Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huolettaa 4 vuotias kerholainen

Vierailija
22.09.2015 |

Tyttöni aloitti viime vuoden syksynä kerhon innoissaan ja sieltä löytyi tuttuja ja oli paljon kavereita. Kertoi aina innoissaan mitä oli leikkinyt ja kenen kanssa. Eniten puhui Annasta ja Ellistä, Jaakosta ja Matista. Pääasiassa leikkikin Annan ja Ellin kanssa päivät. Elli on vähän sellainen pomohahmo ja muita vähän isompi. Anna ja tyttöni menivät Ellin leikeissä Ellin mukana ja molemmat seurasivat Elliä innoissaan. Myöhemmin aloitti jo entuudestaan tuttu Jaakko kerhon ja tyttöni leikki usein hänenkin kanssaan, eikä enää niinkään Annan ja Ellin kanssa. Jaakko joutuu olemaan usein pois ja silloin tyttöni leikki yleensä Matin kanssa. Viime keväänä tyttöni ei enää tahtonut kerhoon, vaan jätin hänet pari kertaa itkevänä. Päivä oli kuulemma kiva kuitenkin ja kavereistakin puhuttiin.

Sitten tuli tämä syksy. Matilla on uusi kaveri kerhossa ja Jaakko on ollut todella paljon pois. Tyttöni ei myöskään saanut synttärikutsua Annalta, vaikka elli sai ja itseasiassa Jaakko myös, vaikkei Jaakon vanhemmat edes tienneet Annan ja Jaakon leikkivän keskenään.

Tyttöni menee mielellään kerhoon ja pitää ohjaajastaan, mutta tuntuu ettei hänellä ole oikein kavereita. Kyllä hän välillä on esim juuri Annan ja Ellin leikeissä, mutta muutaman kerran kun olen sivusta katsellut niin ei tyttöni näytä iloiselta vaan tekohymyilee ja tulee mukana. Ehdottaa jotain, esim kädestä kiinni pitämistä ja Elli sanoo, ettei tehdä niin vaan tehdään näin ja sitten tehdään niin kuin Elli sanoo. 

Eräs päivä ohjaaja kertoi, että lapset on esittäneet esityksiä. Elli ja Anna tanssivat ja pojat oli esittäneet ninjoja. Tytöstäni ei maininnut minulle mitään ja tyttöni näytti vieressä kuinka hänkin oli tanssinut, mutta jäi sellainen olo, ettei tyttöni ollut esiintynyt ollenkaan vaikka pitää esiintymisestä kovasti. Jo kevään päättäjäisissä pistin merkille, että tyttöni tanssi silloinkin oman esityksensä yksin, kun muut lapset esiintyivät yhdessä.

Tänään tytölläni oli sydän tatuointi kädessä ja hän oli siitä innoissaan. Meni esittelemään heti ohjaajallekin. Kun kotona kysyin, mitä muut lapset sanoivat niin tyttöni kertoi, ettei ollut näyttänyt muille. Kysyin miksi ihmeessä ei niin tyttöni vastasi, että "Elli ei pidä sydämistä.. Ja Elli ei pidä enää pinkistä."

Tuntuu jotenkin musertavalta tämä muutos siihen, mitä vuosi sitten oli. Vuosi sitten tyttöni oli innoissaan ja kerho-ohjaajat kehuivat nimenomaan sitä, kuinka rohkeasti tyttöni on aina kaikessa mukana ja tykkää esiintyä ja askarrella ja molemmat ihmettelivät tyttöni sosiaalisia kykyjä. Molemmat huomauttivat juuri siitä, kuinka tyttöni on erityisen lahjakas sosiaalisesti ja kaikkien kaveri. Sillon tuli vielä esim. Elliltä päivittäin piirrustuksia kotiin tytölleni ja tyttöni teki niitä takaisin. Tänä syksynä ei niitäkään ole näkynyt. :/

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan nimet on tottakai muutettu ja ohjaajalta olisi tarkoitus kysellä huomena miten kerhossa menee ja ottaa huolet puheeksi. Piti kysellä jo viime viikolla, mutta ollaan oltu kipeänä. 

Vierailija
2/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 siis ap

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihana jos joku kommentois edes jotain. Tuntuu, että oon niin yksin ajatuksieni kanssa. Pari viikkoa sitten mainitsin vähän siitä, että olen tytöstäni huolissani Ellin ja Annan äideille, mutta ei se keskustelu oikein edennyt mihinkään. :/

-ap

Vierailija
4/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:( Ei ole tuon ikäisistä kokemusta. Toivottavasti asia kuitenkin selkiytyisi! (Tuskin tämä paljon lohdutti.)

Vierailija
5/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 22:11"]

:( Ei ole tuon ikäisistä kokemusta. Toivottavasti asia kuitenkin selkiytyisi! (Tuskin tämä paljon lohdutti.)

[/quote]

No tuli sentään kommentti! Kyllä se vähän auttoi sekin. Kiitos =) 

-ap

Vierailija
6/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä sillä ei ole kavereita siellä. Mutta mikä on sitten syynä siihen? Luulisi että tuonikäiset leikkisivät enemmän vielä sekaisin ja porukassa. En tiedä toisaalta tytöistä, olen itse kahden pojan äiti.

Onko tytöllä kavereita missään muualla kuin kerhossa? Kavereiden lapsia? Puistossa muita kavereita, muita harrastuksia? Sisaruksia kenen kanssa leikkii?

Vierailija
7/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 22:13"]

No ehkä sillä ei ole kavereita siellä. Mutta mikä on sitten syynä siihen? Luulisi että tuonikäiset leikkisivät enemmän vielä sekaisin ja porukassa. En tiedä toisaalta tytöistä, olen itse kahden pojan äiti.

Onko tytöllä kavereita missään muualla kuin kerhossa? Kavereiden lapsia? Puistossa muita kavereita, muita harrastuksia? Sisaruksia kenen kanssa leikkii?

[/quote]

On tytöllä pari vuotta nuorempi pikkusisko ja puistossa kavereita. Puistossa tulee hyvin juttuun kaikkien kanssa ja oikeastaan aina on seuraa. Ja naapurissa asuu onneksi kiva tyttö, joka on päiväkodissa niin, että leikkivät kerhon kanssa toisinaan samassa pihassa samaa aikaa ja tyttöni voi leikkiä naapurin tytön kanssa. Ja sitten on pari ihan lempparia kaveria joita näkee tosin harvemmin :/ Pitäisi varmaan nähdä vähän useamminkin tuota lähempänä asuvaa. Ja tosiaan muskarissakin käydään. Saa nähdä muuttaako se tilannetta jotenkin, kun Anna tulee nyt syksyllä samaan muskariryhmään tyttöni kanssa. 

Vierailija
8/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi ohjaajat, että he eivät hyväksy kiusaamista ja kiusamistahan tuommonen pomottelu on. Turhaan sinä itseksesi mieti kun voit kertoa omista havainnoistani ohjaajille. Heidän velvollisuus on ohjat aleikkejä oikeaan suuntaan niin ettei jo tuon ikäsinä aleta eristämään muita ja että joku pikkupentu muka määräilis leikkejä.

Oot liian pehmo jos oottelet vaan, että asiat korjaantuis itsekseen.

Kuulostaa samantapaiselta tapaukselta, kun erään tutun lasta kiusattiin ala-asteella ja juurikin tämmösen määrätietoisen, omapäisen tytön toimesta joka oetti kaikkia saada tekemään mielensä mukaan, kiusatun tytön äiti oli ihan löperö ja minä kovistelin häntä, että noin ei tehä ja viestiä vaan opelle. Onneksi sai vahtaa luokkaa luonnollsein hajoamisen vuoksi ja sai kivoja kavereita ja tämä despootti meni eri luokalle. Asiat alko menemään heti paremmin uudessa luokassa.

Vierailija
9/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 siis ap.

-ap

Vierailija
10/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten usein tuo kerho on? Onko siellä muita tyttöjä kuin Anna ja Elli? Voisitko pyytää teille kotiin tytölle kaveria? Onko se kerho ainoa kaveripaikka?

Vierailija
11/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi huolissaan. Tuon ikäisillä lapsilla ja etenkin tytöillä muodostuu helposti erilaisia pikku piirejä. Välillä otetaan joku mukaan ja välillä ei. Suosiosta kilpaillaan. Meillä poika oli vähän samassa asemassa. Välillä kelpasi leikkeihin, välillä ilmoitettin että on vasta kuudenneksi paras kaveri eikä mahdu mukaan. Välillä itkeskeli kun ei pääse leikkeihin.

Siitä puhuttiin hoitajien kanssa. Sanoivat, että välillä sekoittavat näitä kuppikuntia juuri tämän estämiseksi. Toisaalta ketään ei voi "pakottaakaan" leikkimään jonkun kanssa. Jonukn ihmisen suosiosta kilpaillaan ja koko ajan vertaillaan kuka on kenenkin 1., 2. 3., 4. paras kaveri.

Jossakin vaiheessa tämä vaihe meni ohi ja nyt leikit yhdessä sujuvat mainiosti. Ehkä toiko auttoi, että pahin "määräilijä" muutti pois.

Vierailija
12/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu kerhon ohjaajalle ja pyydä seuraamaan tilannetta ja tarvittaessa auttamaan tyttösi takaisin porukkaan. Tuollaiset Ellit ovat vähän hankalia. Osa on aika jääriä ja kun ikää on vähän niin myös opastus auttaa miten kuten jos ollenkaan. Jos opastus tulisi vanhemmilta niin siitä ollisi apua, mutta kerhon ohjaajan sanoilla ei kovin pitkäaikaista painoarvoa ole. Yritä tarvittaessa etsiä joku toinen juttu (kerho tai harrastus) jos ei lähde sujumaan. 

Vierailija
13/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin asian esille ohjaajien kanssa, kuten olet ilmeisesti tekemässä. Heidän tehtävänsä on ohjata lapsia leikkimään yhdessä niin, että ketään ei syrjitä. Eihän se aina tuon ikäisiltä (eikä vanhemmiltakaan) automaattisesti luonnistu.

Vierailija
14/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kamala :( mun pojalla oli vähän saman kaltainen tilanne eskarissa. Yks poika oli päättänyt että mun poija onbhuono pelaamaan sählyä. Ei saanut sitte osallistua peleihin koska tää poika määräsi sina joukkueet. Ärsytävä. Ja hoitotädit eivät tehneet yhtään mitään.

Vierailija
15/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 22:21"]

Mulle sanoi ohjaajat, että he eivät hyväksy kiusaamista ja kiusamistahan tuommonen pomottelu on. Turhaan sinä itseksesi mieti kun voit kertoa omista havainnoistani ohjaajille. Heidän velvollisuus on ohjat aleikkejä oikeaan suuntaan niin ettei jo tuon ikäsinä aleta eristämään muita ja että joku pikkupentu muka määräilis leikkejä.

Oot liian pehmo jos oottelet vaan, että asiat korjaantuis itsekseen.

Kuulostaa samantapaiselta tapaukselta, kun erään tutun lasta kiusattiin ala-asteella ja juurikin tämmösen määrätietoisen, omapäisen tytön toimesta joka oetti kaikkia saada tekemään mielensä mukaan, kiusatun tytön äiti oli ihan löperö ja minä kovistelin häntä, että noin ei tehä ja viestiä vaan opelle. Onneksi sai vahtaa luokkaa luonnollsein hajoamisen vuoksi ja sai kivoja kavereita ja tämä despootti meni eri luokalle. Asiat alko menemään heti paremmin uudessa luokassa.

[/quote]

Niin kai. Hankalaa vaan kun tunnen tuon Ellin äidin ja isän ja tullaan hyvin juttuun. Ennen tuota kerhoa Elli ja tyttöni leikkivät puistossa usein yhdessä ja Elli oli aina sellainen, joka kertoi mitä tehdään. Elli ei varsinaisesti ole käsittääkseni ollut näkyvästi ilkeä vaan tyttöni on kyllä toisinaan mukana noissa jutuissakin, mutta kaikki tunnutaan tekevän niin kuin Elli sanoo. Tuntuu vaikealta puhua kiusaamisesta kun on kyse alle kouluikäisistä ja tuntuu, että tässäkin, jos nyt kyse on ulkopuolelle jättämisestä niin tämä Elli ei tee sitä tietoisesti. 

Hankalaa myös, kun oma tyttöni kertoo todella vähän kerhopäivistään tai muustakaan nykyään. Ei siitä oikein osaa päätellä mikä on todellinen tilanne ja mistä johtuu. Tuntuu vain, että jostain syystä tämän Ellin sanasta on tullut lapsille vähän liian tärkeä. 

-ap

Vierailija
16/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päiväkodissa työskennellyt juurikin tuon ikäisten parissa ja voin sanoa, että ei ole poikkeuksellista ollenkaan. Ohjaajan kanssa kannattaa ilman muuta jutella ja kysyä, mitä havaintoja hän on tilanteesta tehnyt.

Tuohon tiettyjen lasten syrjään jäämiseen ja jumiutuneisiin leikkipareihin kuuluu mielestäni ohjaajan puuttua. Välillä leikkiparit tai -porukat arvotaan tai "arvotaan" (eli ohjaaja päättää mutta niin, etteivät lapset sitä tajua). Tilanne ei ole helppo, mutta on perusteltua, että kaikkien kanssa opetellaan tulemaan toimeen ja otetaan mukaan leikkiin. Tuollaisilta kuningattarilta kuin "Elli" riisutaan valta päättää asioista, joista aikuisen kuuluu päättää.

Mutta juttelehan ohjaajan kanssa. Toivottavasti hän on fiksu tyyppi ja huolesi helpottaa!

Vierailija
17/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 22:21"]

Miten usein tuo kerho on? Onko siellä muita tyttöjä kuin Anna ja Elli? Voisitko pyytää teille kotiin tytölle kaveria? Onko se kerho ainoa kaveripaikka?

[/quote]

3 kertaa viikossa. Nyt en ole varma onko ryhmässä muita tyttöjä tällä hetkellä. En ole katsellut nimikylttejä kauheasti, mutta samaa aikaa lapsiaan viemään tai hakemaan ei ole muita tullut. Ja tosiaan kotona toisiaan kaveri käy ja me käydään kavereilla ja nähdään puistossa kavereita. Harmittaa vaan jos kerhossa joutuu olemaan yksin. :/

Vierailija
18/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että... :( Täällä juuri samojen asioiden parissa painin... Oma tyttö kanssa kerhossa ja hänen omien puheiden perusteella leikkii yhden tytön kanssa, mutta itse en ole ihan varma pääseekö kuitenkaan ihan täysin leikkeihin mukaan... Tai siis kun olen jotain tilanteita nähnyt niin oma epäilys hiukan herännyt... Itse ajattelen niin että ensin pitää jutella ohjaajien kanssa (kehotan sinua tekemään samoin), ja itse koitan tukea tyttöni muitakin kaverisuhteita, ihan siis kyläilyjä ja treffejä puistossa ym. Tsemppiä sinulle! Lasten kaverijutut on hankalia välillä :(

Vierailija
19/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 22:22"]

En olisi huolissaan. Tuon ikäisillä lapsilla ja etenkin tytöillä muodostuu helposti erilaisia pikku piirejä. Välillä otetaan joku mukaan ja välillä ei. Suosiosta kilpaillaan. Meillä poika oli vähän samassa asemassa. Välillä kelpasi leikkeihin, välillä ilmoitettin että on vasta kuudenneksi paras kaveri eikä mahdu mukaan. Välillä itkeskeli kun ei pääse leikkeihin.

Siitä puhuttiin hoitajien kanssa. Sanoivat, että välillä sekoittavat näitä kuppikuntia juuri tämän estämiseksi. Toisaalta ketään ei voi "pakottaakaan" leikkimään jonkun kanssa. Jonukn ihmisen suosiosta kilpaillaan ja koko ajan vertaillaan kuka on kenenkin 1., 2. 3., 4. paras kaveri.

Jossakin vaiheessa tämä vaihe meni ohi ja nyt leikit yhdessä sujuvat mainiosti. Ehkä toiko auttoi, että pahin "määräilijä" muutti pois.

[/quote]

Kiva kuulla, että teillä sujuu nykyään leikit =)

-ap

Vierailija
20/24 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5v tyttö on ollut vähän samankaltaisessa tilanteessa päiväkodissa tänä syksynä. Vanhemmat ollaan puututtu niin me kuin "Ellinkin" äiti, mutta pk ei.
Anoppi päiväkotiammattilaisena pitää tätä pikkujuttuna.

Odotan, että saadaan soitto uudesta päiväkodista ja uusi alku tytölle. Ollaan siis muusta syystä vaihtamassa päiväkotia.