Miksi jotkut luulevat, että psyykkiset sairaudet johtuisivat
siitä, että asiat ovat tällä hetkellä huonosti? Minulla on periaatteessa kaikki asiat kunnossa, silti olen ollut pitkään psyykkisesti sairas. Lapsuuden tunnekokemukset kummittelevat. Nyt ei ole mitään "hätää" ja kaikki on hyvin. Mielen ristiriidat silti olemassa alitajunnassa.
Kommentit (14)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 20:07"]
Itse en keksi mitään syytä, miksi olen psyykkisesti sairas. En menneisyydestä tai nykyisyydestä. Työkyvytön olen kuitenkin.
[/quote]
Niin, ei siihen toki tarvitaan mitään syytä. Itsellä vaikea lapsuus on edesauttanut sairauksien puhkeamista. ap
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 20:07"]
Itse en keksi mitään syytä, miksi olen psyykkisesti sairas. En menneisyydestä tai nykyisyydestä. Työkyvytön olen kuitenkin.
[/quote]
Niin, ei siihen toki tarvitaan mitään syytä. Itsellä vaikea lapsuus on edesauttanut sairauksien puhkeamista. ap
[/quote]
Mitä sairauksia?
Sehän voi olla niin tai näin, se on niin yksilöllistä sekin. Itse olen elämässäni ollut (aiemmin) masentunut vain olosuhteiden aiheuttamien murheiden vuoksi, en siis ilman syytä. Pystyn täysin näkemään mikä mistäkin johtui jne. Silloin kun asiat ovat hyvin, olen hyvinkin valoisa ihminen, ja jotta elämä saa takaisin päin näköä minulta, niin olen sitä ihan kaikesta huolimatta silti! Hah. :)
Kyllähän siihen toki voi moni asia vaikuttaa. Esim se, että on jo olemassa oleva alttius ja se yhdistettynä vaikeisiin olosuhteisiin lapsuudessa. Olen vain itse huomannut, että monesti esim hoitotaho yrittää ratkaista jotain olematonta ongelmaa tässä ja nyt. Minulla on kaikki hyvin, paitsi että olen sairas. Ja ne sairaudet ovat saaneet alkunsa jo vuosia sitten. Kuitenkan se, että nyt on kaikki hyvin, ei minua paranna jo olemassaolevista sairauksista. ap
Itsellä sama kokemus. Jos on esim masennusta, niin kysellään, että mikä masentaa. Hassua vastata "ei mikään" tämä nyt vain on sairaus.
Lapseni opettaja luuli että lapseni psyykkiset ongelmat johtuivat siitä, että minä olen paska äiti. Mitään tekemistä ei voi olla sillä, että lasta kiusattiin eka luokasta lähtien. "nehän hyväksyy niin hienosti ......n erillaisuuden...."
No minä taas tiedän tasan tarkkaan, mistä minun sairaus johtuu/on peräisin. Lapsuudenaikainen seksuaalinen hyväksikäyttö ja koulukiusaaminen (pahoinpitely ym) sai minultakin menemään kupin nurin teini-iässä. Kiitoksia vain näille ihanille ihmisille. Lääkäreistä tai muista liipadaapan jauhajista ei todellakaan ole ollut mitään hyötyä, saati sairaalajaksoista tai lääkkeistä ja olenkin oikeutetusti loppuikäni "lomalla" (=työkyvyttömyyseläkkeellä).
Minulla on lapsuudessani, nuoruudessani ja varhaisaikuisuudessani niin paljon traumaattisia juttuja, etten toivu niistä ikinä. Yritän silti olla yhteiskunnassa mukana(huonolla menestyksellä tosin).
Lopetin terapian kahden vuoden jälkeen turhana ja psyk.sos.palveluita olen käyttänyt jo n.15 vuotta. En ole opsikellut mitään tutkintoa ja tehnyt pätkätöitä siivoojana ja päiväkotiapulaisena. Jos löytäisin vakituisen paikan esim. päiväkodista se olisi todella iso juttu.
Lapset ovat niin aitoja, etten heidän seurassaan tietenkään jännitä ja useissa päiväkodeissa henkiökunta on ystävällisiä ja ihmisläheisiä. Pahin oireeni on se, että pelkään ihmisiä... tai pikemminkin tiettyä ihmistyyppiä.
Perinnöllisyys on suurin tekijä, ihan niin kuin muissakin sairauksissa.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 22:50"]
Perinnöllisyys on suurin tekijä, ihan niin kuin muissakin sairauksissa.
[/quote]
Se tuottaa sen alttiuden, vaikeat suhteet edesauttavat sairauden puhkeamista. Itselläni on selviä asioita lapsuudesta, joista on tullut psyykkisiä sairauksia.
Onnellinen lapsuus, erittäin vaikea nuoruus isäpuolen sätittävänä ja vähäteltävänä, terve elämä hyvin pitkään, pari todella vaikeaa eroa ja erittäin vakava sairastuminen. Lyhyt elinaikaennuste.
Tutkitusti psyykkisesti täysin terve, samoin vanhempani. Pidän psyykeni kasassa liikkumalla mahdollisimman paljon.
Ehkä syynä mielialaongelmiin ovat geenit? Toivottavasti löytyy hyvä tapa auttaa ihmisiä. Muukin, kuin terveet elintavat, liikunta ja hyvät ihmissuhteet yllättävän monien tarvitsemien mielialalääkkeiden lisäksi.