Onko täällä joku jota kyykäärme pistänyt? Auttoiko kyytabletit ja miten pääsit hoitoon?
Kommentit (12)
Ei ole pistänyt vaan purrut. Seurailin kotona puremakohtaa ja siinä se.
Puri kädestä. Oli onneksi tarrahanskat, joten purema osui siihen tarran kohtaan. Käsi turposi hiukan, mutta en käynyt lääkärissä kuitenkaan.
Kyynpureman ensisijainen hoito on hakeutuminen saman tien ensiapuun.
Nytkö keväällä? Saattaa olla koko talven myrkyt hampaissa. Mutta jos ei näy kahta pistettä niin ei ilmeisesti ollut myrkkyä. Kyytabletit on yleensä vain ensiapu. Seuraile ja käy tk:ssa näyttämässä jos turpoaa tai alkaa tulla huonovointisuutta.
Kyypakkaus ei auta käärmeenpuremaan:
Tiesittekö että suomessa on musta kyy myös? Googlaa vaikka.
On purrut kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran kun olin 16.
Olimme menossa hevoslaitumelle ja minä paljain jaloin siellä pitkässä heinikossa, tunsin polttavan piston ja ajattelin että se oli ampiainen. Kun päästiin sinne laitumelle huomasin että jalka nilkka oli turvonnut paksuksi ja se oli sinertävä kun pintaverisuonet katkeili käärmeen myrkyn vaikutuksesta.
Kun katsoi tarkkaan näki kaksi pientä puremajälkeä rinnakkain.
Vaikka jalka tuli valtavan kipeäsi ja oli vaikea astua ei lähdetty heti kotiin.
Ei sille mitään sen kummempaa tehty, meni omia aikojaan ohi. Valtavan kipeä se oli monta päivää.
Toinen kerta oli kun oltiin koiran kanssa rannassa. Kyy iski mutta osui lenkkarien yläreunaan siihen missä on se paksu reuna. Onneksi ei osunut koiraan.
Kasvoi alueella missä oli paljon käärmeitä. Usein niitä nähtiin ja opittiin elämään niitten kanssa. Hyvin harvinaista että ketään purtiin vaikka pitkin metsiä ja peltoja juostiinkin.
Ei kyyn purema ole mitenkään erityisen paha tai tartte välttis hoitoa.
Mua puri lapsena, olin ehkä neljä tai viis. Olin leikkikentän aidan ulkopuolella juoksentelemassa paljain jaloin ja kun tulin pois, mun jalassa huomattiin puremajäljet.
Siitä sitten äkkiä lääkäriin, jonkun piikin ne siellä laittoi ja siteen jalkaan. Olis pitäny loppupäivä vaan istua paikallaan ja pitää jalkaa levossa, mutta enhän mä malttanu, vilkas lapsi kun olin.
Eikös kyykäärmeen purema voi oikeesti olla vaarallinenkin lapsille ja vanhuksille?
Mä en ole varma, mutta uskon näin. Olin 15v ja paljain jaloin kotipihalla. Tunsin kovan piston yhtäkkiä jalassa ja jonkun aiemman kirjoittajan tavoin luulin että se oli kimalainen (joita oli paljon meidän pihalla). Kinkkasin kotiin suihkuun ja pidin jalkaa varmaan puolen tunnin ajan kylmää vettä täynnä olevassa sankossa. Kun katsoin jalkaa, siinä näkyi kaksi punaista pistettä. Myöhemmin jalka turposi, kun otin sen vedestä pois. Kellekään en uskaltanut kertoa ... Meni itsestään ohi noin parissa päivässä.
Eikö siinä ole kyse puraisusta?