Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset joilla kierukka, OHOI!

20v nainen ja ehkäisy
18.03.2022 |

Heippa,

Kyselisin naisilta joilla on käytössä tai on ollut käytössä hormonikierukka. Joten kokemus kaimoilta vastauksia kiitos.

Elikkä miten hyvin kierukka on sopinut sinulle vai onko sopivuuden kanssa ollut onhelmia?

Itsellä 1,5v ollut kyleena ( 19mg) kierukka ja nyt ruvennut oireilemaan alapään iho (isojen häpyhuulien ulkopuoli). Iho kutisee syntyy haavaumia ja sitten kirveltää ihnottavastu. Gynekologilla käväisin ja kaikki oli ok, ja syyksi vain kuiva iho/limakalvot.
Itse kuitenkin hieman epäilen kierukan sopivuutta ja pohdin, jospa kyse on liian suuresta lääkeannoksesta, etenkin keltarauhashormonin. Siksi pohdinkin, että onko tässä lähdettävä miettimään toisia ehkäisyvaihtoehtoja, kuten jaydess hormonikierukka (13mg) tai e-pillerit.

Mutta nyt siis kaipailisin kokemuksia samankaltaisista tilanteista.

Kiitoksia.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanasta sanaan Me Naiset ja Anna- lehtien kysely.

Vierailija
2/17 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda kuparikierukkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kierukka miten yleinen nuorilla naisilla?

Vierailija
4/17 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnyttäneillä yleisempi

Vierailija
5/17 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten naiset saavat aina kärsiä tästäkin. Miehet senkus nauttivat.

Vierailija
6/17 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mirena. Kuivuus ja haluttomuus ja aivosumu miinusta. Ainut plussa oli ettei tullut menkkoja. Ovulaation puutteen takia ne panetuspäivätkin jäi. Nyt kuparikierukka. Ei kipuja ja normivuodot pelotteluista huolimatta. Halut ja kosteus palasi. Harmittaa vuodet kun söin pillereitä, oli kapseli ja sit viel toi mirenakin. Monta vuotta Hyvää seksielämää hukkaan. Mulle keitettiin kovasti tyrkyttää kyleenaa ja jadellea vai mikä se oli mut vaadin kuparikierukan. Ihan paras!!

Vierailija
7/17 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovulaation puutteen takia ne panetuspäivätkin jäi.

Hormonikierukkahan ei yleensä estä ovulaatiota. Se saattaa estyä, mutta useimmat hormonikierukan käyttäjät ovuloivat aivan normaalisti. Minulle kyleena ei ole aiheuttanut muuta haittaa kuin asentamisen jälkeen pari kuukautta vaivanneen tiputteluvuodon. Halut ja kosteus on aivan entisellään, panettaa paljon jne.

Vierailija
8/17 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonikierukkahan ei yleensä estä ovulaatiota. Se saattaa estyä, mutta useimmat hormonikierukan käyttäjät ovuloivat aivan normaalisti. Minulle kyleena ei ole aiheuttanut muuta haittaa kuin asentamisen jälkeen pari kuukautta vaivanneen tiputteluvuodon. Halut ja kosteus on aivan entisellään, panettaa paljon jne.

Mä kerroinkin vaan mun kokemuksen.

Vierailija
9/17 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kerroinkin vaan mun kokemuksen.

Juu ymmärsin kyllä mutta ajattelin kertoa tuon faktan ettei joku luule että se kaikilla estää oviksen. :)

Vierailija
10/17 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kk ollut mirena. En tiedä mitä mieltä olen. Vatsa on turvonnut, usein ripulia. Välillä tosi lievää menkkakipua ja ikäänkuin tunnen kierukan. Finnejä tullut. Menkat pois mutta ei sekään luonnolliselta tunnu. Taitaa lähteä tämä kierukka kohta.

Vierailija
11/17 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin, että hormoonikierukka heikentää haluja? Oletteko huomanneet eroja h-kierukan ja kuparikierukan välillä tässä suhteessa?

Vierailija
12/17 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, että hormoonikierukka heikentää haluja? Oletteko huomanneet eroja h-kierukan ja kuparikierukan välillä tässä suhteessa?

Kiinnostaisi myös tietää

Vierailija
13/17 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kokemus vain hormonikierukasta enkä ole huomannut halujen heikentymistä, oikeastaan vain päinvastoin. Tosin en tiedä johtuuko halujen lisääntyminen nimenomaan h-kierukasta vai vaikuttaako siihen (myös) synnytys ja siitä seurannut vapautuminen seksin suhteen.

Vierailija
14/17 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella yleinen ihan synnyttämättömilläkin nykyään.

Ja toiselle kommentoijalle, ei kuparikierukka vaikuta haluihin mitenkään, koska se ei sisällä hormonia. Vaikutusmekanismi aivan erilainen kuin hormonikierukalla, kupari vaikuttaa vain ja ainoastaan kohdun alueen fyysisiin tuntemuksiin ja vuodon määrään jos johonkin, henkiseen puoleen, ihoon, painoon tai mihinkään muuhunkaan ei ollenkaan. Toisin kuin hormonikierukka. Mulla flexi-t 300 kupari, synnyttämättömien malli, ja toiminut aivan loistavasti kohta vuoden. Ehkä pientä lisäystä vuotoon ja kipuihin ensimmäisenä päivänä, mutta tuokin sellaista että vaikea sanoa, onko se oikeasti lisääntynyt vai kuvittelenko vain.

T. Nuori nainen

Vierailija
15/17 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa sinun oireilu kyllä siltä että sillä on tuskin yhtään mitään tekemistä kierukan kanssa.

Itselläni Jaydess ollut nyt puolisen vuotta. Ekat kuukaudet oli aika arvaamattomia menkkojen kanssa, kierron pituus vaihteli tosi paljon ja menkat kesti pidempään. Tän vuoden puolella tilanne rauhoittunut. Kivutkin ovat hieman lievittyneet.

Aloitin e-pilsuilla ja niihin en halua palata. En jaksa sitä päivittäistä pillerin popsimista. Jaydessillä ovuloin normaalisti ja se on toki iso plussa koska ovulaatiokiima. 

Ylipäänsä tuolla jaydessillä se hormonin vaikutus on hyvin paikallinen e-pilsuihin verrattuna, jotka vaikuttaa laajemmin ja aiheuttaa niitä mielialan vaihteluitakin enempi.

Tosiaan ei mitään iho-oireita mulla kierukasta, enkä tällaisesta ole edes kuullutkaan.

Vierailija
16/17 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla. Ei ainakaan matalahormoninen. Kuparikierukka nyt tuskin mitenkään voi vaikuttaa haluihin.

Mulle ovulaatiopanetus on iso juttu, silloin oikeasti koen ison boostin libidossa joten mikään hormonivalmiste, mikä estää ovulaation, ei tule sopimaan mulle. Kuten sanoin, e-pilsuja ei mulle enää ikinäkoskaan. Jaydessillä mennään nyt.

t 15

Vierailija
17/17 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yleensä niin, että jos minipillereillä menkat jää pois, niin hormonikierukallakin jää? Mulla vuodot jäi pois minipillerillä ja ehkäisykapselilla, mutta kierukassa olisi ilmeisesti vielä vähemmän hormonia ja vähemmän haittoja iholle, painolle ym. En ole vakituisessa suhteessa, joten käytän ehkäisyä vain menkoista eroon pääsemiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä