millä ajalla opetatte lasta?
Millä ajalla te muut kotona olevat vanhemmat ehditte antaa lapsille virikkeitä, opettaa lukemaan ja laskemaan? Mulla ei ole kyllä aikaa kotihommien ja kauppareissujen / ulkoilun jälkeen yhtään :-( meillä ei lapsi osannut laskea kuin 4. En oo koskaan laskenu. Eikö ne enää koulussa opeta..
Kommentit (6)
siinä samalla kun käydään kaupassa ja tehdään ruokaa
-anna pussista 5 porkkanaa
-ota haarukat ja veitset, montako meitä on, montako haarukkaa sinulla on
-montako jogurttia ostetaan, mansikkaa...mustikkaa...iskälle banaani
-autoillessa voi lorutella, laulaa aakkoslauluja, monella isolla parkkipaikalla on kirjaimin merkittyjä paikkoja...ajetaan D-riviin mikä sana alkaa D:llä
Tuppisuunako sinä niiden lastesi kanssa olet?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:30"]
Millä ajalla te muut kotona olevat vanhemmat ehditte antaa lapsille virikkeitä, opettaa lukemaan ja laskemaan? Mulla ei ole kyllä aikaa kotihommien ja kauppareissujen / ulkoilun jälkeen yhtään :-( meillä ei lapsi osannut laskea kuin 4. En oo koskaan laskenu. Eikö ne enää koulussa opeta..
[/quote]
Ei ole sullakaan tainnut opit koulussa mennä perille. Mitä tarkoittaa että "meillä ei lapsi osannut laskea kuin 4? Neljä mitä? Ja mitä tarkoitat että et oo koskaan laskenu? Liukumäkeä? Opettele edes itse kirjoittamaan selkeämmin, et kai puhukin noin? Ei varmasti lapsesi mitään opi jos olet noin sekava.
Ja ei, lasta ei tarvitse itse opettaa lukemaan ja laskemaan, koulussa opettavat, alkeita opetellaan leikin ohessa jo päiväkodissa ja eskarissa.
Lasten kanssa keskustellaan tavallisista asioista, joista 3 kertoo esimerkkejä. Ihan samalla tavalla lapsi oppii lukusanat kuin kaikki muutkin, esimerkiksi värit, kasvien ja lintujen nimiä ym.
Ei meillä ole erikseen opetettu lapsia lukemaan, hyvin ovat ehtineet oppia viimeistään koulussa.
Lapsi oppii siinä arjessa ja vanhempien kanssa touhutessa ihan tarpeeksi käytännön asioita. Edellyttäen tietenkin, ettei lasta hätistetä pois perheen arkitouhuista.
Koulussa opitaan sitten muuta.
Ihan tavallisten arkipuuhien lomassa. Esim. tänään kävelin 5-vuotiaani kanssa bussipysäkille. Siitä ajoi useampi bussi ohitse, ja lapsi luetteli niiden numeroita tyyliin "yksi kuusi", "kolme seitsemän". Minä siihen, että juu, yksi kuusi on kuusitoista ja kolme seitsemän on kolmekymmentäseitsemän.
Täh? En mä oo koskaan näille varsinaisesti mitään tuollaista opettanut ja hyvin ovat koulussa oppineet.