Ongelma: Äitini voi käyttää laktoosituotteita, mutta en voi kertoa sitä hänelle
Äidilläni on mielestään kovin paha laktoosi-intoleranssi, ja hän tietää heti jos ravintolassa onkin ollut tavallista kermaa annoksessa vaikka annos olisi merkitty L:llä.
No... Olen käyttänyt kakuissani ihan tavallisia maitotuotteita eikä hän ole ikinä tullut kipeäksi!
Joskus sanoin juhlien jälkeen että voi ei, vaniljakastikkeessa taisi olla tavallista maitoa! Siihen vastasi että kyllä hän ihan pieniä määriä laktoosia sietää, eikä tullut vatsakipuja... Vaikka kaikessa oli ollut ihan normaaleja maitotuotteita.
En kuitenkaan voi kertoa hänelle ettei hänellä mikään laktoosiongelma ole.
Hiukan hassua että hän on keksinyt itselleen tuollaisen ongelman.
Kommentit (60)
En nyt oikein ymmärrä, että miksi et voi tätä äidillesi kertoa. hänen elämänsähän helpottuisi kovasti. Ainakin voisit suositella hänelle lakstoosikoetta.
TAi sitten äitisi ei raportoi sinulle tukalaa oloaan ja suolensa toimintaa. Minä saattaisin hyvin sanoa, että "ei se haittaa, vähän vaan tulin kipeäksi", vaikka todellisuudessa olisin paskonut koko yön ja piereskelisin seuraavan viikon.
Ja ennen kuin joku tulee huutelemaan että pahimmassa tapauksessa leikin jonkun hengellä kun en välitä allergioista:
Tädilläni ja serkun tyttärellä on todettu keilakiaa, ei tulisi mieleenkään tarjota heille mitään mikä on mahdollisesti ollut gluteenin kansa tekemisissä.
Muna-allergikolle teen munatonta, laktoositonta teen sitä tarvitseville, pähkinöitä en käytä jos on pähkinalergikko seurassa jne. (Itellänikin tiettyjä allergioita.)
Tuntuu vain hassulta että äiti on uskotellu itselleen että on laktoosin kanssa ongelma, vaikkei ole...
Tai sit on, mutta ei niin vakava, ja hän kestää ne satunnaiset laktoosinkäytöt mun luona.
Mutta se että kuvittelee "tietävänsä" milloin ravintolassa onkin ollut laktoosia annoksessa, niin se vähän ärsyttää... En van pysty sanomaan hänelle että kuules, et sä silloin viimeekskään tullut kipeeks vaikka laktoosia oli kaikesa.
En alkaisi kokella oman mutsin kanssa enkä anopin kanssa. Kumpikin oikeasti paskoo housuihinsa.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 21:49"]
TAi sitten äitisi ei raportoi sinulle tukalaa oloaan ja suolensa toimintaa. Minä saattaisin hyvin sanoa, että "ei se haittaa, vähän vaan tulin kipeäksi", vaikka todellisuudessa olisin paskonut koko yön ja piereskelisin seuraavan viikon.
[/quote] Äitini valitettavasti raportoi suolentoiminnastaan =D
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 21:49"]Ja ennen kuin joku tulee huutelemaan että pahimmassa tapauksessa leikin jonkun hengellä kun en välitä allergioista:
Tädilläni ja serkun tyttärellä on todettu keilakiaa, ei tulisi mieleenkään tarjota heille mitään mikä on mahdollisesti ollut gluteenin kansa tekemisissä.
Muna-allergikolle teen munatonta, laktoositonta teen sitä tarvitseville, pähkinöitä en käytä jos on pähkinalergikko seurassa jne. (Itellänikin tiettyjä allergioita.)
Tuntuu vain hassulta että äiti on uskotellu itselleen että on laktoosin kanssa ongelma, vaikkei ole...
Tai sit on, mutta ei niin vakava, ja hän kestää ne satunnaiset laktoosinkäytöt mun luona.
Mutta se että kuvittelee "tietävänsä" milloin ravintolassa onkin ollut laktoosia annoksessa, niin se vähän ärsyttää... En van pysty sanomaan hänelle että kuules, et sä silloin viimeekskään tullut kipeeks vaikka laktoosia oli kaikesa.
[/quote]
Edelleen jos ei kehtaa sulle sanoo
2. jatkaa... Minä olen joskus kyllä sanonut, veljelleni hänen syötyään, että ruuassa on laktoosia... Reaktiona on ollut välitön vessassa ramppaaminen ja tuskastelu "vatsanväänteistä". :D olenkin tullut siihen johtopäätökseen, että hän ei kestä AJATUSTA laktoosista... ;) yliherkkyys kaippa sekin!
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 21:46"]
En nyt oikein ymmärrä, että miksi et voi tätä äidillesi kertoa. hänen elämänsähän helpottuisi kovasti. Ainakin voisit suositella hänelle lakstoosikoetta.
[/quote] Hän on käynyt, mutta eihän ne mitään luotettavia ole koska hänelle näytti negaa vaikka hän ei selkeästi siedä laktoosia.
Mulla ainakin riippuu päivästä et miten pahoja oireita tulee laktoosista. Riippuu vähän siitä et mitä on syöny/juonu ja missä muodossa..
Laktoosi-intoleranssai taisi olla jotenkin muotia 90-luvulla.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 21:49"]Ja ennen kuin joku tulee huutelemaan että pahimmassa tapauksessa leikin jonkun hengellä kun en välitä allergioista:
Mutta se että kuvittelee "tietävänsä" milloin ravintolassa onkin ollut laktoosia annoksessa, niin se vähän ärsyttää... En van pysty sanomaan hänelle että kuules, et sä silloin viimeekskään tullut kipeeks vaikka laktoosia oli kaikesa. [/quote] Edelleen jos ei kehtaa sulle sanoo
[/quote] Edelleen kun hän kyllä kehtaa ihan kertoa millainen koostumus määrä ja haju sieltä tulee =D
Huomannut myös, että osa laktoosittomista on tehnyt itselleen ja varsinkin lapsilleen diagnoosin sen perusteella, että jonkin sortin ripulit ohimenevät loppuivat/vähenivät laktoosittomalla.
Miehen sisko on kans tällainen "Keliaakikko", eli keliakiaa ei ole todettu, mutta kokee ettei voi syödä kuin gluteenitonta. Tästä johtuen, aina kun tulevat meille kylään, pitää erikseen suunnitella ruoka. Mutta annas olla kun pöydässä on herkullisen näköinen, ei-gluteeniton kakku, niin tämä ottaa siitä ison palan kommentoiden, että antaa nyt tulla mahanpuruja, mutta minä maistan tätä.
Siis sori, en tiedä missasinko jotain, mutta miksi sulla on tullut mieleen edes kokeilla tuollaista äitisi kanssa? :O Mitä jos hän olisi oikeasti tullutkin tosi kipeäksi?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 21:56"]
Miehen sisko on kans tällainen "Keliaakikko", eli keliakiaa ei ole todettu, mutta kokee ettei voi syödä kuin gluteenitonta. Tästä johtuen, aina kun tulevat meille kylään, pitää erikseen suunnitella ruoka. Mutta annas olla kun pöydässä on herkullisen näköinen, ei-gluteeniton kakku, niin tämä ottaa siitä ison palan kommentoiden, että antaa nyt tulla mahanpuruja, mutta minä maistan tätä.
[/quote] Nämä eivät ymmärrä eivät aihwuttavat hirmusti haittaa oikeille keliaakikoille =( Ja pahin on kun oikea keliaakikko syö gluteenia, eikä välttämättä näkyvästi oireile, vaikka suoli kärsii.
Mun miehellä tulee pahimmat oireet esim kypsennetystä ruuasta (esim makaronilaatikko) mutta esim juustoa ja maitoa vetää päivittäin, tosin rajoitetun määrän eli ei paljoa. Makaronilaatikkopäivänä ramppaa vessassa koko yön ja maha menee tosi kipeäksi, ja tämä on tullut myös kun ollaan käyty jossain syömässä eikä olla ajateltu että olis laktoosia. Sit jälkikäteen puhuttu että niin, siinä varmaan oli kyllä, eipä tullut mieleen. Mies ei ihmeemmin välttele laktoosia koska ei useinkaan tule noin pahoja oireita siitä mutta tosiaan rajoittaa ettei juo kuin vähän maitoa päivässä jne.
Mulla kävi niin, että miehen laktoosi-intorelantista kärsivä serkku oli kylässä ja aivan satavarmasti KAIKKI valmistamani ruoat olivat vähälaktoosisia. Olin todella tarkka asian suhteen, enkä todellakaan ensimmäistä kertaa ruoka-aineyliherkkyyksien kanssa tekemisissä. Noh, serkkupa sai jostain sitten ripulin, eikä uskonut, ettei missään ollut käytetty tavallisia maitotuotteita. Kiva siinä sitten selitellä, että ihan varmasti kaikki oli vähälaktoosista, kun toinen selvästikään ei usko. :-(
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 21:59"]
Siis sori, en tiedä missasinko jotain, mutta miksi sulla on tullut mieleen edes kokeilla tuollaista äitisi kanssa? :O Mitä jos hän olisi oikeasti tullutkin tosi kipeäksi?
[/quote] Ihan vahingossa, ja jos hän olisi tullut heti kipeäksi niin olisin huomannut vahingos aiemmin.
Ostin siis itse aina kakkuihin Rainbowin (nyk kotmimaista) kermaa, ja ihan alkuun kaikki tölkit oli laktoosittomia. En itse ainakaan nähnyt tavallsia.
Mieheni kuitenkin osti normaalia kermaa kun sitä oli lmestynyt, ja käytin sitä leivontaan kuvitellen että se n laktoositonta edelleen.
Ja tiedän että jos äitini olisi tullut kipeäksi hän olisi heti kertonut että on ollut tosi kipeänä, ja kysynyt oliko varmasti laktoositoonta.
Minua kiinnostaisi tietää, että jos toinen on sanonut kärsivänsä laktoosivaivoista, niin miksi te salaa syötätte hänelle laktoosipitoisia ruokia? Mulle ei tulisi mieleenkään käyttää esim. kakkuun laktoosillisia maitotuotteita, jos syöjänä on joku joka on sanonut että saa laktoosista oireita.
Pikkuveljelläni sama homma... Hänkin aina väittää, ettei kestä laktoosia, mutta monet kerrat olen tarjonnut hänelle safkaa, jossa laktoosia on, eikä mitään ongelmaa ole ollut. Kieltämättä outoa.