Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko esimiehenä jäädä saikulle, kun alaiset on saikulla?

Vierailija
13.08.2015 |

Työskentelen kahvilassa vuoropäällikkönä, ja nyt ravintolapäällikkömme ollessa kesälomalla olen toiminut hänen sijaisenaan. Mulla on 5 kpl alaisia, joista kaksi on lomalla ja muut jääneet erinäisistä syistä saikulle, eikä mulla siis ole yhtään työntekijää loppuviikolle. Kahvilaa pyörittää kyllä ihan hyvin yksinkin (avoinna vaan 11-18, nyt koulujen alettua on melko rauhallista), ei siinä mitään mutta mulla on itsellänikin flunssa, joka tuntuu olevan koko ajan pahempaan päin.

Kahvilahan tosiaan on nyt mun vastuullani, joten voinko jäädä saikulle ollenkaan? Ravintolapäällikkö on Thaimaassa, ja tän raflan omistajalta on sen verran hirveä natsi, että hänen vastauksensa tiedän kysymättäkin..

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa flunssaisena käsitellä niitä leivonnaisia.

Vierailija
2/17 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:37"]

[/quote]

Tuskin niitä käsin räpelletään, eiköhän ne käsitellä pihdein/kumihanskoilla jos on pakko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:37"]

[/quote]

Tuskin niitä käsin räpelletään, eiköhän ne käsitellä pihdein/kumihanskoilla jos on pakko.
[/quote]

Ja luulet että se estää taudin leviämisen?

Vierailija
4/17 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri katsoo oletko työkykyinen vai työkyvytön. Vastuullinen työntekijä ei jätä kahvilaa tyhjilleen. Jos lääkäri katsoo että et ole työkykyinen niin ilmita siitä omalle esimiehellesi viipymättä. Jotta hän voi hankkia tilallesi toisen. Muista jos et tee työtäsi vastuullisesti et varmasti saa enään toista mahdollisuutta vastaavaan tehtävään.

Vierailija
5/17 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei myydä leivoksia tai vastaavaa ruokaa jota pitäisi mitenkään käsitellä, pelkkiä kahveja (+ muita juomia) ja pakattuja tuotteita.. Pointtina nyt ei kuitenkaan ollut se, kannattaako mun käsitellä leivoksia flunssaisena (tyhmäkin jo tietää ettei), vaan se, että onko mulla ylipäänsä mitään mahdollisuutta jäädä sairaslomalle? Jos jään, joudutaan kahvila sulkemaan lomani ajaksi.

Vierailija
6/17 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:42"]

Lääkäri katsoo oletko työkykyinen vai työkyvytön. Vastuullinen työntekijä ei jätä kahvilaa tyhjilleen. Jos lääkäri katsoo että et ole työkykyinen niin ilmita siitä omalle esimiehellesi viipymättä. Jotta hän voi hankkia tilallesi toisen. Muista jos et tee työtäsi vastuullisesti et varmasti saa enään toista mahdollisuutta vastaavaan tehtävään.

[/quote]

Ei ole ketään toista, joka voisi tulla. Muut työntekijät kesä- tai sairaslomilla itsekin, ravintolapäällikkö Thaimaassa.

Vierailija
7/17 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaana ei pitäisi töissä olla. Toisaalta esimiesasemassa olevan täytyy huolehtia siitä, että työt tulee tehtyä. Eli sinun on huolehdittava,että joku on töissä ja myös vastuussa, jos sinä jäät saikulle. Omistajalle tilanne pitää myös heti ilmoittaa.

Vierailija
8/17 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi jäädä.

Vierailija
9/17 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa tilanteessa joudutaan joku lomalla oleva työntekijä kutsua töihin. Jos siis et kykene töissä olemaan sairauden takia. Onhan se sairikselle mentävä, jos tauti on kova. Kynnys voi tietenkin olla vähän korkeampi, kun normaalitilanteessa.

Vierailija
10/17 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et saa vuokrafirmasta työntekijää niin pulju kiinni. Se on sitten sen natsi esimiehen tehtävä löytää sijainen jos oot saikulla.

Vierailija
11/17 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yhdellä pyörii ihan hyvin mutta 6 työntekijää? Missä olet töissä, paljon saat palkkaa? Minä voin tulla sua tuuraamaan.

Vierailija
12/17 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työntekijättömyys ole sairaus.

Jos iskee flunssa päälle, niin tietysti voit olla pois töisä, jos työnantajasi suostuu sairauslomaan. Liike voidaan sulkea jos ei ole työntekijöitä. Ehkä se suljetaan lopullisesti. Kyllä ihmisiä töihin saa, kun heiluttelee vaan riittävän paksua setelinippua.

Vierailija
13/17 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:42"]

[/quote]

Ei ole ketään toista, joka voisi tulla. Muut työntekijät kesä- tai sairaslomilla itsekin, ravintolapäällikkö Thaimaassa.

[/quote]

Olet aivan väärässä, jos kuvittelet että vain sinä kykenet tekemään työsi.

Vierailija
14/17 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:08"]

Siis yhdellä pyörii ihan hyvin mutta 6 työntekijää? Missä olet töissä, paljon saat palkkaa? Minä voin tulla sua tuuraamaan.

[/quote]

No eihän me kaikki 6 työntekijää nyt tuolla yhtä aikaa tietenkään olla.. Normaalisti vuorossa on kerrallaan 2 työntekijää, nyt kesäsesongin mentyä ja etenkin talvella kahvilaa pyörittää ihan hyvin yksin, mitä nyt joutuu vähän juoksemaan.

Enkä kuvittele mitenkään, että olisin ainoa, joka työni pystyy tekemään. Ongelma vaan on se, että mun korvaan kuulostaa kyllä melko mahdottomalta, että otettaisiin joku täysin ulkopuolinen ihminen yhtäkkiä pyörittämään vierasta kahvilaa yksin.

Vierailija
15/17 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tolpillasi olet niin etköhän kykene raflaa pyörittämään.

Vierailija
16/17 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:46"]

[/quote]

Jos olet päällikön sijaisena, sinun tehtävä on järjestää sinne työntekijä. Sairastunutta ei voi kutsua, mutta lomilta voi hätätöihin pyytää ja muiden sairastuminen on peruste hätätöille. Ensisijaisesti tietysti etsitään sijainen.

Silloin kun se ei onnistu, on omistajaan oltava yhteys, jos tositilanne on, ettet itse pysty sairauden takia tekemään töitä. Varmasti omistaja on tiukkana, mutta hänellä voi myös olla keinot järjestää asiat. Paras on kuitenkin, jos pystyt esittämään vaihtoehtoja. Joka tapauksessa tuollainen tuottavuuden täysi pysäyttäminen jää varmasti hiertämään omistajaa, hän on se joka maksaa sairasajan palkat, lomapalkat, vuokrat ja lainat omista rahoistaan jos myynnillä ei sitä pystytä maksamaan.

Ihan samanlaisia ongelmia yrittäjät joutuvat huolehtimaan. Sinä et ole yrittäjä, mutta sinulle maksetaan palkka, yrittäjä ei saa palkkaa, jos ei myynti riitä.

Vierailija
17/17 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut vastaava tilanne esimiehenä useampaan otteeseen, tosin työpaikka ei ollut hiljainen. Ei auttanut muu kuin olla kipeänä töissä kunnes ensimmäinen työntekijä palaa töihin. Meilläkin töissä hoetaan aina ettei siraana saa tulla töihin, mutta apua sairastilanteessa ei saa. Kyse on siis työstä johon ei voi ottaa vuokrausfirmasta töihin tuuraajaa yksikseen työskentelemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi