Olen aivan paniikissa, raskaana! (alkoholista)
Olen jo noin rv 7 (laskujeni mukaan) ja tyhmänä tein testin vasta tänään!! Toki kyllä aiemminkin joskus, mutta ihan eri kierroissa. Minulla ei ole lapsia ennestään. Olen juonut melko rankasti (joka vkl tässä kai kuukauden ajan, ollut pippaloa ja häitä ym. putkeen vaikka kuinka). Olen 25-vuotias ja toivonut jo useamman vuoden mieheni kanssa lasta. Ehkäisy on jätetty kaksi vuotta sitten, elänyt terveellisesti, mutta usko mennyt raskautumiseen jotenkin lopulta kun ei vaan ole tärpätäkseen. Näinpä ollen olen jatkanut vaan "normaalia elämää" ja ikään kuin jo luopunut toivosta. Mutta nyt se sitten tapahtui. Olen niin hirveissä itsesyytöksissä ja tunnontuskissa, että itkettää! Olenko voinut vaurioittaa pientä ihmisen alkua korjaamattomasti? :'(
Kommentit (13)
Mua vituttaa tuollainen tyhmyys. Kun ehkäisyä ei ole, niin silloin ei heittäydytä dokuksi.
Seitsemän viikkoa suurkulutusta on ollut kaikille huono juttu. Et silti ole ensimmäinen, jolle on käynyt näin ja suurin osa saanut ihan ongelmattomia lapsia. Toivotaan, että sinulla on yhtä hyvä tuuri.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:28"]
Tuossa vaiheessa ei vielä mitään merkitystä.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa! Ensimmäisellä kolmanneksella alkoholin käyttö on todella vahingollista. Tässä tapauksessa raskaus on kuitenkin niin alkuvaiheessa, että mitä todennöisimmin ei mitään ole päässyt tapahtumaan.
Näitähän ap voi sitten miettiä, kun lapsella todetaan vaikkapa adhd. Uusimpien tutkimusten mukaan lisääntyneet neurologiset häiriöt lapsilla saattavat liittyä äitien lisääntyneeseen päihteiden käyttöön.
Tää on tosi vaikea tilanne. Todennäköisesti vaikutukset on lieviä, mutta ei voi sanoa, ettei tuolla olisi voinut olla jotain vaikutusta. Voit ehkä soittaa teratologiseen tietopalveluun, jos haluat puhua tästä asiantuntijan kanssa?
Itse pohdin samaa aikoinaan, kun tulin vahingossa raskaaksi (ehkäisy oli käytössä), ja mulla oli ollut rv3 omat synttärijuhlat ja olin niissä juonut aika reippaasti, kuukautisten piti alkaa pari päivää synttäreiden jälkeen, mutta ei alkaneetkaan. Periaattessa mitään turvarajaa ei ole olemassa ja jo tuossa vaiheessa voi tulla joitain vaikutuksia, mutta kun soitin teratologiseen tietopalveluun, siellä sanottiin, että turha pelätä, ettei tuosta olisi haittaa.
Nyt siis lapsi nukkuu just sylissä. Raskaudessa oli muitakin juttuja terveydentilassani, joiden pelkäsin vaikuttavan lapsen kehitykseen, mutta ihan täysin normaali tuo on ainakin tähän asti (nyt 1.5v).
Tsemppiä! Jos yhtään lohduttaa, puhuin tästä yhdelle perhetutulle raskaana ollessani, ja hän sanoi juoneensa reippaasti koko alkuraskauden ajan ja lopetti vasta tajuttuaan raskauspahoinvoinnista tilanteensa. Ja ihan normaali fiksu aikuinen hänen lapsestaan tuli. :)
Ymmärrän kyllä, ettei saisi juoda, mutta kai sen tajuatte, että kun alkaa usko mennä ja pitkään koittanut elää terveellisesti ja toiveita täynnä (juurikin tuo kaksi vuotta), niin kai sitä jossain välissä kaipaa ihan normaalin nuoren ihmisen arkeakin? Mutta joo joo, olen kamala ja täytynee abortti tehdä. Voisin tappaa itseni tästä syyllisyydentunteesta, mahdotonta selittää kuinka koville tämä ottaa...
-Ap
On sillä tuossa vaiheessa merkitystä, tottakai on, mutta niiden riskien kertominen ei taida enää auttaa mitään. Ne riskit on aina tilastollisia, se että olet juonut ei tarkoita automaattisesti että nyt lapsesi on xx, vaan sitä että parempi olla juomatta kuin juoda, koska se aiheuttaa kohonneen riskin saada xx. Todennäköisyydet on silti edelleen sun puolella: todennäköisesti saat terveen lapsen.
Taatusti ap tekisi toisin jos nyt palaisi ajassa taaksepäin. Mutta nyt on vielä 33 viikkoa raskautta jäljellä, se sitten paremmin. Yritä olla vainoharhailematta, sulla on nyt paljon muutakin mietittävää ja siis onnea! Hienoa että raskauduit. Tokalla kertaa sitten todennäköisesti raskaudut helpommin. Et taaskaan välttämättä, mutta riski helpompaan raskautumiseen kohoaa.
Mä luulen että kannattaa puhua neuvolassa huolesta. Vaikka ne ei mitään ihmeellisempää osaisi siihen sanoa, niin saattaisit rauhottua kun kuulet ammattilaisen kannan. Et ole mitenkään ainoa maailmassa jolle on käynyt noin. Vaikka sulla huoli tosta alkoholinkäytöstä väistyisi niin uusia huolia tulee tilalle. Sitä se rakkaus on, että sydämessä on lapsen kokoinen reikä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:35"]
Tää on tosi vaikea tilanne. Todennäköisesti vaikutukset on lieviä, mutta ei voi sanoa, ettei tuolla olisi voinut olla jotain vaikutusta. Voit ehkä soittaa teratologiseen tietopalveluun, jos haluat puhua tästä asiantuntijan kanssa?
Itse pohdin samaa aikoinaan, kun tulin vahingossa raskaaksi (ehkäisy oli käytössä), ja mulla oli ollut rv3 omat synttärijuhlat ja olin niissä juonut aika reippaasti, kuukautisten piti alkaa pari päivää synttäreiden jälkeen, mutta ei alkaneetkaan. Periaattessa mitään turvarajaa ei ole olemassa ja jo tuossa vaiheessa voi tulla joitain vaikutuksia, mutta kun soitin teratologiseen tietopalveluun, siellä sanottiin, että turha pelätä, ettei tuosta olisi haittaa.
Nyt siis lapsi nukkuu just sylissä. Raskaudessa oli muitakin juttuja terveydentilassani, joiden pelkäsin vaikuttavan lapsen kehitykseen, mutta ihan täysin normaali tuo on ainakin tähän asti (nyt 1.5v).
Tsemppiä! Jos yhtään lohduttaa, puhuin tästä yhdelle perhetutulle raskaana ollessani, ja hän sanoi juoneensa reippaasti koko alkuraskauden ajan ja lopetti vasta tajuttuaan raskauspahoinvoinnista tilanteensa. Ja ihan normaali fiksu aikuinen hänen lapsestaan tuli. :)
[/quote]
Sulle iso kiitos, tuli pientä lämpöä mieleen tästä viestistä. Enkä ole mikään vastuuton juoppo, kuten ilmeisesti lähes kaikki tähän vastanneet tuntuvat ajattelevan. Olen käynyt monet itkut asiasta, etten tule raskaaksi millään. Pitäisikö sen päälle vielä kieltää itseltään kaikki ihan vaan kun on se promillen mahdollisuus, että kävisi tuuri ja onnistaisi? Tiukat tuomiot tuli, mutta itsepä kysyin. :'(
-Ap
Älä mieti asiaa nyt turhan paljon. Tapahtunut, mikä tapahtunut - et voi enää muuttaa mennyttä, todennäköisesti kun nyt plussasta eteenpäin olet täysin päihteittä, niin vauva voi ihan hyvin. Mikäli joskus jotain ongelmaa ilmenee, niin sitten ne on sen ajan murhe, iso todennäköisyys kuitenkin on, ettei mitään pysyvää vahinkoa ole tapahtunut. Ymmärrän kyllä tilanteesi, itselläkin oli piiiitkä yritys aikanaan, kun vuosia kului, niin raskaus kävi aina vaan epätodennäköisemmäksi, ei sen takia ajatellut että olisi pitänyt absolutistiksi heittäytyä..
Ap, koita olla hermoilematta. Mulle tapahtui ihan sama v. 1991, en todellakaan olisi osannut uskoa olevani raskaana. Kävin kahden viikon lomamatkalla ja join kyllä ihan kaikenlaista siellä. Oli rv 7, kun palattuani tein raskaustestin ja totesin, että plussaa on. Lopetin tietenkin heti käytön, ja ihan terve poika syntyi.
Uskon, että sinunkin kohdallasi kaikki käy hyvin kun et enää jatka. Tsemppiä!
Me yritettiin viisi vuotta. Koko se aika olisi pitänyt elää kuin absolutisti koska me yritetään :) miestä asia ei tietenkään koske...
Aloittaja, älä ole huolissasi. Hyvin tulee menemään, ei vielä ole vaikuttanut. Onnea vauvasta!
Abortti taitaa olla sun tilanteessa vähän hätiköityä! Älä ihmeessä sitä tee. Itse olin vastaavassa tilanteessa 7v sitten. Terve ja fiksu poika aloitti juuri ekaluokan.
Tuskin olet vahingoittanut! Alkio liittyy verenkiertoonkin vasta n. viikon kuluttua hedelmöittymisestä.
Moitteet kuitenkin siitä, että olet halunnut tulla raskaaksi ja ehkäisy pois. Silti olet juonut itsesi moneen otteeseen humalaan.
Älä tee sitä enää!