Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fyssari katsoi että toinen jalkani on hieman eri pituinen kuin toinen. Kellään kokemusta samasta ja auttaako pohjallinen?

Vierailija
21.03.2022 |

Koska lyhyemmän puolen lonkan alue ja pakaranseutu kipenee aina lenkillä. Fyssari ei suositellut pohjallista sille lyhyemmälle jalalle varsinaisesti. Onko kukaan kokeillut ja saanut apua pohjallisesta?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan

Vierailija
2/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla ihmisillä toinen jalka on hieman eri pituinen kuin toinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pohjallinen usein auttaa, joitakin enemmän kuin toisia.

Vierailija
4/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten katsoi tuon? Seisten vai makuulla? Koska jos seisten se oli sitten ihan höpö-juttu. Mutta ei kait se pohjallisen kokeileminen nyt paljoa maksa/ vaivaa aiheuta?

Vierailija
5/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amputaatio auttaa.

Vierailija
6/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä. Siis oikeasti sanonut vaan että eripituiset jalat eikä kertonut syytä MIKSI näin on? Toihan johtuu yleensä siitä että lantio on virheasennossa, ei ne jalat itsessään ole eripituiset.

Vierailija
7/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä pituusero johtuu? Jos ei ole synnynnäinen vaan johtuu esim. lihaskireyksistä, niin ammattitaitoinen fyssari saa homman korjattua sekä antaa ohjeet ylläpitoon.

Vierailija
8/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 1cm pituusero. Harrastan juoksua. Selkäranka vähän vino myös.

Fyssari teki irtopohjallisen, käytin n viikon ja lopetin. Se tuntui oudolta eikä korjannut ongelmaa.

Ihmisen keho monesti kompensoi itse puutteitaan ja mullakin siis parempi ilman sitä pohjallista kuin sen kanssa. Välillä toispuoleisesti kipeytyy lonkka/polvi mutta venyttelen ja teen lihaskuntoa niin sen kanssa pärjää.

Vierailija
9/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla diagnosoitiin melkein 2cm ero vasemmassa jalassa nuorena. Pitkin aikuisikää on vain sanottu eri lääkäreissä, kun olen maininnut sivumennen, että tuleeko tämä haittamaan niin vastasivat ei, kunhan on koroke kantapään alla. Eli kannattaa ostaa kenkään kuuluvia kantapääkorokkeita niin helpottaa kävelyä ja ei oo silleen konkkaavaa ja "vino-olo". Tietysti on mahdollista teettää suutarilla paksummat toisen kengän pohja, mutta tyyriiksi tulee.

Vierailija
10/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituusero on hyvin yleistä.

Vierailija
11/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jopa yleistä. Itselläni on pituuseroa 1,5 cm. 

Itselläni on pahentanut selkävaivoja, joten myös selän kuntoa kannattaa tarkkailla.

Pohjallisia en ole käyttänyt, eikä sellaisia ole ehdotettu. 

Vierailija
12/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on eripituiset jalat autokolarin takia, siis auto ajoi päälleni suojatiellä ja toinen jalka kasattiin sen jälkeen bioruuvilla uudestaan kasaan. Molemmissa polvissa todettiin myös vikaa heti kolarin jälkeen. En ole saanut mitään vammaistukea, eikä minua ole vapautettu työelämästä.

(Kun joku täällä ihmetteli syitä eripituisiin jalkoihin.)

En ole myöskään saanut mitään kuntoutusta tai muuta apua sairaalan jälkeen, mutta olen itse tehnyt seuraavia havaintoja:

-Kuntoutin itse jalkaani uimalla ja sukeltamalla. Tämä ei tietenkään korjannut toista nilkkaani ja jalkaani pituudeltaan. Jalkojen eron huomasin parhaiten joogassa, missä en vaan saanut niskalla seisonnassa toista jalkaani millään samaan perusasentoon kuin kunnossaolevaa.

-vammautuneen jalkani puoleinen lonkka naksuu ja kolisee jumpassa, ja väsyy fyysisessä työssä helpommin kuin toinen lonkka, vammautuneen puolen pakarassa tuntuu välillä sellainen pystysuuntainen viivamainen kipu.

Mulle lääkäri vahvisti omat tuntemukseni, ettei mun kannata juosta asfaltilla, koska jalat kipeytyy siellä todella äkkiä. Pystyn juoksemaan kuitenkin esim. tatamilla tai metsässä. En ole saanut mitään tukipohjallisia jalan virheasennon vuoksi. Hakisin ne ehkä ammattilaiselta, jos hakisin. Kaupan pohjallisista memory-pohjalliset on olleet parhaat, koska ne mukautuu omiin jalkoihin.

Vierailija
13/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt vuosikymmeniä toisessa kengässä koroketta. Paha sanoa hyötyä, koska ei ole kokemusta muusta. Aikanaan yläaste-ikäisenä todettu. Täysin olen tottunut.

Vierailija
14/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidempää jalkaa lyhennetään tarvittava määrä. Sääriluusta otetaan siivu pois.

Vierailija
15/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-nivelet jumissa, käy kiropraktikolla.

Vierailija
16/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt vuosikymmeniä toisessa kengässä koroketta. Paha sanoa hyötyä, koska ei ole kokemusta muusta. Aikanaan yläaste-ikäisenä todettu. Täysin olen tottunut.

Jos ei auttaisi, niin selkäsi olisi jo tullut kipeäksi.

Vierailija
17/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 1,5 sentin puolierolla korokekenkä tai koroke ei ole tutkimusten mukaan oleellinen. Sen sijaan lihaskireyksien ehkäisy, venyttely ja lihaskuntoharjoitteet korjaavat usein tilannetta.

Jokaisella ihmisellä on erimittaiset jalat, ja silläkin on merkitystä onko pituusero reisi- vai sääriluutasolla. Kokenut fysioterapeutti osaa nämä selinmakuulla mitata ja arvioida pystyasennossa koko alaraajalinjauksen.

Vierailija
18/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituusero voi olla rakenteellista tai toiminnallista. Toiminnallisessa kyse ei ole luuston rakenne-erosta, vaan vaikkapa lihasepätasapainoa. Rakenteellisessa ongelmassa luut voidaan mitata myös ilman kuvausta ulkoisista merkeissä ja selvittää kummastako syystä kyse. Fysiatri voi myös toimia apuna, jos suunnitellaan korjaavia vaihtoehtoja. Menetelmät riippuvat kummastako syystä kyse. Jos rakenteellinen, niin silloin määrä ja ongelmien laatu sanelee hoitokeinon. Jos korjattavaa yli sentin, niin korjaus tulisi tehdä kenkään, pohjallisella ei saada riittävää vaikutusta tai kengän istuvuuden säilymistä.

Vierailija
19/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituuseron varmaan diagnoosiin tarvitaan röntgenkuva, ei sitä silmämääräisesti tehdä.

Vierailija
20/21 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama juttu. Sitten kävin tutun suosituksesta ammattitaitoisella osteopaatilla, joka ns. palautti lantion oletusasetukset - kas vain, kahden senttimetrin pituusero katosi! Samalla selkäkivut hävisivät. Suosittelen lämpimästi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi