Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi allergioita tutkitaan ihotesteillä kun oireet

Vierailija
15.08.2015 |

eivät monillakaan ilmene iholla muutenkaan? Esimerkiksi itselläni siitepölyoireet ilmenevät hengitysteissä aika monimuotoisesti, mutta ihopistokokeissa (prick) iho ei reagoi siitepölyille mitenkään.

Miten limakalvoilla oireilevia allergioita tutkitaan vai onko mitään keinoa vielä edes kehitetty? Joillakin allergiat ilmenevät suolisto-oireina. Välttämiskokeilut ovat tietysti hyvä konsti, mutta työläs, ja moniallergisilla hankala plus antaa helposti väärän tuloksen.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee asian vierestä mutta minua ihmetyttää yliherkkyys kosmetiikassa oleville aineille. Nimittäin kasvojeni iho reagoi joihinkin tuotteisiin punoituksella, kutinalla, kirvelyllä mutta muu kroppa ei sitten mitenkään. Miten voin olla paikallisesti yliherkkä.

Vierailija
2/7 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ruoka-aine altistuksia ei enää tehdä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain olen kuullut, että limakalvot ovat herkempiä reagoimaan allergeeneille kuin iho. En muista lähdettä. En tiedä asiasta valitettavasti enempää!

Vierailija
4/7 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:09"]

Tämä menee asian vierestä mutta minua ihmetyttää yliherkkyys kosmetiikassa oleville aineille. Nimittäin kasvojeni iho reagoi joihinkin tuotteisiin punoituksella, kutinalla, kirvelyllä mutta muu kroppa ei sitten mitenkään. Miten voin olla paikallisesti yliherkkä.

[/quote]

Se johtuu siitä, että iho eri puolella kehoa on erilaista. Ohut ja kuiva ihoa, sekä lähellä limakalvoja oleva iho on herkintä reagoimaan.

Eli vaikka voisit jotain hieman hajustettua voidetta käyttää vaikkapa selässä, sama voide voi aiheuttaa kasvoilla yliherkkyysreaktion. Se ei ole sama kuin allergia, vaan enemmän paikallinen reaktio, siksi yliherkkyys tulee esiin kuivimmalla ja herkimmällä ihoalueella.

Yliherkkyydessä siis reagoidaan aineen ärsyttävyyteen, eli jos sitä on vähän tai se on erilaisessa muodossa, esim. poispestävään tuotteeseen reagoi vähemmän kuin iholle jätettävään. Joillekin herkille mikä aine vaan joka on suihkutettuna ilmaan tai hienona pölyävänä jauheena ilmassa aiheutttaa hengitystiereaktion.

Sen sijaan maapähkinäallergikko reagoi vaikka minimaaliseen määrään maapähkinää, jotkut jopa maapähkinän hajuun.

Ap:n kysymys ihotesteistä: luulen että ihon reaktio on helpompi kokeellisesti saada (nopea atooppinen reaktio) ja siitä on vähemmän vaivaa potilaalle. Mutta todellakin hengitysteiden, suoliston ja suun reaktiota aiheuttavat allergeenit eivät tule aina iholla esiin, siksi tehdään lisäksi altistuskokeita.

Vierailija
5/7 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kiittää hyvästä vastauksesta!

Täytyy vähän valittaa huonoa tuuria, on ollut hyvin vaikea löytää kasvoille sopiva kosteuttaja ja decubal body lotion oli vuosia se ainoa oikea. Tietysti menivät muuttamaan sen sisältöä niin, että ainesosia tuli tuplasti lisää ja rasvaisuus lisääntyi. Eipä käy enää. Uusi on vielä hakusessa.

Vierailija
6/7 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:kin kiittää hyvästä vastauksesta! :-)

Mitä tarkoitat altistuskokeella - tehdäänkö niitä erikoissairaanhoidossa ja millaisia? Jos tavoitteena on vaikka selvittää reagoiko elimistöni siitepölyjen ristiallergeeneihin, niin syödäänkö näitä ruoka-aineksia sitten urakalla ja pidetään päiväkirjaa vai miten?

Ap

Vierailija
7/7 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä