Mihin asti piti ottaa yhteys synnytyssairaalaan alapään ongelmissa synnytyksen jälkeen?
Hei!
Synnytyksestä on noin viisi viikkoa ja nyt tuntuu, ettei kaikki ole niin kuin pitäisi. Yksi haava on ilmeisesti ainakin auennut ja on ihan tuore. Paikat on melkein yhtä arkana kuin heti synnytyksen jälkeen.Saanko vielä ottaa yhteyttä Kättärille vai kuulunko jo tavallisen terveyshuollon elikäs terveyskeskus hommien piiriin?
Onko kenelläkään kokemusta paikataanko haava uudelleen vai miten toimitaan? Hirvittää!!!
Kommentit (2)
... vaikka suoraan kättärille ja pyydä, että pääset tarkistukseen, jos ei sitä kautta onnistu niin sit soitto terveyskeskuksen lääkärille (esim. sama joka on sut tutkinut raskauden aikana).
Mulla se välilihan leikkuuhaava näytti amatöörin silmällä siltä kuin se olis avautunut, mutta siinä olikin tulehdus. Joten jos onpi vain tulehdus niin saat sitten antibiootit, mut jos et oo aikaisemmin lätrännyt antibiottien kanssa niin muista syödä vaik gefilus pillereitä myös tai syödä paljon viili/yogurtti ym. tuotteita, ettei sulla katoa maitohappobakteeri alapäästä niinkuin mulla kun kukaan ei tuosta mitään kertonut ja aikaisemmin en ole antibiootteja pahemmin syönyt.
Mulla tosiaan tehtiin täydellinen korjausleikkaus vasta noin 4 ja puolen kuukauden jälkeen synnytyksestä. Niin ja vasta 2,5 kk synnytyksen jälkeen pääsin gynekologille, joka antoi lähetteen leikkaukseen.
Se että jos haava on vain vähän avautunut, eli joku tikki pettänyt niin en osaa sanoa hoidetaanko se samantien kuntoon...
Hirmuisesti voimia sulle ja rohkeasti vain yhteys vaikka ekaks tonne Kättärille.
Mun mielestä se on niin, että jos tikit repeää irti tai jonkun muun syyn takia haavat aukeaa niin niitä ei aleta tikkaamaan uudelleen. Haavan joka tikataan, pitää olla " tuore" . Kuuden tunnin sisällä haavan syntymisestä se pitää tikata/liimata, näin muistelen kuulleeni. Nyt sen pitää parantua " sisältä päin" , eli menee paljon kauemman aikaa mutta pitäisi silti parantua.