Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teette 3 -vuotiaan kanssa ?

30.09.2006 |

Äiti mielikuvitukseton :).

Jotain kehittävää puuhaa haluaisin tyttöni kanssa tehdä mutta kun ei keksi.. Antakaahan ideoita, miten teidän muiden päivät kuluu. Lapsi on siis kotihoidossa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen palapelejä, askarellaan, ulkoillaan, rakennetaan...

Mulla tälläinen systeemi: aloitan jonku jutun pojan kaa ja kun hän innostuu, hiffaa mitä pitää tehdä niin valun pikku hiljaa pois (nettiin ;)). Jossain vaiheessa poika huutaa seuraa ja menen taas hetkeksi mukaan.

Tällä hetkellä roikun netissä, teen palapelejä ja teen ruokaa sekä vahdin kuopusta joka nukkuu ulkona. Kivaa hyppimistä paikasta toiseen.

Osta askartelutarvikkeita, meillä poika on innostunut leikkelemään, liimaamaan ja maalaamaan sekä painamaan ja muovailemaan kaikenlaista. Tänään aamulla keräsimme ulkoa erikokoisia ja värisiä lehtiä ja liimailimme ne paperille, sekä painettiin niistä kuvioita.

Kutsu käy......

Vierailija
2/9 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen joka päivä lapsen kanssa ulos. Se on osoittautunut meidän taloudessa välttämättömäksi, vaikka poika aiemmin viihtyi hyvin sisällä autoleikkiensä parissa. Nyt tuntuu, että tulee " kahjoksi" , jos ollaan liikaa sisällä. Siispä meillä ulkoillaan. Käymme läheisessä puistossa ja lisäksi kiertelemme metsäpolkuja ym.

Poika kärttää koko ajan kaveriseuraa, joten yritän järjestää sitä hänelle mm. ulkoilemalla ja lisäksi käymällä kerhoissa ja kutsumalla lapsiperheitä/äitejä lapsineen kylään.

Sisällä kotona pyrin siihen, että hän leikkisi itsekseen. Joskus seuraan leikkejä ja kommentoin. Jos teen jotain aktiivisesti hänen kanssaan, se on yleensä lukemista tai askartelua. Poika rakastaa piirtämistä ja kaikennäköistä leikkaa-liimaa-systeemiä, joten askartelutarvikkeet ovat kovassa huudossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

leivo pullaa

anna lapsen tiskata

siivotakaa yhdessä yms. (kaikki edellä olevat jos hermot kestää ;-) lapset varmasti tykkäävät tehdä ihan arkisia askareita...

muistipeliä 3v voi jo hyvin pelata

leikkaa liimaa harjoitukset on varmasti kova sana

Vierailija
4/9 |
01.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmien pujotus

Leikkaa silppua ja liimaa sitten

Piirtää sormiväreillä, vesiväreillä ja liitukynillä

" värittää" värityskuvia

Tiskaa

Muovailee

Pyyhkii pölyjä ja imuroi

Kattaa pöytää ja auttaa kotrihommissa muutoinkin

Palapelit

Muistipelit

Vierailija
5/9 |
01.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoissa on vinkkejä mielikuvitusleikeille, sitten vaan pitää olla nukketalo, leikkiastiasto, nuken kylpyamme ja vaatteita ja vaippoja ja muut roinat..

Leikkaa liimaa maalaa piirrä on myös kova juttu.

Pikkulegot (omat vanhat alkaen 3v) kun annoin, dublot ei enää oo kiinnostaneet pätkääkään...

Pipareita voi leipoa joulutaikinasta tai murotaikinasta kun ei ole joulu.

Lihapullia voi pyöritellä yhdessä.

Vierailija
6/9 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ideoita tuli. Meillä on tuossa " jaloissa" vielä 1 vuotias, täytyypä ottaa hänetkin mukaan leipomaan :)

Hyvää syksyä kaikille !

Vierailija
7/9 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä sitten tilanteesta riippuen on tosi kiva leipoa tai maalata tai muovailla tai askarrella. Lapset saavat täysin palkein nauttia eikä äidin tarvi kauhistella tulevaa siivousurakkaa: säkin vain käärii ja heittää pois ja heti on ihan siistiä. Täällä oli just vanhempainillassa miten lasten pitäisi saada leipoa, että on käsittämätöntä miten monet koululaiset eivät pysty erottamaan koskettamalla esim sokeria ja jauhoa. No, me ollaan aina kyllä tykätty leipoo =) Lapset 7v, 3v ja 1v5kk.

Vierailija
8/9 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuopus, kohta 1v. Äidin ei onneksi tarvite keksiä tekemistä, tyttö ehdottelee itse. Hän ilmoittaa jo aamulla mikä päivä hänellä milloinkin on: maalauspäivä, askartelupäivä, muskaripäivä, jne. Ongelmana minulla on se, miten revetä joka paikkaan: kotityöt pitää tehdä, vauva vaatii seuraa ja hoitoa, ja esikoisella on koko ajan miljoona rautaa tulessa, ja toiset miljoona uutta ideaa tuloillaan.

Niin siis asiaan, meillä tykätään nykyisin ehkä kaikista eniten " kirjojen" teosta. Eli otetaan esim. kopiopaperia, josta tyttö itse taittaa paperit keskeltä, ja äiti sitoo tai nitoo ne yhteen. Sitten kirjat täytetään: piirretään joko yhdessä tai vuoronperään sivuja, tai sitten niihin liimataan lehdistä leikattuja kuvia tai netistä tulostettuja kuvia tai valokuvia. Kirjoilla on yleensä joku teema, ja niihin keksitään joku tarina (ei tarttte olla mitään hienoja juonenkäänteitä, ihan arkinen höpö-juttu kelpaa mainiosti). Tuorein kirja on nimeltään Emmin hyvä mieli, jossa on piirroksia ja saksittuja kuvia asioista joista tyttömme tulee hyvälle tuulelle.

Huovasta ollaan tehty käsi- ja sorminukkeja. Tässäkään tärkeintä ei ole nukkejen ulkonäkö, vaan sellainen nopeasti huitaistu kelpaa ihan hyvin, kolmivuotiaan kärsivällisyys ja itsekritiikki määrää tason... Tyttö tykkää ommella itse (ainakin alun, n. 10min keskittyneesti), ja äiti sitten ompelee loput. Sitten tyttö saa itse piirtää tussilla nukelle kasvot ja navan (jostain syystä niillä kaikilla on se napa...) Hiukset voi tehdä vaikka villalangasta tai piirtää. Kun nukkeja on useampia, niillä voi leikkiä nukketeatteria. Meillä suosikkeja on erilaiset riidellään-ja-sovitaan -tarinat.

Leipomisesta tykätään myös meillä! Tällä hetkellä suosiossa on erilasiet nalle-hahmot, jotka kootaan erikokoisista taikinamöhkäleistä. Ja rusinoista silmät ja napa. Viimeksi tehtiin tosi komea Peppi-pulla, jolla oli pienet pitkot palmikkoina ja raesokerista pisamat.

Pahvilaatikoista saa kaikkea hauskaa aikaiseksi. Kerran aloitettiin nukkekotia, mutta se jäi kesken, into lopahti (mutta idea oli minusta hyvä, tehtiin seiniin tapetit ja taikataikinasta huonekalut, mutta kun ei ollut nukkeja niin projekti hautautui jonnekin). Yhtä pahvilaatikkoa olen säilyttänyt akvaariota varten: ajattelin että tehtäisiin pahvista kaloja jotka ripustettaisiin langoilla, taustalle jotain vihreää kasveiksi ja pohjalle kiviä.

Tyttö käy muskaria, ja sitä pitää leikkiä kotonakin: jaetaan jokaiselle joku soitin (itsetehty tai " oikea" ), ja lauletaan ja välillä marssitaan, tanssitaan, hypitään... Tämä on minun suosikkini, tästä ei synny mitään sotkua tai silppua, ja pikkuveli kulkee luontevasti mukana.

Meillä on pahvilaatikko, johon olen kerännyt kaikenlaista askartelumateriaaliksi kelpaavaa. Silloin kun pikkuveli nukkuu ja minulla on aikaa, kumotaan laatikon sisältö pöydälle ja aletaan vaan tehdä - aina siitä jotain syntyy, ja tärkeintä näissä hommissa ei ole päämäärä vaan liike, ts. se että touhutaan yhdessä ja saadaan aika kulumaan.

Vierailija
9/9 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-satumaalaus

-perhekerho

-leivonta

-puutarhurointi

-siivous

-legot, lelut

-töllö