Minkä ikäisenä kaksoset päivähoitoon?
Ei nyt ole ihan vielä ajankohtaista tämä päivähoioasia meidän perheessä, mutta alkaa jo kummasti mietityttää. Kaksospoikamme ovat tällä hetkellä 6,5kk ja töihin joudun ilmeisesti lähtemään kun he ovat vähän päälle 1v 4kk:n ikäisiä. Kovasti tekisi mieli jäädä kotiin koko hoitovapaan ajaksi, mutta meidän perheen talous ei sitä kestä vaikka säästökuurilla mennäänkin. Lisäksi koen erittäin vaikeana jättää poikiani edes isovanhempien hoitoon pariksi tunniksi, olen jotenkin niin kiinni heissä ainakin nyt kun ovat vielä niin pieniä.
Eli nyt haluaisinkin kuulla kokemuksistanne kaksosten päivähoidosta. Minkä ikäisinä teillä aloitettiin? Ovatko kaksosenne perhe- vai ryhmäpäivähoidossa? Kuinka sujuu arki työhön menon jälkeen? Itseä pistää hirvittämään kun ajattelee niitä aamuja..... Onko ollut hoidon kanssa ongelmia ja jos minkälaisia? Niin ja niitä positiivisiakin kokemuksia saa kertoa tällaiselle huolehtijalle ;)
Kiitokset kaikille vastaajille jo näin etukäteen!!
Piiki
Kommentit (6)
perhepäivähoito ei sopinut, osittaisen työssäkäynnin takia. Teen siis 80% työaikaa, joka käytännössä tarkoittaa 4 päivää viikossa. Palkkakin on tietenkin 80%, mutta tulee hieman pienempi veroprosentti, säästö päivähoitomaksuissa (10+9 ¿)x4 saa osittaista kodin hoitotukea noin 70¿, niin eipä siinä paljoa häviä.
Päivähoidosta saivat jotakin flunssia ja korvatulehduksia jonkin verran. Oikein hyvin ovat viihtyneet päiväkodissa ja menevät sinne mielellään. Ovat oppineet kovin omatoimiseksi. Osaavat syödä itse ja käyvät mielellään potalla.
hopsi ja kaksikko 1v9kk
Neljänä päivänä viikossa noin 6-7 tuntisia päiviä, teen edelleen 20-tuntista työviikkoa (pojat 2v8kk). Parin kuukauden hoidon jälkeen oli tosin parin kuukauden kesäloma, joulun aikaan kolme viikkoa lomaa ja viime kesänäkin 6 vk. Räkätauti räkätaudin perään ensimmäisen vuoden ajan, mutta yleensä kuumeettomia ja muutenkin vähäoireisia, joten hoidosta ei tarvinnut paljoa olla poissa. Molemmat oli yli kaksivuotiaita kun tuli eka korvatulehdus.
Mieluumminhan pojat kotona olisivat, mutta hauskaa näyttää päiväkodissakin olevan, kun joskus olen viedessä tai hakiessa vähän vakoillut ennen kuin pojat ovat minua huomanneet.
Mietin välillä kauhulla sitä kun pitää palata normaalipituiseen työviikkoon. Mitä silloin muuta ehtii kuin kaupassakäynnit, ruoanlaiton ja iltatoimet? Hoitovapaata voin onneksi pitää vielä siihen kun pojat ovat 3v6kk, koska esikoinen on tokalla ja tokaluokkalaisen äitinä voin tehdä lyhennettyä työaikaa vielä ensi kesään.
Itselleni oli selvää, että pojat päiväkotiin. Hyvä perhepäivähoitaja on kullan arvoinen, mutta aina ei käy tuuri. Päiväkodissa on monentyyppistä hoitajaa, joten suuremmalla todennäköisyydellä ainakin jonkun kanssa synkkaa. Toinen syy valintaani oli se, että päiväkoti on esikoisen koulun vieressä ja iltapäivähoitopaikan vieressä, joten lasten hoitoon/kouluun vieminen ja hakeminen on yksinkertaista. Alkuun pojat tosin joutuivat olemaan eri päiväkodissa, onneksi samaan suuntaan kuitenkin.
Aamut sujuu parhaiten silloin kun vien pojat jo aamupalalle. Suoraan sängystä pisujen kautta nelosen aamuohjelmien eteen ja siinä poikien keskittyessä Puuha-Peteen tai muihin vaatteet päälle ja ohjelman loputtua ulos ja matkaan. Jos syövät aamupalan jo kotona, ehtivät yleensä aloittaa jonkun leikin, josta onkin sitten vaikea irrottautua ja pukeminen menee helposti väkisin vääntämiseksi.
Lyhennettyä työaikaa voin lämpimästi suositella, vaikka taloudellisesti se ei kannatakaan.
jouluun asti (korjatkaa, jos olen väärässä!), mutta Kelan tukea (n. 70e/kk) ei saa kuin alle 3-vuotiaasta ja sitten noista koululaisista. Eli työaikaa voi lyhentää, mutta mitään tukea ei saa 3-6-vuotiaista.
Mukavaa kuulla, että kokemukset ovat olleet näinkin positiivisia. Työaikaani olen päättänyt lyhentää siten, että otan mahd. vähän opetustunteja (ammatiltani luokanopettaja) ja jätän muut kertyneet vastuualueet muille halukkaille. Eiköhän se niin lähde rullaamaan :)
Piiki
meillä tytöt aloittivat päiväkodissa 1 vuotiaina kokopäiväisesti. Rota virusta lukuunottamatta meillä ei olla tämän vuoden aikana sairastettu (kiitos homeopatian9. He menevät sinne todella miellään (odotavat takki päällä eteisessä miksi äiti ei tule jo). Onnea ja tsemppiä!!!
strega ja mimmit 2 vuotta
Muuten meni kaikin puolin hyvin mutta eka vuosi oli aikamoista sairastamista: flunssaa, kuumetta, vatsatautia.... raskasta oli järjestellä lasten hoitoja kipeänä kun kaksosillakin usein käy vielä niin että sairastavat peräjälkeen. Lapset sopeutuivat hoitoon hyvin ja minusta päiväkoti oli hyväratkaisu. Lisäplussaa päivähoidosta tuli siinä että lapsista tuli tosi omatoimisia ja taitavia monissa jutuissa ja se helpotti elämää kotonakin.