Miksi päiväkodista soitellaan jatkuvasti neuvolaan?
Lapsella on puheen osalta pientä viivettä ja ilmeisesti ainakin osittain sen vuoksi neuvolaan ovat yhteydessä. Mutta silti: miksi ja mitä sillä yritetään saada aikaan? Lapsi on puheterapian piirissä jo.
Kommentit (15)
Kukaan ei vastaa? Täytyy sitten kysyä sieltä joku kerta suoraan. Luulin nimittäin, että voisivat joskus kontaktoida, mutta en ihan lupaa myöntäessäni tajunnut, että tulevat soittelemaan käytännössä viikoittain neuvolaan ja terapeutille. Tai sitten vaihdetaan yksityiseen päiväkotiin.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 22:45"]
Mitä haittaa tästä on?
[/quote]
Ei ole sinänsä haittaa, mutta itseäni alkaa huolestuttaa, onko kyse jostain vakavammasta, josta en itse tiedä tai jota en ole itse hoksannut. Kun siis ainakaan itse en ole tietoinen mistään erityisestä asiasta, josta päiväkodin olisi syytä olla tietoisia (siis sen lisäksi, mitä olemme jo itse päiväkotiin kertoneet).
Olet antanut luvan olla yhteydessä?
Minä ainakin aikoinani ruksin siitä paperista kohdan, että kaikki asiat hoituvat minun tai miehen kautta.
Olisiko mitenkään mahdollista keskustella tästä asianomaisten kanssa?
Pelottaa esim. se, jos he epäilevätkin, että lapsi onkin kehitysvammainen tmv. ja kukaan ei ole kertonut minulle mitään. :( Kun siis sellaista en ole itse epäillyt, eikä moista ole minulle kukaan maininnut, mutta en tosiaan tiedä, mitä ne keskenään viestittelevät niinkin ahkerasti. Tässä saa jännittää, tuleeko jossain vaiheessa yllättäen joitain ikäviä uutisia, jos he ovat keskenään päätyneet johonkin päätelmään. Olisi kiinnostavaa itsekin tietää, mistä on kyse.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 22:54"]
Minä ainakin aikoinani ruksin siitä paperista kohdan, että kaikki asiat hoituvat minun tai miehen kautta.
[/quote]
Annoin luvan olla yhteydessä ja se taisi olla virhe, sillä nyt tosiaan soittelevat keskenään ilmeisesti jopa viikoittain minun selkäni takana. Olisi kiinnostavaa itsekin tietää, mistä on kyse. Lupaa antaessani oletin, että soittelisivat tarvittaessa joskus harvoin ja kertoisivat samalla etukäteen minullekin, mistä on kyse. Mutta nyt ei ole niin tapahtunut. Voisikohan sen luvan peruuttaa? Mieluusti haluaisin, että tieto menisi minun kauttani.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 22:59"]
[/quote]
Annoin luvan olla yhteydessä ja se taisi olla virhe, sillä nyt tosiaan soittelevat keskenään ilmeisesti jopa viikoittain minun selkäni takana. Olisi kiinnostavaa itsekin tietää, mistä on kyse. Lupaa antaessani oletin, että soittelisivat tarvittaessa joskus harvoin ja kertoisivat samalla etukäteen minullekin, mistä on kyse. Mutta nyt ei ole niin tapahtunut. Voisikohan sen luvan peruuttaa? Mieluusti haluaisin, että tieto menisi minun kauttani.
[/quote]
Ota asia puheeksi päiväkodissa. Uskoisin että voit perua tuon ja vastedes asiat kulkevat sinun kauttasi.
Juuri tuo oli syynä, että itse antanut lupaa tuohon. Pysyy asiat simppelinä kun tiedot kulkevat meidän vanhempien kautta.
Jospa päiväkodissa haluttiin ohjeita miten tukea lapsen kehitystä hoidossa ollessa?
Sen ruksin voi lisätä papereihin myöhemminkin.
Itse en ole yhtäkään ruksia laittanut ja kaikki tulee meidän kautta. Tietenkin. Vanhempien pitää olla ajantasalla omasta lapsestaan.
Tai pyydä jäljennökset kaikesta heidän keskenään käymästään. Silloin luulisi vähenevän yhteydenotot. Periaatteessa kaikista aiheellisista yhteydenpidoista pitäisi kirjata asia jollain tasolla ylös ja olet oikeutettu pyytämään sen.
Kysy päiväkodista. Meillä syynä oli se, että halusivat anoa päiväkotiin ylimääräistä hoitajaa ryhmään ja tarvitsivat siihen puollon myös kaikilta ryhmän lasten kanssa tekemisissä olevilta ammattilaisilta. Ja ei, kehitysvammaepäilyjä ei puhuta sun selän takana, ne kertaa sun lapsen harjoitteita ja miettii miten homma etenee. Tällä kertaa sä et ole sun lapsen tarpeiden erityisasiantuntija ja hyvä niin... Yhdellekkään lastaan ajattelevalle vanhemmalle ei ensimmäisenä tule mieleen kysyä vauva-palstalta mitä pitää tehdä, että voisit estää ammattilaisten avun, sen ymmärrän jos kysyt miten voisit auttaa ja se on simppeliä: Kysyt miten voisit osallistua.
Olisiko mitenkään mahdollista keskustella tästä asianomaisten kanssa?
[/quote]
Kun julkinen puoli hoitaa asiaa keskenään ottamatta asianosaisia mukaan saa työhönsä sitä kaivattua täytettä ja kiireyden tunnetta jota ilman puheet "järkyttävästä työkiireestä" jäisivät vähän tyhjäksi...? Puhumattakaan siitä kaikkivoipaisuuden tunteesta "...ilman minun panostani tässä asiassa..."
En nyt menisi heti uskomaan mistään vakavasta kyse olevan tai muustakaan kyräilystä. Todennäköisesti kysellään toimintaohjeista jotta lapsesi saisi parasta mahdollista tukea ja tukitoimia. Mutta jos sinulla on kysyttävää älä pelkää mennä kysyä päikystäsi miksi näin toimitte, he varmasti vastaavat mielellään.
Ja sulle joka moitit päikyn henkilökuntaa halusta tunteeseen kaikkivoipaisuuteen, olipa kiva. Saako sun työpaikalle tulla haukkumaan, vähättelemään ja arvioimaan miten sun työpäivä täytyy olla mennyt ihan vain muutaman minuutin perusteella mitä ilta/aamupäivällä näyttää? Ei tulisi mieleenkään mennä arvostelemaan toisen työtä jollen itse kyseistä työtä olisi tehnyt useamman kuukauden.
Ilmeisesti siis soittavat jokaisen neuvola- ja puheterapiakäynnin jälkeen ja kyselevät kuulumisia tms., mutta sinänsä voisin kertoa itsekin samat asiat päiväkodin henkilökunnalle.