Laihdutuksesta
Huomenta kaikille!
Laihdutuksesta ja painonhallinnasta sekä liikunnasta kysyttävää, neuvoja pyydän..
Eli tilannetta sen verran että olen 29 vuotias kolmen lapsen äiti ja yksi lapsista adhd lapsi ja yksi 10kk huono uninen vauveli jonka kanssa heräillään 1-6 kertaa yössä (klo 20-5.30 välillä). Adhd lapsi on jo 1. luokkalainen mutta hänessä yhtä paljon tekemistä kun pikku uhmaikäisessäkin :).
Noh, mutta asiaan eli raskauskilojen (kotiäitikilojen) pudottaminen on pysähtynyt. Olen 169cm pitkä ja tällä hetkellä 75kg painoa, tavoitteeni on pudottaa 5kg pois.
Pysähdys on nyt kestänyt jo 3kk ja tiedostan napostelevani ja varmasti tämä pysähdys siitä johtuukin.. Lisäämällä liikuntaa ja vähentämällä sokeria ja valkoisia jauhoja pääsisin varmasti tulokseen.. mutta mikä nyt olisi järkevää?
Vähentää "lohtuherkut" joita syön pitkin päivää pysyäkseni hereillä ja liikkumalla.. tosin tästä yhdistelmästä olen huomannut että väsyn entisestään ja syön kaksinkertaisen määrän parin päivän sisällä.
Kysynkin muilta "kohtalotovereilta" että onko väsymys vaihtunut jossain vaiheessa kun elimistö on tottunut vai jatkuuko väsymys tai kenties paheneeko se ajan myötä jos jatkaa diettaamalla? Jotenkin itse tarvitsisin tiedon jotta voisin uskoa ja jatkaa vai siirränkö vaan suosiolla jonnekin tulevaisuuteen laihduttamista?
Niin ja päivittäin tulee kotitöiden lisäksi käytyä kävellen puistossa sekä koiran kanssa lenkillä. Salille en täältä korvesta pääse niin helposti että tiedän turhaksi yrittää niin paljoa tsempata :)
Miten teillä muilla jotka ovat samassa tilanteessa nyt tai ollut joskus?
Kommentit (9)
Ja nyt kun katsoin mittojasi, niin eipä tuosta ole edes mikään pakko pudottaa. Normaalimitoissa olet.
Yritin laihduttaa mutta kun poika heräili pitkin yötä vielä 11kk vanhana. Sekä mieli että kroppa väsyksissä, luovutin. Nyt poika reilun 1,5v. ja pikku hiljaaa on paino alkanut putoamaan. Jätin herkut vähemmälle ja pienensin vähän annoskokoa. Lisäsin liikuntaa. Sitkeässä kilojen karistaminen on, liekö jo ikäkin tekevänsä osansa. Mutta anna itsellesi aikaa! Kilot kerkee myöhemminkin lähteä.
Ihratantta. Tosta sais 10 kiloa pudottaa pois, niin olisit ihmisen näköinenkin.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 08:12"]Ihratantta. Tosta sais 10 kiloa pudottaa pois, niin olisit ihmisen näköinenkin.
[/quote]
Laitas kuvaa itestäs ni katotaa millanen laardipallero sieltä löytyy.
"Lohtuherkut" luovat sinulle noidankehän jossa herkkujen tuoma piristyminen on vain vieroitusoireiden poistoa, vähän niinkuin tupakoija luulee että tupakka vähentää ärtymystä. Väsyttää -> syöt makeaa -> piristyt hetkeksi kun verensokeri nousee nopeasti -> verensokeri romahtaa nopean nousun jälkeen -> väsyttää -> syöt makeaa... Ilman tuota pomppoilua olisit paljon virkeämpi ILMAN jatkuvaa herkuttelua.
Itselläni samantyylinen elämäntilanne, mutta olen silti saanut laihdutettua 17 kg viimeisten alle 4 kk aikana. Ihan vain jättämällä ne napostelut kokonaan pois, ja syömällä alle 1000 kcal päivässä. Et sinä oikeasti tarvitse niiden naposteluiden energiaa. Mitä kiireiseen elämääsi tulee: Kai miehesi antaa sinulle mahdollisuuden levätä iltaisin ja viikonloppuisin? Sinuna en olisi huolissani muutamasta kilosta, vaan omasta henkisestä ja fyysisestäkin jaksamisesta.
Älä ala tietoisesti laihduttamaan. Lopeta napostelu kokonaan ja syö vain ruoka-aikana. Silloinkin ihan kunnon ruokaa. Makea piristää hetkeksi ja väsyttää taas kohta.
Kiitos hyvistä vastauksista jopa sinulle joka kommentoit "ihratantta", rupesi naurattamaan! :D
Mies tekee sellaista työtä että hän on paljon poissa ja käytännössä kaikki kotihommat jäävät minulle ja omaa aikaa/nukkumisaikaa ei siis juurikaan ole kun päikkäriaikana..
Mielenkiinnosta vielä että minkälaisia ruokavälejä olette pitäneet? Ja itsellä tulee varmaan juuri noita vieroitusoireita silloin tällöin niin vinkkejä otetaan vastaan millä saa siirrettyä ajatuksen pois? :)
Ja en sinänsä stressaa asiaa kauheasti mutta olin ennen tätä raskautta saanut itseni todella hyvään kuntoon ja tavoite olisi vielä samaan päästä. Nyt vaan tilanne haastavampi kun miehellä toisenlainen työ ja vauveli on huono nukkuja.
kaikki vinkit mitä tulee mieleen ovat tervetulleita kiitos :)
Ap
Elämäntilanteesi on haastava. Jotenkin tällaisena laihdutuskonkarina tuntuu, että viisainta olisi nyt pistää laihdutus hetkeksi taka-alalle. Jos nyt suomit itseäsi napostelusta ja painon jumittamisesta, yrittäen samalla vähentää kaloreita, olet kohta siinä tilanteessa että lohtusyöt vielä enemmän ja alat lihoa. Eli unohda laihduttaminen hetkeksi ja keskity vain pitämään ruokavalio terveellisenä ja syö Kulutuksesi verran. Voithan sitten vaikka liikkua vielä päälle, jolloin menet pikkaisen miinuksella, ja tavoitella maltillista painon laskua.