Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodissa tapahtui ja minä olin kuulolla "vahingossa"...

17.08.2008 |

Meillä tyttö, 2,8v, aloittaa huomenna päivähoidossa kunnallisessa päiväkodissa.

Olemme harjoitelleet siellä viime to-pe niin että tyttö oli muutaman tunnin ilman vanhempia ja kaikki on sujunutkin hyvin.

Se mihin kaipaan mielipiteitä ja "neuvoja" on, että perjantaina, kun menin hakemaan tyttöä, ryhmä oli juuri lounaalla ja ajattelin etten mene häiritsemään ja katselin ryhmähuoneen pienestä ikkunasta tytärtäni joka istui kiltisti pöydässä ja odotti ruokaa. Tyttäreni vieressä istui poika, joka alkoi sotkemaan purkalla(hänelle oli ilmeisesti jäänyt aamusta purkka suuhun)ja paperilla. Tämän seurauksena ryhmän OPETTAJA hermostui poikaan, otti käsipuolesta kiinni niin että poika sanoi pari kertaa "au-au", ja kiikutti pojan kovaotteisesti eteiseen ja sieltä vessaan. Opettaja vähän hätkähti, kun minä seisoinkin ovella vastassa mutta vei pojan siis vessaan ja jonkun aikaa läksytti poikaa siellä tiukkaan sävyyn.

Noh, meillä siis pk alkamassa huomenna ja jos en alottaisi töitä huomenna niin en missään nimessä tyttöä päiväkotiin laittaisi, joten olen vähän herkällä mielellä enkä olisi välttämättä halunnut tätä konfliktia nähdä. Toisaalta hyvä, että näin, mutta...

Minulla on sellainen ajatus, että hoitajat ja opettajat eivät saisi menettää malttia työssään, vaikka ihmisiä hekin ovat, vaan heidän kuuluisi näissä tilanteissa ohjata lasta ymmärtämään että teko ei ole hyväksyttävää ilman että pinna palaa? Itseä mietityttää että mitä jos tyttäreni tekee jotain mistä samainen opettaja tai joku muu hoitaja hermostuu, riepotetaanko minunkin tytärtäni samalla tavalla?

Minä en haluaisi lastani kohdeltavan niin ja tuskin haluaa kyseisen pojan äitikään. Jos itse tekisin tyttärelleni samalla tavalla kuin tämä opettaja niin morkkikset olisi valtavat.

Olen itsekin menettänyt malttini ehkä miljoona kertaa kotona(ja se onkin asia erikseen mitä ei kannata tässä lähteä enempää pohtimaan), mutta mielestäni ammatillinen kasvattaja ei saa käyttäytyä niin toisen lapsia kohtaan.

Olenko siis ihan hölmö, kun ajattelen näin? Onko tämä liian mustavalkoista, yhden ainokaisen lapsen äidin ylireagointia, vai mitä? Koska itse en todellakaan tiedä mitä pitäisi ajatella?

Kertokaa ammattikasvattajat, palaako teillä pinna samalla tavalla päiväkodissa vai osaatteko hillitä hermot? Näettekö tässä mitään väärää?

Kertokaa te muut vanhemmat, hyväksyisittekö te tällaista vai puuttuisitteko asiaan ja jos niin miten?

Itse en haluaisi aloittaa päivähoitoa heti valittamalla enkä todennäköisesti mitään aio sanoa...

Kaipaan nyt muiden vanhempien mielipiteitä!

Jade ja tyty 2v8kk

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tilanteessa ottaisin asian puheeksi päiväkodin johtajan kanssa, kyseinen toiminta oli mielestäni ylireagointia eikä päiväkodissa lapseen saisi kajota noin rankalla fyysisellä kädellä. Toki lapsen voi taluttaa wc:hen ja torua mutta nappaaminen kädestä kohtuuttoman kovaa on minusta ehdottomasti kiellettyä.

Älä jätä asiaa vaivaamaan mieltäsi vaan keskustele asiasta kriittisesti mutta asiallisesti.

Vierailija
2/5 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sanoisin vain, itse asiaan ottamatta kantaa, etta meidan poika 2,5 vee sanoo aina "sattuu, sattuu" vaikka kuinka hellavaraisesti ottaisi kasivarresta tms. kiinni jos tehdaan jotain mita han ei itse halua tehda... Eli siis voi olla etta - jos siis tuosta "au au:sta" pelkastaan paattelit etta opettaja otti erityisen _kovakouraisesti_ kiinni - etta tuon ikainen tallaisessa tilanteessa "dramatisoi" myos ihan tietoisesti koska tietaa joutuvansa toruttavaksi. Toisaalta jos itse _nait_ etta kyseessa oli kovakourainen retuuttaminen eika kasivarresta ohjaus/vieminen, ottaisinpa minakin asian puheeksi, ei tosiaan kuulu noramaaliin paivahoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelepa että jos tilanne olisikin ollut toisin päin. Jos sinun lastasi olisi kohdeltu noin ja jonkun toisen äiti olisi sen nähnyt. Toivoisitko sinä että kyseinen äiti puuttuisi tilanteeseen vai olisi hiljaa niin että sinun lapsi mahdollisesti uudestaan jatkossakin joutuisi vastaavaan tilanteeseeen?

Vierailija
4/5 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin siitä varmasti täytyisi päiväkodilla sinun ottaa puheeksi. Vaikea on sanoa ulkopuolisena, millainen tilanne on ollut. Ihmiset kun näkevät asioita eri tavalla ja kokevat myös asiat erilailla ja vielä lisäksi jokaisella perheellä on omat toimintatavat ja säännökset. Vieras ei kuitenkaan minun mielestäni saa kohdella lastani yhtään sen topakammin kuin minä itsekkään, joten minä ainakin ottaisin asian esille, jos se olisi minun mittapuuni mukaan liian topakkaa toimintaa.

Minä olen perhepäivähoitajalle sanonut, että lastani saa ohjata tietyissä rajoissa oikeaan toimintaa ja jos lapseni tahallaan toimii väärin, häntä saa komentaa. Rajat olen yrittänyt selvittää mahdollisimman selkeästi, jottei epäselvyyksiä tulisi.

Vierailija
5/5 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikasvattajana vastaan.

Lasten parissa työskentely vaatii välillä pitkää pinnaa ja rautaisia hermoja. Vaikea mennä sanomaan kyseisestä tilanteesta, kun ei ole itse paikalla ollut. Mieleen kuitenkin tuli tuo sama minkä joku jo sanoi, että jotkut lapset ovat hyvin herkkiä sanomaan "sattuu" kun heitä vähän hipaisee. Toki sen näkee aikuisen otteista muutenkin, käyttääkö tämä liikaa voimaa. Suosittelen, että puhut asiasta henkilökunnan kanssa, tai muiden vanhempien. Ehkä tilanne oli vain poikkeustilanne, ehkä kyseisen lapsen kanssa ollut aiemminkin hankalaa. En tarkoita että se oikeuttaa silti minkäänlaiseen lasta satuttavaan torumiseen, mihin kasvatushenkilökunnalla ei ole oikeutta. Mikäli kyseessä on jatkuva toimintatapa, ja varhaiskasvattaja tuntuu olevan kovin äkkipikainen ja raju, on asiaan tietenkin puututtava kaikkien lasten hyvinvoinnin ja turvallisuuden tähden. Taustatietoja päivästä ja lapsestahan en tiedä, mutta tilanne kuulosti korvaan hoitajan ylireagoimiselta. Itsellä vastaavanlainen tilanne ei johtaisi moisiin toimiin, ja muutenkaan hermojen menettäminen ei ole ainakaan minulle mitenkään yleistä. Jotkin tilanteet vaativat lapsen viemistä rauhoittumaan eri tilaan, jos lapsi jatkuvasti häiritsee yhteistä toimintaa ym., mutta kädestä taluttaminen ei vaadi voimaa. Ylipäätään kasvatushenkilökunnalla ei ole oikeutta kohdella lapsia väkivaltaisesti, ja jos sellaista käytöstä esiintyy, on siihen ehdottomasti puututtava. Valitettavasti sitä on eri työpaikoissa nähnyt vaikka mitä, ja ihmetellyt monesti miksi jotkut ovat alalle lähteneet, jos eivät osaa hillitä hermostumistaan.