Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakan haittavaikutukset lopettaneella?

Vierailija
15.09.2015 |

Poltin kahden vuoden ajan tupakkaa satunnaisesti (alkoholin kanssa yleensä). Keskimäärin varmaan aski kuussa. En tuolloin välittänyt terveydestäni tai mistään muustakaan. Nyt en enää polta, koska ei tee mieli. Siihen kyllästyi. Ja loppuvaiheessa tuli aina kurkku kipeäksi. Kysyisin, mitä haittavaikutuksia tuolla kahden vuoden satunnaispoltolla on terveyteen? Tietääkö joku? Keuhkothan käsittääkseni parantuvat pikkuhiljaa, mutta syövän karsinogeenit taitavat jäädä elimistöön?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysipäiväisellä tupakoitsijalla sanotaan menevän 10 vuotta siihen, että terveydentila on parantunut tupakoimattoman tasolle. Sinulla ei varmaan mene niin kauan, kun olet polttanut vähemmän. Pilkunrakastelija minussa ei malta olla korjaamatta että syöpä ei aiheuta karsinogeeneja, vaan karsinogeenit aiheuttavat syöpää. Ne kyllä poistuvat elimistöstä, mutta syöpäriski ja muut tupakoinnin kohottamat sairausriskit lienevät koholla jokusen vuoden. Keuhkot alkavat parantua heti kun on lopettanut. Niiden kunto riippuu ilmeisesti jonkin verran yksilöstä mutta uskallan arvioida että sinulla varmaan menee muutama kuukausi siihen että keuhkot ovat parantuneet entiselleen. Haju- ja makuaisti palautunee viikossa. 

Vierailija
2/6 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vähäisellä tupakoinnilla ei ole minkäänlaista merkitystä terveyden kannalta. Aivan turhaan olet huolissasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Kiitos vastauksistanne! Kiva kuulla, että voi kokonaan kadota riskit. Joo siis tiedän, että karsinogeenit aiheuttavat syöpää, en vain paremmin osannut muotoilla tota :D Ap

Vierailija
4/6 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä sitä mietin, että jos joskus saan syövän, niin en koko aikaa murehdi sitä, miksi olin niin typerä nuorena ja aiheutin sen itse tiedostaen riskin. Ap

Vierailija
5/6 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:52"]

Lähinnä sitä mietin, että jos joskus saan syövän, niin en koko aikaa murehdi sitä, miksi olin niin typerä nuorena ja aiheutin sen itse tiedostaen riskin. Ap

[/quote]

Ei tupakka noin nopeasti lisää syövän riskiä. Siihen menee pari vuosikymmentä kun voi alkaa pelätä keuhkosyöpiä. Hyvä silti kun lopetit.

Vierailija
6/6 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:52"]

[/quote]

Älä nyt ainakaan etukäteen sitä murehdi :) Jos, sanotaan vaikka 10 vuoden päästä, sinulla todetaan syöpä - vaikka keuhkosyöpäkin - niin tuskin tupakointisi on ollut siihen osallisena, sen verran vähäistä on ollut.

Tämän ketjun perusteella tupakointi kuulostaa tosi vaarattomalta mutta pysy silti erossa siitä, elämä on paljon kivempaa ilman. :) t. Vuosi sitten lopettanut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän