Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä kokoisena lihavan on turvallista aloittaa juokseminen?

Vierailija
08.04.2022 |

Jos puhutaan muuten keskipituisesta naisesta. Tiedän ettei kovin painaville suositella juoksemista/hölkkäämistä muun muassa nivelien takia, mutta missä se raja menee? Minkä painoisena on jo hyvä idea aloittaa, jos puhutaan yleisesti normaalin rapakuntoisen tilanteesta?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely on parempi. Sitten kevyempänä voi juosta jos haluaa.

Vierailija
2/13 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, eka kilot pois reippaalla kävelyllä. Sitten kun paino on normaalin rajoissa niin voi aloittaa juoksemisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse vedessä? Tai vähintään pururadalla. Kovalla alustalla se on joidenkin kropalle kauheaa normaalipainoisenakin.

Vierailija
4/13 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea varmasti mitään sellaista tiukkaa rajaa on sanoa. Mikä on ihan hyvänä ohjeena muutenkin, jos tavoitteena on koko loppuelämän kestävä elämäntapamuutos.

Aloita kevyesti, helposta, mikä tuntuisi luontevalta.

Kävele työmatkoja, käytä vähemmän julkisia, nouse portaita, nauti sunnuntaikävelyistä. Yleensä, kun kunto nousee ja alat itse nauttimaan liikunnasta niin luontaisesti se liikkumisen ilokin sieltä tulee useimmiten itsestään, jolloin voi siirtyä kävelyjuoksuun kohti 5km juoksulenkkejä. Sitten, kun ne menee ja edelleen nappaa niin kohti 10km.

Vierailija
5/13 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä kannata aloittaa juuri yhtään ylipainoisena. Mä aloitin Porin juoksukoulu -ohjelman kun painoin 75 kg (olen 160cm) ja tuli rasitusvammoja polviin ja marssimurtumia sääriluihin + jalkateräkipuja.

Vierailija
6/13 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita ensin kävelyllä. Kun se alkaa tuntua liian helpolta ja turhauttavalta, voit lisätä nopeutta spurtteina.

Vierailija
7/13 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on lihaskunto? Lihasten pitäisi olla kunnossa, jos meinaa vammoitta säästyä. Ihan karmeaa katsoa, kun ryhditön ylipainoinen ihminen vääntää eteenpäin polvet lonksuen. Enkä tarkoita esteettisesti vaan ihan sen kannalta, että näyttää keholle vaaralliselta. Juokseminen on haastava laji. Parempi kävellä, uida ja käydä salilla.

Vierailija
8/13 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun se tuntuu hyvältä eikä kipeytä paikkoja liikaa. Hyvät iskua vaimentavat kengät on tärkeät ja aluksi kannattaa juosta pururadalla. Ihan hyvin voi isollakin painolla kokeilla kestäisikö kroppa ensin lyhyitä pyrähdyksiä kävelyn lomassa, ja sitten hiljalleen lisätä niitä jos kroppa kestää. Mutta se vaatii ehdottomasti sen että kuuntelee kroppaa. Jos nivelet kipeytyy, täytyy olla valmis aloittamaan vielä vähemmällä tai myöhemmin. Itse aloitin satakiloisena ensin hölkkäilemään pari lampputolpan väliä per lenkki, siis ihan minimaalisella määrällä, ja siitä hiljalleen lisäilin. Ja jos vähänkään tuntui nivelissä (mun kohdalla nilkoissa), palasin edelliseen vaiheeseen ja yritin lisäystä parin viikon päästä uudelleen. Tää on ollu pitkä prosessi, jonka aikana paino ei ole pudonnut kuin kymmenisen kiloa mutta nykyisin hölkkäilen melkein koko lenkkini.

Vierailija
9/13 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään painorajaa osaa sanoa, mutta sen sanon (ja harrastan juoksemista, hölkkäämistä) että sun kannattaa aloittaa niin, että kävelet reippaasti osan lenkkiä ja sitten taas osan hölkkäät, siis menet OSAMATKOIN - kävelyä ja hölkkäämistä. 

Aloitus tulee olemaan rankkaa, se ei ole vielä nautinnollista. Korostan: rankkaa. JOTEN ole itsellesi todella armollinen. Älä yritä polvia ylös älä lannistu kun puuskuttaa ja tulee pistoksia.

Jos sinulla on kynnystä menemiseen, niin suosittelen että menet joko todeella aikaisin aamulla ennen kuin ulkona on ruuhkaa taikka todella myöhään tyyliin yöllä, kun on taas hiljaisempaa. 

HUOM. Kuntosi tulee nousemaan aika nopeastikin, mutta alkuviikot/kuukausi on rankkaa. Ota se vaiheena, josta noustaan ja menee koko ajan parempaan. Mutta lähde liikkeelle niin, ettet kuormita niveliä liikaa, reippaalla kävelyllä ja sitten osamatkatyylillä kävelyä ja hölkkää. 

Käy ensiksi hommaamassa hyvät hölkkäkengät. Vaatetuksen kanssa ei niin väliä, mutta kengät on oltava hyvät. Vaatetuksen tulet itse huomaamaan, jos laitat liikaa päälle, niin seur.kerralla vähemmän. 

Jos ulkona on jäänpintaa, tarvitse nasta-juoksukengät. Helpompaa ehkä katsoa, että tiet ovat sulat ja mennä normaaleilla juoksukengillä. Itselläni on sekä nasta-juoksukengät että normaalit juoksukengät, mutta olin monta vuotta ilman nastallisia ja menin vaan varovasti talvisin, nyt kun ne on hommattuna, niin todella ovat tarpeen talvisin. 

Tässä ollaan kevään suulla, niin on normaalien juoksukenkien aikaa sitten.

Vierailija
10/13 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa, kun reipas tunnin kävely tuntuu aivan liian helpolta.  

Vierailija
11/13 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä neuvoja. Kannattaa kokeilla ihan urheilukentällä tai juoksumatolla. Myös nurmikolla on yllättävän hyvä juosta. Juoksutekniikka ja kengät ovat myös tärkeitä. Sitten vain maltat juosta tarpeeksi hitaasti. Katso netistä Slow running.

Älä stressaa omasta painostasi, anna palaa vain.

Vierailija
12/13 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen haaveillut juoksemisesta monen vuoden jälkeen. Kiloja vain kertyi unettomina ja stressaavina pikkulapsivuosina sellaiset 20kg. 60->78kg

Olen vuoden verran kävellyt n. 9 tuntia viikossa ja sen lisäksi 3-5 kertaa viikossa pyöräillyt, uinut, tehnyt kovaa lihaskuntotreeniä tai hiihtänyt. Siis kunnon hikitreeniä.

Kunto on hyvä, mutta paino on laskenut vain 5kg. Aloitin kolme viikkoa sitten juoksemaan taas. Todella rauhallisesti, alkuun tyyliin lämmittely, 1min juoksu, 1 min kävely yhteensä puoli tuntia. Seuraavalla viikolla 1,5 min juoksu, 2 min kävely jne. Jaksanut olisin enemmän, mutta pidin itseni kurissa.

Nyt on sitten toinen polvi ja lonkka kipeä :/ Eli painoa pitäisi jollain ihme keinolla saada enenmmän pois ennenkuin juoksu jatkuu.

Vierailija
13/13 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain Amerikan suurimmassa pudottajassa nehän pistää ne flädet heti juoksemaan henkensä edestä...