Omasta mielestäni puhun kovaan äänensävyyn, silti useammat ihmiset eivät saa selvää puheestani. Miksi?
Koska joutuvat kysymään uudelleen ja ihmiset ovat eri ikäisiä joten luulisi kuulevan. Omaan korviin puheeni kuuluu melko kovalta. Mikäs vaiva minulla voisi olla?
Kommentit (6)
Huutaminen ei ainakaan auta asiaa, jos et osaa artikuloida. Epäselvä puhuminen on eri asia kuin hiljaa puhuminen. Opettele siis artikuloimaan ja lopeta epäselvä kailottaminen.
En ilmeisesti puhu kovasti koska kukaan ei meinaa kuulla puhettani. Ap
jos sössöttää, niin ei se auta että sössöttää kovempaa
Valitettavasti äänen korottaminen usein kadottaa äänteiden kuuluvuutta. Sinun kannattaisi videoida omaa puhettasi puhelimella, ihan normaalikeskustelua (kuvittele keskustelevasi jonkun kanssa) ja sitten vaikka luet jotain lehtiartikkelia.
Oman puheen kuunteleminen on opettavasta.
Yksi vaihtoehto on, että puhut niin käsittämättömiä, että ihmiset kysyvät mitä? varmistaakseen, että kuulivatko ihan varmasti oikein.
Jos puhun omalla normaalilla äänellä, ei sitä osa kuule. Siis niin että se itsestä tuntuu luontevalta. Joudun siis puhumaan kovempaa, mikä ei tunnu enää niin luontevalta. Eikä ole kyse, että olisi epäselvää puhe, vaan äänestä. Naiseksi minulla on myös hieman matalampi ääni. Vaikka olen aika pieni.
Eri
Puhut liian kovalla äänellä ja muut kettuolevat siitä sinulle.