Vinkkejä tehokkaaseen (arki)elämään
Toiset saavat aikaiseksi niin paljon enemmän kuin toiset.
Itse tiedän kokemuksesta vain yhden tavan tehostaa ajankäyttöä. Älä avaa telkkaria, puhelinta, läppäriä, lehteä aamulla ennen kuin olet jo junassa, bussissa tai työpaikalla. Helposti säästyy puoli tuntia aamutoimissa.
Kommentit (24)
Yksi vastaaja tuossa jo mainitsikin tuon ruoka-asian eli tee ruokaa jota voi syödä useammalla aterialla.
Tee viikon ruokalista ja mieti mitä siihen tarvitaan eli kirjoita kauppalista.
Vältä internetin selailua.
Laita vaatteet jo illalla valmiiksi.
Suunnittele ja rytmitä päivä järkevästi teidän perhettänne miettien. Mikä on oikeasti paras kotiintuloaika lapsille? Monelta ruoka? Entä iltapala? Milloin lapselle on paras aika tehdä läksyt?
Yksi tehokäytössä oleva lista tehtävistä asioista. Pidä se niin, että pääset lukemaan puhelimella. Samaan listaan kaikki: ostettavat asiat, kotihommat jotka pitää hoitaa, poikkeusmenot, työasiat.
Sähköinen kalenteri.
Munakello. Kellota kaikkea tekemistä. Siivoa tehokkaasti 20 minuuttia, käytä 10 min sähköposteihin vastaamiseen yms.
Mulla on vinkki kauppareissuja helpottamaan: meillä on molemmilla miehen kanssa sama listojenteko-ohjelma puhelimessa, jossa pidetään kauppalistaa. Aina kun joku loppuu, jompikumpi lisää sen kauppalistalle välittömästi. Näin ei ikinä tule tilannetta että on aloittanut jo ruuanlaiton ja huomaakin sitten, että munat on loppu. Lista on myös aina mukana ja se päivittyy reaaliajassa. Monesti minä suunnittelen ruuat sillä aikaa kun mies on töissä ja hän pääsee tekemäni valmiin listan kanssa ruokakauppaan kotimatkalla. Me käytetään Wunderlistia mutta muutkin ohjelmat toiminee. Tosi kätevää kun siihen voi tehdä yhteisiä listoja. Meillä on ollut muitakin listoja, esimerkiksi matkavalmisteiluita ja muuttoa varten, ja kauppalistan lisäksi kotiin ostettavien asioiden lista jolle menevät isommat hankinnat ja muut kuin ruokakaupasta ostettavat (kuten uudet verhonipsut, jatkojohto televisiolle jne.).
Kerran viikossa isot ruokaostokset, viikolla korkeintaan maitoa ja leipää ja muuta pientä täydennetään lähikaupasta.
Älä tee palkatonta ylityötä, lähde töistä kun työaika loppuu.
Tiskit heti astianpesukoneeseen jo ennen ruokailua ja ruokailuvälineet heti kun on syöty. Yksi koneellinen pyykki joka päivä, se ei oel iso vaiva ja sitten ei kasaudu jättimäistä pyykkivuorta.
Joka ilta tavarat paikalleen.
Oma juoksulenkki tai vastaava lapsen harrastuksen aikana. Lapsen harrastuksen aikana voi myös hyödyntää siinä lähellä olevaa ruokakauppaa ja tehdä ruokaostokset sillä aikaa kun lapsi harrastaa.
Aamutoimissa säästää, jos syö vasta työpaikalla. Moni juo aamulla töissä kahvit, joten samalla voi vetää voileivän, näin lähtö kotoa tapahtuu nopeasti. Jos kotona alkaa juoda kahvia, alkaa helposti lukea myös lehteä ja sitten sitä aikaa kuluukin. Illalla seuraavan päivän vaatteet valmiiksi. Sunnuntai-iltana vaatteiden silitys valmiiksi niin, että viikolla ei tarvitse silittää.
Hyviä vinkkejä!Aamupalan syön vasta töissä minäkin, aamut on paljon tehokkaampia, kun lasten aamiaisen aikana voi itse keskittyä tavaroiden pakkaamiseen ym.
Samoin itse liikun lasten harrastusten aikana, niitä joutuu autolla heittämään treeneihin ja muuten aika olisi vain odottamista. Kävelen, juoksen, käyn läheisessä uimahallissa (lapsen 1,5 h treenit riittää hyvin omaan uimahallikäyntiin).
Syö ja juo tarpeeksi työpäivän aikana. Kotiin tullessasi et ole nälästä puolikuollut, kiukkuinen ja väsynyt vaan reipas ja toimelias.
Tv, netti, ym. ovat aikavarkaita. Tee ensin päivän hommat ja vasta sitten noiden ääreen.
Suunnittele tekemisesi, tee aloittamasi loppuun. Monta asiaa voi tehdä yhtäaikaa.
Priorisoi. Mieti mikä on oikeasti tärkeää, vessan siivous vai nappien järjestely.
Laiskottele välillä. Kukaan ei jaksa olla koko ajan tehokas. Aivot tarvitsevat lepoa.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 07:43"]
Itse tiedän kokemuksesta vain yhden tavan tehostaa ajankäyttöä. Älä avaa telkkaria, puhelinta, läppäriä, lehteä aamulla ennen kuin olet jo junassa, bussissa tai työpaikalla. Helposti säästyy puoli tuntia aamutoimissa.
[/quote]Ai niinkö. Minä avaan telkkarin, katson puhelimesta viestit ja uutiset, luen hesarin ja syön aamiaisen, herätän lapset, siivoan keittiön, puen, peseydyn ja olen töissä tunnin päästä herättyäni.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 09:52"]
[/quote]Ai niinkö. Minä avaan telkkarin, katson puhelimesta viestit ja uutiset, luen hesarin ja syön aamiaisen, herätän lapset, siivoan keittiön, puen, peseydyn ja olen töissä tunnin päästä herättyäni.
[/quote]
ilman tuota olisit aiemmin
- seuraavan päivän vaatteet valmiiksi jo illalla, samoin laukku ja mahdolliset eväät
- ruokaa useammalle päivälle kerrallaan ja pakkasessa aina jotain ns. pikaruokaa hätätilanteita varten
- omista tottumuksista riippuen joko säännöllinen siivouspäivä tai joka päivälle joku pieni tietty homma
- opeta lapset siivouksen ja ruoanlaittoon iän ja taitojen mukaan
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 09:17"]Hyviä vinkkejä!Aamupalan syön vasta töissä minäkin, aamut on paljon tehokkaampia, kun lasten aamiaisen aikana voi itse keskittyä tavaroiden pakkaamiseen ym.
Samoin itse liikun lasten harrastusten aikana, niitä joutuu autolla heittämään treeneihin ja muuten aika olisi vain odottamista. Kävelen, juoksen, käyn läheisessä uimahallissa (lapsen 1,5 h treenit riittää hyvin omaan uimahallikäyntiin).
[/quote]Minä voin itse miljoona kertaa paremmin kun herään aikaisin ja syön aamupalan ja juon aamukahvin hiljaisuudessa ja kaikessa rauhassa.Se on mun oma hetki (lapsi ja mies nukkuvat vielä) päivässä ja kun olen sen saanut sen jälkeen jaksan antaa ja auttaa muita.Mutta mikä kellekin toimii.
Onkohan ihminen kasannut elämäänsä jo liikaa täytettä jos pitää toimia yhtä tehokkaasti kuin robotti?
Kovalla tekemisellä ja kalenteri aina täynnä voi paeta niitä hiljentymisiä ja hiljaisia hetkiä joissa ihminen joutuu miettimään omaa elämäänsä, on paljon helpompaa sauhuta sata lasissa ja tavoitella jotain materiaalisia unelmiaan, kunnes huomaa ettei niistäkään se todellinen onni löydy, ja taas täytyy jatkaa eteenpäin kohta uusia "unelmia"...
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 09:52"]
[/quote]
ilman tuota olisit aiemmin
[/quote]
ehkä, mutta iso kasa asioita olisi jäänyt odottamaan tekemistään...
-Hyödynnä pienet tauot, esim. jos joudut odottamaan uloslähtiessä muita voit samalla järjestellä, jos ruuanvalmistuksessa on odotteluaikaa, siisti silloin keittiö jne.
-Mieti mitä hommia voit tehdä yhtäaikaa, etenkin aamuisin. Esim. jos purskuttelet suuvettä voit samalla harjata hiuksia, jos rasvan pitää imeytya ennen meikkausta/pukemista laita rasva ensin ja samalla kun se imeytyy pese hampaat jne. Pikkujuttuja, mutta etenkin tällaisella aamu-unisella ihmisellä tehorutiini on tarpeen :)
-Jos mahdollista, yritä hyödyntää työmatkat itsellesi sopivalla tavalla. Voit käyttää sen hyötyliikuntaan (esim. pyöräilemällä matkan), työasioiden hoitoon (jos haluat esim. lähteä aikaisemmin töistä), lukemiseen, facebookin selailuun tai muuhun mieluisaan.
-Autottomalle kerran viikossa kauppaan ei oikein sovi. Yritä silti tehostaa ruokaostoksia esim. tekemällä kauppalapun lista siihen järjestykseen missä kierrät kaupan (ei mene aikaa etsiä listalta että tuliko nyt varmasti kaikki). Itse käyn kaupassa töistä tullessa niin ei enää tarvitse erikseen lähteä liikkeelle ja listan teen edellisenä iltana valmiiksi.
-Yleinen järjestyksenpito, niin aikaa ei mene tavaroiden etsimiseen.
Mitä robottimaiseen tehokkuusajatteluun tulee, niin ainakin minulla tällaiset tehostukset on tehty juuri sitä varten että jäisi enemmän aikaa niihin asioihin joista nautin, esim. lukemiseen tai siihen että voin aamulla nukkua sen 15-20 minuuttia pidempään.
Kun meillä oli kaksoset vauvoja, aloin toteuttaa myös ostoksissa tuplausta, eli ostin kerralla aina kaikkea kulutustavaraa kaksi (hammastahna, sukkahousut itselle, vaipat, näkkäripaketti, sinappi, ketsuppi jne.). Eli kaikkea, mitä jatkuvasti tarvitaan, mutta yleensä tulee ostettua yksi pakkaus kerralla. Totesin aivan loistavaksi ajansäästökeinoksi.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:51"]
Kun meillä oli kaksoset vauvoja, aloin toteuttaa myös ostoksissa tuplausta, eli ostin kerralla aina kaikkea kulutustavaraa kaksi (hammastahna, sukkahousut itselle, vaipat, näkkäripaketti, sinappi, ketsuppi jne.). Eli kaikkea, mitä jatkuvasti tarvitaan, mutta yleensä tulee ostettua yksi pakkaus kerralla. Totesin aivan loistavaksi ajansäästökeinoksi.
[/quote]
Mä teen tätä samaa, joissain tuotteissa saa samalla hyödynnettyä tehokkaasti tarjouksia niin että kovin usein tarvitse ostaa normaalihintaisena. 2 pakkausta usein riittää kattamaan tarjouksettoman ajan.
• Pakkaa laukku, ota seuraavan päivän vaatteet esille & käy suihkussa jo illalla. Aamulla voi sitten huuhtaista kasvot, pestä kainalot äkkiä ja laittaa dödöä, kun on muuten puhdas ja tukkakin on kuiva.
• Mittaa kahvinkeittimeen purut ja vesi illalla
• Merkkaa kunnon kalenteriin kaikki tehtävät, niin mikään ei unohdu
• Tee aamupala- tai lounasleivät valmiiksi jääkaappiin, eivät ne niin äkkiä muhjuunnu
• Höylää kainalot ja sääret sekä levitä suihkugeeli samalla kun annat hoitoaineen vaikuttaa
• Lasten harrastusten aikana voi käydä juoksulenkillä, tehdä ruokaostokset tai ulkoiluttaa koiraa (tai nämä kaikki yhdessä)
• Älä jää sohvalle makoilemaan, vaan tee kaikki sen päivän kotityöt loppuun jonka jälkeen voit "palkinnoksi" mennä sohvalle makaamaan hyvillä mielin
• Älä avaa aamuisin tv:tä tai tietokonetta
• Jos kuljet töihin bussilla, junalla, metrolla tai kimppakyydillä, tee matkan aikana kaikkea: syö aamupalaa, lue sähköpostit ja uutiset, tee virkkuutyötä jne.
• "Vie mennessäs, tuo tullessas": jos pudotat jotain, nosta se. Kun viet puhtaita pyykkejä kaappiin, ota samalla sängystä käytetyt liinavaatteet ja vie ne pesuun
• Käytetyt astiat ruokailun jälkeen suoraan koneeseen, ei lavuaariin lillumaan
• Vältä "rästihommia": tee kaikki hommat mahdollisimman pian, jotta ne eivät unohdu ja kasaannu
• Tee isompi satsi ruokaa kerralla, säilytä jääkaapissa ja pakasta osa
• Tee isot ruokaostokset kerralla, ettei tarvitse joka päivä käydä kaupassa (maitopurkin voivat kyllä lapsetkin käydä hakemassa, voit itse jäädä esim. siivoamaan)
• Nettishoppailu on nopeaa
• Kauppa-, kirjasto- ym. reissut kannattaa yhdistää kävely- tai pyörälenkkiin
Kun joudut lähtemään asioille, mieti etukäteen mitä kaikkea voit hoitaa samalla reissulla ja mikä on tehokkain järjestys. Me yritämme usein hoitaa esim. (muita kuin ruoka-)ostoksia iltaisin tai sunnuntaisin, koska silloin kaupoissa on väljempää ja hommat saa hoidettua nopeammin kun aikaa ei kulu jonottamiseen.
- pidä kotona valmiina perusvälineitä, kuten teippiä, liimaa, kirjekuoria, postimerkkejä, lahjapaperia...On mistä ottaa, kun tarvitaan
- osta kerralla isompi määrä perustarvikkeita: wc-paperia, hammastahnaa, kipulääkettä, sokeria, kaurahiutaleita, säilykkeitä ym. mitä kuluu jatkuvasti, mutta säilyvät hyvin
- postilaatikkoon ei mainoksia -kyltti ja kaikki laskut e-laskuksi. Lajittele paperiposti heti ja laita lehdet keräykseen tiettyyn paikkaan.
- ennakoi: jos tiedät, että tulossa on 100 % varmasti kutsu esim. sukujuhliin, mieti ja hanki ajoissa vaatteet, lahja ja kortti
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:25"]
- ennakoi: jos tiedät, että tulossa on 100 % varmasti kutsu esim. sukujuhliin, mieti ja hanki ajoissa vaatteet, lahja ja kortti
[/quote]
Tähän liittyen, mulla on kännykässä listattuna esim. kummilapsen vaatekoko, tiettyjä mittoja kotona yms. jotta voin sopivassa tilanteessa tarkistaa onko joku ostos järkevä. Vilkkaimpaan kaverisynttäriaikaan meillä oli kotona pieni varasto lahjoja joita olin ostanut silloin kun jotain sattui tulemaan vastaan. Ja esim. joululahjoja ostan ympäri vuoden varastoon, jouluruuhkissa ostelu on minusta vihoviimeistä puuhaa. Koko perheellä on aina myös jonkinlaiset juhlakepoiset vaatteet, niitä tuntuu nimittäin aina olevan vaikea löytää jos erityisesti joutuu niitä hakemaan.
-vie mennessäs, tuo tullessas. Eli kulkiessasi huoneesta toiseen vie samalla tavaroita oikeille paikoilleen.
-pese pyykit ja tiskit päivittäin, muut kotityöt jaottele niin että 15-30min päivässä teet jotain
-puhelimessa juorutessa voi hyvin samalla esim. pyyhiä pölyjä :) Eli opettele tekemään useampaa asiaa samaan aikaan
-tee ruokaa aina kahdeksi päiväksi tai yritä keksiä ruokia, joita voi jatkojalostaa seuraaville päiville, niin ei joka päivä mene niin paljon aikaa ruoanlaittoon. Esim. kunnon säilytysrasiassa säilyy salaatti kaksi päivää, tee siis kerralla tupla-annos