jalkoihin jäänyt enemmän aikuisten huomiota, olisiko eläimet se juttu, kädentaitojen oppimista askartelujen parissa jne. Eli perhe kertoo mitä voi tarjota lapsille ja minkä ikäisille, sen mukaan lapset ohjataan tukiperheeseen.
Vaikeinta ei ole välttämättä ne lapset vaan ne aikuiset, kun joutuu olemaan vanhempien ja lastensuojelun välissä jos jommassa kummassa päässä ei osata kuunnella sitä toista. Parhaat hetket löytää kun osaa olla läsnä lapselle iloita lapsen kanssa niistä asioista mistä lapsi kokee iloa. Rankkaa työtä ja oma jaksaminen on koetuksella.
Itse en ole muuta kuin ystäväni kautta aiheeseen tutustunut, emme asu edes samalla paikkakunnalla, eikä hän koskaan nimiä ole maininnut, eikä edes lasten ikiä, sukupuolia tai mitään, hyvin ympäripyöreästi on kertonut mutta tällaisia on puhunut aiheesta kun itse jossain tylsyyden puuskassa mietin tukiperheeksi ryhtymistä, mutta jouduin toteamaan ettei minusta siihen kuitenkaan ole.
Tukiperhevanhempia paikalla?