Mitä koulun aloittavalle aamupalaksi?
Meidän esikoinen aloittaa huomenna koulun, ja olen aivan uudenlaisen ongelman edessä. Välillä tulee nimittäin varmasti aamuja, kun hänen pitäisi itse huolehtia aamupalastaan. Täytyisi keksiä siis jotain helppoa ja nopeaa syötävää niihin aamuihin, kun menee vasta myöhempää kouluun. Tyttö on herkästi pyöristyvää sorttia, joten aamupalan tulisi olla myös terveellinen.
Kommentit (5)
Puurolla se aamu alkaa eli kaurapuuroa ja mitä näitä nyt onkaan mutta ei muroja, tumma leipä, kurkkua, tomaattia, maitoa, välillä kananmuna, viili, banaania, omenaa, kaakaota
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:31"]Puurolla se aamu alkaa eli kaurapuuroa ja mitä näitä nyt onkaan mutta ei muroja, tumma leipä, kurkkua, tomaattia, maitoa, välillä kananmuna, viili, banaania, omenaa, kaakaota
[/quote]
Se kaakao on kyllä myös melkoinen sokeripommi.
Puuroa marjojen tai sokeroimattoman mehukeiton kanssa. Tai niitä pikapuuroja, joihin lisätään vaan kiehuva vesi vedenkeittimestä. Niistä kannattaa valita sokeroimattomat vaihtoehdot. Täysjyväruisleipää juustolla, kurkulla ja salaatinlehdellä. Lisäksi joku hedelmä. Myös smoothiet, jotka surautetaan esim. edellisenä iltana tai sinun toimestasi aiemmin aamulla, ovat hyviä ja terveellisiä. Niissä voi käyttää marjoja, hedelmiä, yrttejä, vihanneksia yms. Makeutus hunajalla tai banaanilla. Rahkaa ja maustamatonta jugua voi käyttää smoothiepohjina tai sitten aamupalana hedelmien / marjojen ja pellavansiemenrouheen kanssa.
Meillä on ollut käytössä puuropussit, joihin lisätään kuuma vesi. Tai vaihtoehtoisesti ruisleipää / jugurttia / hedelmä. Olen siinä mielessä päässyt helpolla, että lapset olivat jo ekasta asti hyvin omatoimisia, eli kunhan tykötarpeet löytyi niin laittoivat / laittavat itse mitä kehoitan tekemään aamiaiseksi. Nyt alkaa jo 4. & 5. luokka, joten ei liiemmin huolta. Itse olen useimmiten töissä jo ennen kuutta, joten omatoimisuus meillä on valttia. Ja se, että muistaa varata "helpot" aamiaistarpeet :)
Yksi leipä, jonka päällä paljon proteiineja. Kananmuna joskus. Rasvatonta maitoa lasillinen.