Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ostopäätökseen painostaminen, taiteilija loukkaantui

Mikkeli92
21.03.2022 |

Olin tekemisissä yhden taiteilijan kanssa ja kehuin hänen työtään. Myöhemmin hän soitti mulle suoraan ja kysyi, ostanko teoksen. Menin hämilleen puhelimessa, kysyin hintaa ja lopuksi en osannut sanoa muuta kuin että ehkä mä voisin sen ostaa. Myöhemmin laitoin perään viestiä, että koska teos on kallis, haluaisin vielä miettimisaikaa. Taiteilija loukkaantui ja painostaa nyt mua ostamaan teoksen. Nyt tuntuu etten halua koko teosta tänne muistuttamaan painostavasta taiteilijasta, vaikka alkuun ajattelin, että haluan vain rauhassa pohtia päätöstä, enkä tehdä stopäätöstä yhden puhelinkeskustelun perusteella.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Tampereelta/ Pirkkalasta tämä naispuoleinen taiteilija?

Vierailija
2/14 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Tampereelta/ Pirkkalasta tämä naispuoleinen taiteilija?

Ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten vaikeaa nyt on sanoa vain simppelisti EI?

Vierailija
4/14 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä lupasit ostaa häneltä teoksen, jos se on liian kallis? Olisit suoraan vaan sanonut, että muuten mielelläsi ostaisit, mutta sinulla ei ole varaa siihen.

Mutta tietenkään sinun ei tarvitse ostaa mitään. Koita edes nyt olla rehellinen ja kertoa ettei sinulla ole varaa hänen teokseensa, mutta toivottavasti hän saa myytyä sen jollekulle, joka on enemmän varoissaan kuin sinä.

Vierailija
5/14 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita linkki taulusta tänne ja av-mammat päättää ostatko tai et.

Vierailija
6/14 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on oikeus sanoa ei.

Tyyppi käyttää hyväkseen sitä, että ihmiset eivät uskalla sanoa, etteivät osta. Moni ostaa juuri siksi, ettei kehtaa kieltäytyä.

Näitä tällaisia myyjiä on kaikilla elämänalueilla. Itselleni tuollainen härski tapaus myi väkisin kerran turkin kirpputorilla. En tehnyt sillä mitään ja tunsin itseni aivan hyväksi-käytetyk.si, kun kannoin sitä kotiin. Älä anna saman tapahtua itsellesi.

Vierailija
7/14 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noille rahoille on ap:llä varmasti paljon parempaakin käyttöä ja tuo ”taiteilija” voisi mennä oikeisiin töihin tai olla sitten vaikka työtön tuollaisen vastenmielisen toiminnan sijaan. Itse en siis arvosta tuollaisia ”taiteilijoita” yhtään.

Vierailija
8/14 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkomyynti on aina väärin. Väkisin taulun myyminen ei ole yhtään sen eettisempää kuin lehtitilauksen väkisin myyminen.

Vierailija
9/14 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä lupasit ostaa häneltä teoksen, jos se on liian kallis? Olisit suoraan vaan sanonut, että muuten mielelläsi ostaisit, mutta sinulla ei ole varaa siihen.

Mutta tietenkään sinun ei tarvitse ostaa mitään. Koita edes nyt olla rehellinen ja kertoa ettei sinulla ole varaa hänen teokseensa, mutta toivottavasti hän saa myytyä sen jollekulle, joka on enemmän varoissaan kuin sinä.

Kysymys ei ollut siitä, että teos olisi ollut LIIAN kallis, vaan että teos oli kallis ja halusin rauhassa miettiä ostopäätöstä. Tein toki väärin, kun puhelimessa lupauduin ostamaan, vaan minun olisi pitänyt siitä sanoa napakasti, että kiitos ehdotuksesta, mutta tarvitsen miettimisaikaa. En vain osannut, sillä minulle ei koskaan ole tapahtunut noin, että joku soittaa ja painostaa jotain ostamaan. Vielä miettismisaikaa pyytäessäni olin aikeissa ostaa teoksen, halusin vain rauhassa ajatella asiaa, miettiä, mistä rahat otan ja millä aikataululla. 

Jutun juju on siinä, että nyt en enää halua ko. teosta, koska siitä tulee fiilis, että mut painostettiin ostamaan se. jos taiteilija olisi vastannut viestiini, että "selvä homma, pohdi rauhassa", niin kaupat olisivat varmaan jo syntyneet.

Vierailija
10/14 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painostaminen on mulle aina red flag. En osta tai tee mitään muutakaan jos homma menee painostamiseksi. 

Vierailija
11/14 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilijat on maailman huonoimpia ihmisiä käymään kauppaa. Monesti vähän ahneita kun sille päälle sattuvat ja toisinaan saattavat antaa ilmaiseksi.

Mutta älä osta pakolla, taiteilijaluonne voi suuttua ja niiden pitää antaa tehdä niin. Ei ympäristö voi jatkuvasti myötäillä yhtä ihmistä ja pehmentää laskuja.

Vierailija
12/14 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pidä oikeuksistasi ap kiinni. Ihmisten kiltteyden hyväksikäyttäminen on aivan jokapäiväistä myyntityössä. Tuolle ihmistyypille, joka enempi vähempi hienovaraisesti pakottaa tekemään kaupat, oli jokin oma termikin, en muista mikä. Mutta siis sinun on turha tuntea syyllisyyttä. Kun tulee tuollainen yllätys"hyökkäys", todella moni ihminen häkeltyy ja siksi lupaa ostaa. Se on täysin luonnolinen reaktio.

Pitää olla jo kokenut myyjien torjuja, jotta osaa heti luontevasti reagoida oikein eli sanoa napakasti ei. Me ihmiset olemme mieluummin kohteliaita kuin teemme niin.

Ihmeellistä, miksi jotkut täällä sinua syyllistävät. Nyt vain et vastaa joko puhelimeen tälle henkilölle tai laitat kieltäytymisesi  tekstiviestinä tai vielä yksi keino:

keräät rohkeutta ja sanot puhelimessa ystävällisesti jonkin hätävalheen, kuten esimerkiksi, että päädyit antamaan ne rahat Ukrainan-keräykseen. Kerro, että sulle tuli sellainen puhelinavustuksenkerääjä, jolle et kehdannut sanoa ei ja että eikö niin, taiteilija, että sinunkin mielestäsi näinä traagisina aikoina tuollainen eettinen lahjoitus on lopultakin paras käyttötarkoitus mille tahansa rahalle :). Koitapas sellaista... ja kerro meille, mitä taiteilija siihen sanoi.

Vierailija
13/14 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokos se on jo päässyt suljetulta pois? Kuulostaa tutulta.

Vierailija
14/14 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on yksi maailman vanhin myyntikikka.

Sanot vain rohkeasti ettet halua ostaa teosta.