Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystäväni käy töissä, mutta aika-ajoin mielialalääkityksen voimin

Vierailija
02.09.2015 |

Ystävälläni on todettu keskivaikea masennus ja paniikkihäiriö ym. pakko-oirehtemista joissakin asioissa, mutta silti hän käy sinnikkäästi töissä, koska ei mukamas voi hakeutua eläkkeelle, koska hänen pitää elättää jo alle viisikymppisenä, työkyvyttömyyseläköitynyttä aviomiestään. 

Ystäväni on todellakin väsynyt univaikeuksiensa vuoksi ja sen vuoksi, että hän yrittää esittää töissä terveempää kuin onkaan, ja tottakai sellainen väsyttää ihan hurjasti, kun vihdoin viimein päivän päätteeksi pääsee kotiin, niin ei kuulema jaksa tehdä mitään, vaan makoilee vaan sängyssä. Koti on todellakin siivoton ja sotkuinen, koska mies ei tee mitään kotitöitä vaan pyörii omien harrastustensa puitteissa päivittäin.

Ihmettelen vaan, että oi miksi tälläisen ihmisen annetaan jatkaa puolitehoisena työtään, kun jonossa olisi terveitä ja tuoreemmalla koulutuksella tulossa nuoria ihmisiä tilalle intoa puhkuen tekemään kyseisen sairaan naisen hommat?  Joskus tulee vaan ajatuksiini, että ei näköjään valtion puljuissa ole niin nökösen nuukaa, miten työt hoituu, pääasia, että jotenkin sinne päin.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat kirjoittaa omasta elämästäsi?

Sairauslomalle pääse jos sille tahtoo JA sille on syytä. Tuskin lääkäri jättää sairauslomaa kirjoittamatta, jos mt-potilas sitä kokee tarvitsevansa.

Vierailija
2/5 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi käy töissä, koska tahtoo käydä töissä. Raha motivaationa. Itsehän sen tuossa kirjoitit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 18:31"]

Taidat kirjoittaa omasta elämästäsi? Sairauslomalle pääse jos sille tahtoo JA sille on syytä. Tuskin lääkäri jättää sairauslomaa kirjoittamatta, jos mt-potilas sitä kokee tarvitsevansa.

[/quote] Ei onnekseni ole omaa elämääni tuollainen pakkopakko-töissä käyminen terveyden repsottaessaan. Olen huolissani ystävästäni ja hänen henkisestä tilastaan, koska hän on sanonut, ettei edes uskalla hakea sairaslomaa, koska ei ole varaa mukama jäädä pitemmän sairasloman jälkeen eläkkeelle. Ihmettelen vaan, että miksi ei ole varaa, vaikka ei ole mitään ylitsepääsemättömiä kuluja, vaan päinvastoin voisivat elää ihan mukavasti sittenkin. Jotenkin tulee mieleen Kuopion lasten tappajan harhainen käsitys omasta taloudellisesta tilastaan, jos nainen jäis pois työelämästä.  Valittaa kuitenkin koko ajan työstään, ja kun ei jaksaisi lähteä aamuisin töihin, kun mies saa jäädä kotiin, ja tehdä mitä lystii.

Vierailija
4/5 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kannustaa ja tukea ystävääsi jäämään sairauslomalle. Se oli itselle ainakin tosi iso paikka. Oma asema yhteiskunnassa muuttuu täysin.

Ystäväsi kuitenkin tekee päätöksensä itse.

Vierailija
5/5 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ystävääsi hyvin. Olen itse mt-ja fyysisistäkin syistä työkyvyttömyyseläkkeellä. Muistan oikein hyvin sen tunteen, kun sain eläkepaperit käteeni. Riemu ja ilo olivat siitä tunteesta hyvin, hyvin kaukana.

Lähinnä tunsin pettymystä. Omassa ajatusmaailmassani on tärkeä kokea olevansa yhteiskunnan täysivaltainen - ja tuottavakin - jäsen. Tämä rooli katosi kokonaan minulta eläkkeen myötä. Olen toki ollut monellakin tavalla yhteiskunnalle hyödyksi eläkkeellä ollessanikin, mutta se ei ole kokonaan poistanut mielestäni ajatusta siitä, että olen tavallaan toimivan yhteiskunnan ulkopuolella.

Ilmeisesti aika monet meistä määrittävät itseään paljolti työn kautta. Puhumattakaan siitä, että muut määrittävät meitä sen kautta. Sitten, kun sitä ei enää ole, puuttuu minuudesta aika suuri palanen.

Samaan ongelmaan uskoisin myös työttömäksi joutuvien törmäävän.