Aidan rakentaminen
Hei
Ostimme omakotitalon jonka tontti on jaettu hallinnanjakosopimuksella paritalon kanssa.
Ongelmana on tämä: naapurit ovat kaiketi sukua keskenään, ja käyttävät meidän tonttiamme kulkuväylänä toistensa takapihalta toiselle. Puolet tontista on kyllä aidattu kananverkolla aikaisempien asukkaiden toimesta mutta he vain hyppivät tämän yli, kyseessä ei ole satunnainen kulku vaan useita kertoja päivässä tapahtuvaa eli tavanomaista toimintaa.
Olemme asuneet nyt täyspäiväisesti tässä vajaa 2 vkoa ja aion kyllä sanoa naapureille tontin akutta kulkemisedta jahka saan heidät kiinni itse teossa niin että olen itse ulkona.
Toinen ongelma on se että meillä on heidän olohuoneeseen suora näkyvyys ja sama tietysti toimii toiseen suuntaan, tpsin je näkevät vain pihan mutta kuitenkin, yksityisyytät ei ole lainkaan suuntaan eikä toiseen.
Kysymykseni onkin tämä, kuinka iso prosessia aidan rakennuttaminen rajalle on, kuinka paljon naapuri voi siihen vaikuttaa ja mitä minun tulee ottaa huomioon?
Kommentit (7)
No tuollaisissa hallinnanjakosopimuksissa on juuri se ongelma, että kaikilta tontin omistajilta on kysyttävä lupa ihan kaikkeen. Eli tarvitset naapureilta aitaan luvan. Olen itse asunut vastaavanlaisessa paikassa ja silloin samalla tontilla oli 5 taloa. Onnksi kaikki olivat hyviä tyyppejä, eikä ongelmia ollut ikinä. Muistaakseni luvan tarvitsee naapureilta myös sisätiloihin tehtäviin muutoksiin, mutta tämä kannattaa tarkistaa.
Miten se voi mennä noin, että omakotitalon pihan kautta on kuljettava paritalon pihoille. Onko piha jaettu niin, että se on sopimuksen mukaan vain teidän käytössänne, siis koko alue? Jatkuva toisen pihan läpi kulkeminen ei ole asiallista toimintaa.
Voit tietysti laittaa kanaverkon tilalle jotakin istutuksia, joiden yli ei niin helposti pääse hyppimään.
Kyseisen paritalon takapiha on aivan sovitun alueen rajalla ja heidän kahden erillisen takapihansa välissä on aita joka ulottuu täsmälleen sovitun alueen reunalle. Ilmeisedti he vierailevat toistensa luona meidän alueemme kautta laiskuttaan, eivät jaksa mennä etuoven kautta.
Tässä talossa asui aiemmin vanha pariskunta joka on tainnut olla lepsumpi tämän asian suhteen,tai eivät.viitsineet sanoa mitään uusille naapurielle ( paritalo siis melkein bränikkä).
Puskista, aiemmat omistajat ovat kyllä istuttaneet rajalle joitain pensaita, mutta naapurit kulkevat pensaista huolimatta. Lisäksi heillä on tooodella iso trampoliini joka on yhden pusikon päällä ja tuhonnut jo erään toisen tänä kesänä. Olen kyllä pyytänyt sen siirtämään, tosin mihin siirrät kun ei se niiden omaan pihaan millään mahdu. Vastaukseksi saan aina saman, eihän se tuossa teitä haittaa.
AP
Ettekö ostovaiheessa huomanneet esim tuota yksityisyyden puutetta?
Aidan rakentaminen vaatii rakennusluvan, siihen pitää kysyä naapureiden suostumus mutta he eivät voi estää rakentamista jos se rakennusvalvonnan mielstä on ok.
Huomasimme toki ja aita on ollut suuunnitelmissa kokoajan, kysyn nyt vain neuvoa. Syy miksi aiomme aikaistaa projektia sovitusta, on tämä meidän puolemme käyttö yleisenä kulkutienä ja tämän trampoliinin ilmestyminen kesän aikana. Näitä asioita emme lukuisista käynneidtämmä huolimatta saaneet tietoomme ennen kauppojen toteutumista edes entisiltä omistajilta.
Eli rakennusvalvonta on ensimmäinen etappi jos naapurit suostuvat aidan rakentamiseen. Jos eivät,niin mitä sitten? Pitää tutkia sitä kirjallista hallinnanjakosopimusta rarkemmin ainakin.
AP
Pahoittelen kirjoitusvirheitä, puhelimella selaan
Terveisin AP