tytölle vaatteet isomummin hautajaisiin
Mulla mummi kuoli viikko sitten ja ensi viikonloppuna olisi hautajaiset. Millaiset vaatteet lapsella " kuuluu" olla hautajaisissa? Tyttö vajaa 2-vuotta vanha. Onko kellään kokemuksia/tietoa?!
Kommentit (7)
Meillä oli kesällä mieheni isoisän hautajaiset, ja jouduin tuolloin itse miettimään lastemme hautajaisvaatetusta. Juttelin asiasta myös äitini kanssa, joka oli sitä mieltä, ettei lasten tarvitse olla hautajaisissa puettuna mustiin tai edes välttämättä tummiin vaatteisiin. Meidän lapsilla oli loppujen lopuksi hautajaisissa päällään seuraavanlaista:
Pojalla, 2 v 9 kk, oli valkoiset pellavashortsit (tai oikeastaan " caprit" ), beige-vihreäruudullinen lyhythihainen kauluspaita ja beige slipoveri. Kenkinä oli ihan tavalliset siistit nahkaiset ruskeasävyiset kävelykengät.
Tytöllä, 1 v 3 kk, oli vaaleansininen mekko, jossa valkoisella ja tummansinisellä kirjottuja kukkia. Mekon alla valkoiset sukkahousut ja body, päällä valkoinen neuletakki. Kenkinä valkoiset nahkakengät. Olin kyllä ostanut tytölle kirpparilta tummansinisen mekon, joka kuitenkin jäi käyttämättä, kun tuntui, että lapselle on kuitenkin kivempi laittaa jotain vähän vähemmän synkkää päälle..
Muut hautajaisissa olleet lapset (yhteensä kymmenkunta) olivat myös puettuina ihan tavallisiin juhlavaatteisiin.
Eli ihan juhlavaatteet on ok.
Meillä myös hautajaiset jedessä ja nyt olen löytänyt tytölle kaksi vaihtoehtoa Metsinkäiseltä,tummansinisen merimies mekon ja myymälästä löytyi eilen syötävän ihana suklaanruskea mekko jossa pitsi vyötäröllä.Kummallakin olisi käyttöä jälkeenpäin. Muistan myös nähneeni jossain kivan tummanruskean mekon,mutta pää ei pelaa että missä:( Sitä se on aina,kun ei ole tarvetta,löytää kaikkea ihanaa,sitten kun tarvii niin mitää ei löydä..
esikoisen ollessa pikkuinen papin kanssa asiasta kun lähiomainen oli kuollut.
Pappi oli myös sitä mieltä ettei mitään mustaa tarvitse olla pikkuisella..ei edes suositellut.
Tumman violettiin samettiseen mekkoon päädyttiin ja oli sitten muutakin käyttöä mekolla.
Nytkin on ollut paljon kaupoissa noita syysvärisiä mekkoja.(luumua,viininpunaista..)
ja päädyin pukemaan tytöille tummansiniset mekot. Toinen oli veluurinen, jossa valkoista pitsintapaista koristeena ja toinen mekko oli collegea ja edessä kukan kuva. Mekon alla toisella oli vaaleansininen trikoopaita ja toisella tummansininen. Sukkahousut taisivat toisella olla valkoiset ja toisella tummansiniset.
Mielestäni on ok olla jotkut siistit ja juhlavat vaatteet, mutta ei missään tapauksessa kokomustat pienillä lapsilla! Valkoinen käy mielestäni siinä missä mustakin. Ehkä en kirkkaita tai kovin kirjavia vaatteita laittaisi, jos valinnanvaraa olisi.
Kiitos kaikille vastaajille! Itse ajattelin tytölle laittaa tummansininen mekon, jossa pieni kukka rinnassa ja alle valkoisen kauluspaidan. Jalkaan valkoiset sukkikset ja mustat juhlakengät. Päälle yritän vielä metsästää tummansinistä villatakkia.
Meillä on joskus hankittu plyysiset " joulumekot" tummansinisenä ja tummanvihreänä. Niillä on sitten oltu hautajaisissakin. Valkeat villatakit minä olen päälle laittanut, jo ihan senkin takia ett niille on jatkossakin käyttöä. Kerran meillä oli tummat liivimekot ja niiden alla valkeat lindexin perustrikoot. Sitten trikoot pidettiin aivan tavallisina arkivaatteina.
yleensä tummansiniset mekot(pienet kukat mekossa ei haittaa) kera tummansinisten sukkahousujen.Tai sitten tummansiniset liivimekot,alla valkoinen kauluksellinen paita ja jalassa valkoiset sukkahousut.Ja nuorin ikä,milloin ovat hautajaisissa mukana olleet on ollut n.8kk.