Hei passin hommanneet, miten sen voi lunastaa kun ei ole virallista henkilöllisyystodistusta? Pitääkö valtuuttaajoku?
Miten saan passin haettua kun se on valmis? Pitääkö tehdä valtakirja jollekin? Ja mitä jos ei ole tulostinta, miten valtakirjan saa tehtyä? Saako niitä valtakirjoja poliisilaitokselta? Ja pitääkö noutamishpmma tietää jo siinä vaiheessa kun tekee hakemuksen netissä? Vai voiko sen noutamisesta kysyä ja päättää vasta sen mistä noutaa ja miten silloin tunnistautumiskäynnillä? Kun eikö ne passit voi noutaa myös poliisilaitokselta niin että taas tunnistautuu siellä?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Poliisin sivuilla on ohjeet.
Ei ole kovin selvästi kerrottu. Ainakaan itse en kaikkea ymmärtänyt.
Eikös tuo voi hakea poliisilaitokselta sitten itse. Vertaavat vain kuvaa hakijaan, niin sehän pitäisi toimia koska sitä vartenhan passi hommataan.
Kyllä pitää valtuuttaa joku täysi-ikäinen.
Teini-ikäinen lapseni voimassa olevalla passilla ei kelvannut hakemaan minun passiani ärrältä, vaikka olin itse mukana. Piti soittaa lähistöllä asuva kaveri, jolla oli passi voimassa, hätiin.
Joko annat valtakirjan toiselle henkilölle, joka voi passin noutaa tai sitten sanot poliisilaitoksella, ettei ole ketään, jonka voisit valtuuttaa, joten sitten noudat suoraan laitokselta. He tunnistavat sinut sitten omilla tavoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo voi hakea poliisilaitokselta sitten itse. Vertaavat vain kuvaa hakijaan, niin sehän pitäisi toimia koska sitä vartenhan passi hommataan.
Ei toimi pelkkä kuva siellä koska henkilötiedot voivat olla kenen tahansa. Siellä esitetään erilaisia kysymyksiä joilla varmistuvat henkilöllisyydestäsi, joten ole valmiina vastaamaan esim. mikä on äitisi tyttönimi jne...
Vierailija kirjoitti:
viimeinen lause on vastauksesi.
Näin.
Voi tilata poliisiasemallekin jos ei ole ketäån jota valtuuttaa
Valtuuta joku täysi-ikäinen hakemaan se. Riittää ihan normaali paperi, johon kirjoitat "valtuutan Reijo Virtasen noutamaan henkilötodistukseni" ja sitten päivämäärä, nimenselvennykset ja allekirjoitukset siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovin selvästi kerrottu. Ainakaan itse en kaikkea ymmärtänyt.
Löytyy myös selkokieliset ohjeet.
Miten niin ei ole sanottu selvästi? Täällähän se lukee:
https://poliisi.fi/passin-toimitus
"Minulla ei ole passia eikä henkilökorttia, enkä liioin halua valtuuttaa ketään. Miten toimin?
Jos sinulla ei ole passin noutamiseen tarvittavaa passia eikä henkilökorttia, etkä halua valtuuttaa toista henkilöä noutamaan passia puolestasi, voit noutaa passisi poikkeuksellisesti poliisiasemalta. Tästä voit sopia erikseen poliisiasemalla asioidessasi.
Verkkopalvelumme tarkistaa rekistereistämme, onko sinulla noudossa tarvittava passi tai henkilökortti. Jos sinulla ei ole niitä, voit valita noutopaikaksi poliisiaseman."
R-kioskilta sain, vaikka ei ollut voimassa olevaa henkilötodistusta. Kävin tekemässä hakemuksen poliisilaitoksella ja he laittoivat jonkun merkinnän, että voi hakea ilman oimassa olevaa henkilötodistusta..
Voit valtuuttaa esim. puolisosi hakemaan R-kiskalta. Ei tarvitse printata mitään, kirjoitat vaan paperille valtakirjan. Olennaista on sinun allekirjoituksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi pelkkä kuva siellä koska henkilötiedot voivat olla kenen tahansa. Siellä esitetään erilaisia kysymyksiä joilla varmistuvat henkilöllisyydestäsi, joten ole valmiina vastaamaan esim. mikä on äitisi tyttönimi jne...
Tämä tehdään siinä vaiheessa kun laittaa passi/henkkarihakemuksen eteenpäin. Kun passi on valmis, sen voi hakea itse poliisilaitokselta. Katsovat, että kuva täsmää ja siinä se.
-juuri henkkarit uusinut-
Itse hain poliisiasemalta. Samalla kun tilasin passin, piti täyttää tieto siitä mistä haluan passin hakea. Olisin voinut myös valtuuttaa jonkun hakemaan passin postista. Valtakirjan voisit vaikka tulostaa kirjastossa. Itse olen niitä väsännyt ihan kynällä ja paperillakin (kun on pitänyt hakea muuta tavallista postia), luulisi kelpaavan tässäkin.
Kukaan ei ole sitten kommentoinut tuota, että pitääkö printata vai riittääkö se, että näyttää allekirjoitetun valtakirja sähköisenä... Kovasti täällä ohjataan poliisin sivuille, jopa vähän närkästyneenä ja ylemmyyttä täynnä, mutta ei siellä puhuta koko asiasta mitään. Takaisin nettiä tutkimaan...